Sabtu, 15 Disember 2012

DRAMA MELAYU TANPA WAJAH.


Oleh Mansor Puteh





Apalah gunanya kalau drama televisyen Melayu tidak mempunyai perspektif sejarah, budaya, seni, sastera, bahasa dan ugama? Sudah tentu drama-drama televisyen maupun filem Melayu ini amat lesu dan tidak bermakna. Ianya cuma sekadar watak-watak bercakap dalam Bahasa Melayu dan berceloteh tanpa sebarang makna.
Inilah yang menjadi persembahan drama televisyen dan filem Melayu sehingga kini. Dan inilah juga yang amat menyedihkan.
Sebab tujuan utama kenapa drama dan filem Melayu khususnrya dihasilkan bukan sekadar untuk mempersembahkan masyarakat ‘Melayu’ berceloteh dan bertengkar, sekadar hiburan dan mengisi ruang di slot televisyen maupun di pawagam.
Bahkan yang lebih utama ialah ia harus di jadikan bahan untuk memperkaya budaya, bangsa, serta memupukkan semangat jitu masyarakat dan pegangannya serta ugama, disamping mengukuhkan semangat kekitaan, dan menghargai sejarah budaya, sastera dan cara hidup dan lain-lain.
Kalau ini tidak ditekankan, sudah tentu drama-drama dan filem yang dihasilkan itu tidak bermakna; fungsinya tidak lain untuk mengisi ruang dan menguntungkan penerbit-penerbit berkenaan.
Sehingga kini tidak terdapat banyak drama maupun filem Melayu yang kuat dengan semangatnya. Yang ada Cuma untuk hiburan semata-mata. Bahkan ada filem-filem remaja yang memupuk semangat anti-Melayu dan pro-barat dengan penekanan terhadap nilai-nilai yang kononnya ‘moden’ tetapi bila ditafsir maksud tersiratnya kita akan mendapati filem-filem dan drama ini cuma mengenai masyarakat Melayu yang keliru dari segi jati diri dan pegangan ugama.
Tidak ada yang boleh dibanggakan dengan filemn remaja seperti ‘Sembilu’ dan ‘Sembilu II’ dan ‘Tragedi Oktober’. Memang ia mengaup kutipan yang banyak tetapi ia cuma menimbulkan isiu kenapa filem seperti ini digemari penonton remaja dan tidak lain?
Adakah oleh sebab penonton ghairah dengan filem yang mengagungkan nilai barat dan ketepikan nilai Melayu?
Kalau ini benar, alangkah ini bagus untuk dijadikan penyelidakan oleh para ahli psikologi untuk menentukan samada generasi muda Melayu kini kebaratan dan menolak budaya sendiri.
Dan selepas itu, boleh kita bertanya diri sendiri apakah akan berlaku kalau masalah ‘krisis jati diri’ ini dibenar untuk diteruskan. Tidakkah ia mungkin menjatuhkan maruah bangsa sendiri?
Dan tidakkah ia bakal menjerumuskan masyarahat Melayu kepada cara hidup dan pegangan bukan Melayu dan bukan Islam?
Apakah pendapat para ahli psikologi, alim-ulama kita dalam hal ini?
Mestikah filem-filem dan drama televisyen seperti ‘Sembilu’ dan lain-lain digalakkan oleh kerajaan?
Saya amat kuatir akan rendahnya tahab pemikiran penonton filem Melayu dan drama televisyen yang mana kian hari kian menunjukkan tahab pengyahatan mereka yang begitu rendah.
Dan saya risau akan tahab penilaian oleh ‘pakar-pakar’ di RTM dan TV3 yang amat gemar menyiarkan siri-siri dan filem-filem seperti ini.
Saya tidak salahkan mereka yang menerbit filem-filem remaja seperti itu sebab saya sedar pendidikannya tidak tinggi.
Penghayatan mereka terhadap nilai kesenian, kebudayaan, sastera dan bahasa ternyata cetek. Dan filem-filem remajanya ketepikan nilai ugama.     
Tetapi, kalau filem-fiiem yang dihasilkannya itu terus dapat sambutan, alangkah buruk maruah orang Melayu jika filem-filem seperti ini dinilai dari perspektif yang lebih murni?
Sudah sekian lama drama, swasta dan filem Melayu diterbitkan dan sudah tiba masanya sesuatu penyelidikan dibuat oleh sarjana untuk menentukan arah dan tujuannya.
Sebab setakat ini ia tidak mempunyai arah, dan tujuannya tidak lain untuk mengaut keuntungan.
Tentu ada sebab yang lebih murni boleh diadakan untuk menerbit drama dan filem, iaitu seperti yang disebutkan awal tadi.
Sudah tentu kalau penerbit dan pengkarya berkenaan dapat dipupukkan dengan semangat serta pendidikan tentang budaya dan sejarah bangsa dan ugama sendiri, sudah tentu mereka akan berfikir dua kali sebelum menerbit filem seperti ‘Sembilu’ dan drama-drama seperti terbitan syarikat gergasi yang dipunyai oleh bukan Melayu dan iain-lain yang saban hari disiar di televisyen tempatan.
Ada bagus juga kalau ‘pakar-pakar’ di RTM dan TV3 diberi pendedahan terhadap ugama dan bangsa, mereka boleh mendapat munafaat dan memilih penerbitan yang mempunyai makna untuk disiarkan kelak.
Apa yang berlaku ialah ‘pakar-pakar’ di stesen televisyen tidak berkelulusan dalam bidang sastera, sejarah, budaya, bangsa Melayu dan seni untuk membolehkan mereka memilih penerbitan yang baik dari segi ini.
Oleh yang demikian tidak hairanlah kalau drama-drama cetek segi ini disenangi mereka.
Amat memalukan drama-drama kosong dari segi ini disiar di televisyen kitasebabia cuma boleh boleh membuktikan bahawa budayadan bangsa kita cetek.
Dan lebih memalukan lagi kalau diambil kira penerbitan murahan syarikat gergasi bukan Melayu yang mempunyai nilai anti-Melayu disiarkan dengan begitu mudah sekali tanpa memikirkan akan kesan buruknya ke atas masyarakat Melayu.
Drama dan filem Melayu bukan sahaja mesti mempunyai jiwa Melayu bahkan lebih dari itu ia harus memperkayakan budaya. Kalau tidak ia cuma merupakan drama kosong dengan watak cetek pemikiran dan diselubungi dengan kepalsuan dalam bertuk dialog, perbincangan dan perwatakan. Akhir sekali masyarakat Melayu dalam drama atau filem itu juga ceteh.
Peluang untuk kerajaan menampilkan satu bangsa Melayu yang serba hebat dan maju tidak berjaya dilakukan dalam persembahan drama dan filem.
Melayu stereotaip dengan lagak kepura-puraan dijadikari bahan dan tema utama, drama, dan filem tempatan.  Mereka gilakan kebendaan dan bukan kejayaan. Mereka terikut-ikut dengan nilai duniawi tanpa sebab tertentu.
Tetapi, disebalik kebendaan dan kemodenan itu dapat dilihat kekosongan jiwa, dan budaya. Mereka curna mirip Melayu, tetapi bukan Melayu tulen.
Mereka mirip seperti masyarakat moden tetapi cetek pemikirannya.
Ini semuanya gejala pengaruh barat dan drama Hong Kong, serta India yang keliru. Ianya kecoh tanpa sebab dan pergaduhan dan pertengkaran menjadi adat untuk pergaulan seharian.
Kalau watak-watak dalam drama televisyen dan filem Hong Kong dan India tidak bertengkar dan memaki-hamun, ia sudah tentu bukan terbitan Hong Kong dan India.
Dan penerbit drama serta filem tempatan sudah terikut-ikut dengan cara ini, dengan dikepalai oleh syarikat gergasi berkenaan yang mengimpot gejala buruk dari siri Hong Kong.
Di mana pengaruh tradisi penulisan skrip yang mempunyai nilai Melayu yang sama seperti masyarakat Hong Kong.
Mestikah drama dan fiem Melayu mirip terbitan Hong Kong dan India atau Hollywood?
Pihak di televisyen harus sedar akan peranan mereka dan tentukan tahab mana yang harus dipilih mereka.














Tiada ulasan: