Rabu, 12 Disember 2012

BILA ADA MAJIKAN DI MALAYSIA DERA PEKERJA DARI INDONESIA, IA JADI ISIU.


…TAPI BILA PEKERJA DARI INDONESIA BUAT ANGKARA TERMASUK BUNUH MAJIKAN DAN RAMPOK ORANG MALAYSIA, MEDIA DI INDONESIA SENYAP.
Oleh Mansor Puteh



Terdapat lebih dua juta rakyat Indonesia bekerja di Malaysia. Jumlah ini tidak termasuk mereka yang datang dan menetap secara tidak sah. Ini bukan jumlah yang kecil; ia lebih besar dari jumlah penduduk seluruh Bandaraya Kuala Lumpur.

Jadi bayangkan kalau semua rakyat Indonesia di Malaysia hanya menetap dan bekerja di Kuala Lumpur sudah pasti ia akan menjadi bandaraya seperti di Indonesia.

Ramai dari mereka berperangai baik, patuh kepada ugama dan undang-undang dan tidak berlagak, tetapi ada sejumlah yang berperangai macam syaitan.

Mereka tidak boleh merampok di Indonesia dan mereka melakukannya di Malaysia. Mungkin juga mereka mahu ditahan dan didakwa atas bermacam-macam kesalahan, maka mereka cari jalan dan lari ke Malaysia.

Yang pentingnya ialah, semua mereka datang ke Malaysia dengan rela hati; malah, mereka bayar banyak wang untuk datang ke Malaysia untuk bekerja, dengan sejumlah yang besar yang sanggup datang secara tidak sah, dengan menaikki bot kecil menyeberangi Selat Melaka pada waktu malam.

Jadi kalau pemerintah di Indonesia mahu salahkan Malaysia, mereka harus lihat pada diri sendiri dan tanya apakah rakyat mereka itu dipaksa datang ke Malaysia bekerja?

Untuk kebanyakan rakyat Indonesia di Malaysia, pemerintah Indonesia gagal jaga kepentingan dan kesejahteraan mereka; dan mereka hanya boleh harap belas dari Malaysia sahaja.

Terdapat bermacam-macam kes jenayah yang mereka telah melakukan termasuk pelacuran dikalangan wanita Indonesia, yang masih muda tetapi sudah tinggalkan suami di kampung untuk mereka bekerja di Malaysia, dengan wang dihantar ke suami mereka, yang tidak dapat datang ke Malaysia.

Dan pihak di Indonesia tidak pernah mengucapkan terima kasih kepada Malaysia kerana memberi peluang pekerjaan kepada warga dari Indonesia.

Pihak kedutaan besar Indonesia di Kuala Lumpur juga tidak pernah mengucap terima kasih kepada Malaysia kerana telah beri peluang pekerjaan untuk rakyat Indonesia di Malaysia.

Mungkin ini sikap orang Indonesia tidak kira Jawa atau Sunda, Bugis, Minang atau Aceh yang tidak pernah tahu mengucap terima kasih kepada orang yang telah berjasa kepada mereka.

Tidak pernah terdengar gabnor Aceh mengucap terima kasih kepada Malaysia kerana telah beri suaka kepada puluhan ribu rakyat Aceh menetap di Malaysia sebagai pelarian politik semasa Aceh bergolak dengan pemerintah Indonesia.

Mereka tidak pernah bersyukur dan mahu ucapkan terima kasih. Ini sikap buruk orang Aceh dan orang Indonesia, termasuk media di Indonesia yang tidak tahu berterima kasih; mereka cuma tahu mencari pasal sahaja dengan Malaysia.

Tidak sebuah akhbar di Indonesia yang telah menyiar berita tentang berapa ramai rakyat Indonesia yang kini bekerja dan menetap di Malaysia bekerja dan mendapat gaji yang lumayan.

Media di Indonesia hanya tahu mencari pasal. Ini mungkin pendidikan mereka dalam bidang kewartawanan tidak tinggi.

Malah bahasa Melayu yang mereka gunakan juga tidak serasi atau standard; ia bercampur-campur dengan perkataan Jawa dan lain-lain suku.

Malah mereka tidak mempunyai wartawan yang diletakkan di Kuala Lumpur untuk menyiar berita di sini dari sudut pandangan mereka, dan juga untuk menjaga kepentingan mereka.

Utusan Malaysia ada wakil mereka di Jakarta. Dan TV3 juga ada wakil mereka yang buat laporan dari Indonesia untuk siaran di sini.

Tapi media di Indonesia tidak.

Pihak di Indonesia lihat perkara ini dari sudut sempit. Mereka tidak mahu mengaku yang mereka menghadapi masalah untuk wujud pekerjaan untuk rakyat mereka, khususnya yang berasal dari kampung dan juga di pulau-pulau termasuk dari Flores.

Kalau keadaan kemelesetan ekonomi di Indonesia tidak dibendung, masalah yang lebih besar boleh tercetus.

Jadi untuk mengalihkan perhatian rakyat mereka, media di Indonesia cari pasal dengan Malaysia, supaya rakyat mereka lihat Malaysia sebagai musuh.

Mereka tidak lihat pemerintah dan pemimpin mereka sendiri sebagai musuh. Oleh sebab itu pemerintah dan pemimpin mereka bebas dari sebarang tuduhan.

Dan mereka juga sedar bahawa sistem politik di Indonesia tidak sama; mereka boleh tolak pemerintah dan pemimpin dalam Pemilu atau Pilihanraya Umum yang akan datang, jadi mereka tidak perlu cemuh mana-mana parti dan pemimpin. Mereka boleh tolak mereka.

Oleh sebab itu parti dan pemimpin politik di Indonesia bebas dari tuduhan dari rakyat mereka sendiri, kecuali kalau tercetus perkara yang kecil seperti kenaikan harga barang; baru rakyat bangkit dan tunjuk perasaan di Jalan T. H. Thamrin.

Tetapi media di Indonesia yang cetek pemahamannya terhadap perhubungan istimewa Malaysia dan Indonesia mudah sangat melenting. Mungkin mereka disuruh melenting supaya cetuskan perbalahan oleh pihak ketiga.

Mungkin pihak Zionis yang mahu mereka mengapi-apikan perkara yang kecil supaya ia bakar perhubungan diantara kedua buah negara.

Kalau ini berlaku ia untungkan Zionis dan juga Amerika termasuk Singapura yang mempunyai kepentingan ekonomi di Indonesia dengan Singapura ada pelaburan besar di Batam dan Amerika juga boleh bebas dari kecaman dan tuduhan dari Indonesia berkaitan dengan penglibatan mereka untuk menghancurkan beberapa negara Arab dan Islam lain.

Media di Indonesia tidak lihat semua ini dari sudut yang luas. Mereka mempunyai pemikiran sempit.

Oleh itu, mereka hanya dapat lihat Malaysia. Mereka tidak dapat lihat Saudi Arabia dan negara-negara Arab lain yang juga mempunyai masalah dengan pekerja dari Indonesia mereka.

Sudut yang lebih besar media di Indonesia tidak dapat lihat ialah apakah pekerja dari Indonesia di Malaysia semuanya baik-baik?

Media di Indonesia tidak laporkan jenayah termasuk pembunuhan yang dilakukan oleh mereka di Malaysia.

Malah ramai rakyat Indonesia terlibat dengan kes penipuan. Ada yang terjebak dalam kancah pelacuran dengan jumlah yang lebih ramai terlibat dengan kes ‘kumpul kerbo’ atau ‘kumpul kerbau’ yang bermaksud bersekedudukan.

Ramai wanita dari Indonesia di Malaysia bersekedudukan dengan pekerja dari Indonesia. Mereka melakukannya sebab mereka tidak rasa bersalah. Malah lebih dari itu, mereka rasa untung sebab tidak perlu bayar sewa bilik dan makan.

Kenapa media di Indonesia tidak siarkan kes-kes yang telah dimasukkan ke dalam mahkamah di Malaysia yang melibatkan warga mereka?

Ramai majikan di Malaysia melarat sebab ditipu oleh pekerja dari Indonesia.

Ramai juga rakyat Indonesia yang sudah mewah hidup dan bekerja di Malaysia sehinggakan mereka mampu memilikki syarikat, rumah dan kenderaan.

Ini mustahil diperolehi kalau mereka kekal di Indonesia dimana mereka melarat tidak dapat pekerjaan yang baik selain dari bekerja di kampung.

Sampai bila mesti masalah atau perbalahan diantara Malaysia dan Indonesia mesti dibenarkan berterusan?

Dan bila lagi tercetus perbalahan baru dan mengenai apa pula kali ini?

Apa yang pihak dikalangan anak banjingan di Jakarta mahu tuntut dari Malaysia? Apa lagi benda yang mereka mahu tuduh Malaysia curi?

Kita tunggu dan lihat.

Tiada ulasan: