Oleh Mansor Puteh
Punca kesesakan di Kuala Lumpur dan di bandar-bandar lain di
selliruh negara ialah perancangan bandar dan sistem jalan raya yang tidak baik.
Ini ditambah pula dengan pembangunan bandar yang mengikutkan sangat kehendak
pihak berkuasa yang mahu merobohkan bangunan-bangunan lama untuk digantikan
dengan yang baru agar bandar-bandar berkenaan, termasuk Kuala Lumpur menjadi
lebih ‘moden’ dan ‘indah’ dipandang mata.
Sistem jalan
raya serta pejalan kaki di bandar-bandar seluruh negara, lebih-lebih lagi
memburukkan keadaan.
Di Kuala
Lumpur, misalnya, pejalan kaki tidak mempunyai kaki-lima untuk berjalan.
Dulu
kaki-lima bererti ruang untuk berjalan seluas lima kaki disediakan, tetapi kini ia diambil
alih oleh jalan yang dilebarkan untuk kemudahan kenderaan.
Kuala Lumpur mengalami
kesesakan jalan yang buruk berbanding dengan saiz penduduknya yang tidak begitu
besar, sekadar satu-setengah juta orang.
Jadi, tidak
ada gunanya untuk pihak berkuasu untuk membuat lorong khas untuk bas sebab ini
cuma satu penyelesaian yang pendek akal. Ia juga menyempitkan lagi jalan raya
yang sedia ada yang boleh menyesakkan jalan berkenaan untuk kenderaan
persendirian dan awam lain.
Sudah tentu
masalah utama kesesakan jalan di Kuala
Lumpur berpunca dari perancangan Bandar dan sistem
jalan dan pejalan kaki yang tidak baik.
Ini
menyebabkan segala tumpuan penduduk di Kuala
Lumpur menghala ke jalan yang sama walaupun
mereka tidak mahu ke pusat Bandar.
Sering sekali
orang ingin pergi ke Gombak atau Cheras, misalnya dari Petaling Jaya harus
masuk ke pusat bandar, dan ini menyebabkan kesesakan yang seharusnya tidak
berlaku.
Ramai pemandu
kereta tidak ada urusan di pusat bandar, tetapi mereka terpaksa melalui
dua-tiga batang jalan utama yang membawa. mereka ke pusat bandar juga, oleh
sebab ketiadaan jalan pilihan atau lawang.
Kalau satu
bancian dibuat, sudah pasti ini boleh ditentukan.
Kuala Lumpur, sebagai
sebuah bandar begitu sempurna dalam tahun 1950an dan 1960an dimana jalan raya
lebar dan jumlah penduduk dan kenderaan cukup untuk menampung
saiz bandar ketika itu dan jalan.
Tetapi, Kuala Lumpur mulai rosak awal 1970an dulu bila pihak
berkuasa mula mahu merubah bandaraya ini sebagai sebuah ibu kota yang serba moden dan canggih.
Kesan
sampingan ialah perancangan yang tidak baik ialah kesesakan jalan seperti yang
berlaku kini.
Kesesakan
jalan tidak boleh wujud kalau perancangan telah dibuat dengan mengambil kira
faktor-faktor jumlah penduduk, kenderaan, disamping saiz jalan dan bandar itu
sendiri.
Ini di tambah
pula dengan bentuk bandar dan fungsinya.
Nampaknya
Kuala Lumpur kini mirip sebuah bandaraya yang tidak sempurna. la tidak
mempunyai jumlah penduduk yare meng,inap di dalamnya. Orang Kuala Lumpur yang ada kebanyakannya tinggal di kawasan
perumahan terletak di luar bandaraya.
Jadi, tidak
hairanlah kalau kita lihat mereka memandu kereta menghala ke pusat bandar untuk
pergi kerja di waktu pagi, dan menghala pulang ke rumah sendiri selepas waktu
pejabat. Dengan penumpang beratus-ratu ribu pekerja, ia sudah tentu
mengakibatkan kesesakan jalan di waktu pagi dan petang.
Kuala Lumpur, sebenarnya
bukan sebuah bandaraya yang lengkap. Ia cuma sebuah pusat besar bangunan
membeli-belah, pejabat dan hotel. Kita tidak boleh lihat flet kediaman di mana
orang boleh menetap, tanpa mengguna kereta, dan dimana mereka boleh pergi
membeli-beiah dan menonton wayang atau kerja tanpa memandu kereta sendiri.
Sebagai
sebuah ibu kota dan bandaraya, Kuala Lumpur janggal, sebab penempatan secara
banyak bangunan-bangunan tinggi pencakar langit pusat membeli-belah, pejabat
dan hotel ini.
Bangunan
tinggi inilah yang menjadi tumpuan ramai pemandu kereta untuk menghala, dan
yang menyebabkan kesesakan.
Kuala Lumpur seperti yang
terdapat dulu-kala itu sepatutnya tidak diusik dan dibiarkan untuk menjadi Kuala Lumpur Lama atau Asal, seperti Delhi Lama atau Old Delhi di India.
Pihak
Inggeris berpendapat untuk membuka kawasan baru dan mendirikan New
Delhi sebagai pusat kerajaan India.
Kesannya
ialah Old Delhi masih kekal dan bangunan lama dan bersejarah tidak diruntuh
untuk didirikan bangunan tinggi di tempatnya.
Di Kuala
Lumpur pula, bangunan lama diruntuhkan dan bangunan tinggi didirikan di hadapan
jalan raya yang sempit yang mana tidak sesuai untuk menampung bangunan tinggi-tinggi
dengan jumlah penghuni yang lebih ramai.
Oleh yang
demikian, kesesakan berlaku dimana banyak kenderaan yang dipandu oleh mereka
yang berurusan di bangunan-bangunan tinggi itu sementara jalan di depannya
tetap sempit.
Cara untuk
mengatasi masalah kesempitan jalan ialah untuk manukar jalan dua-hala ke satu
hala dan melebarkan jalan danean membuangkan kawasan kaki-lima yang dikhaskan
untuk pejalan kaki.
Jadi, pejalan
kaki kini terpaksa berjalan di atas jalan yang dilebarkan, atau kaki-lima yang
begitu sempit, mirip pembahagi jalan.
Kuala Lumpur sekitar
pusat bandar memang sesuai untuk pejalan kaki, sebab ia tidak luas, tetapi oleh
sebab kawasan untuk berjalan tidak ada, orang ramai kini menjadi beban kepada
kenderaan dimana mereka menyeberang jalan sesuka hati.
Masalah
kesesakan jalan di Kuala Lumpur
tidak boleh diatasi dengan mengkhaskan lorong untuk bas atau dengan sistem LRT
dan Komuter KTM. Ini cuma merupakan peryelesaian yang kecil, sedangkan masalah
utamanya ialah struktur bandaraya itu sendiri.
Kuala Lumpur mesti diubah
fungsinya, dari sebuah bandaraya pusat membeli-belah, ibupejabat dan hotel
yang mana tidak mengunakan ruang sepenuhnya9 kepada sebuah bandaraya
untuk perghuni secara kepadatang penghuni tinggi (high density).
Ini boleh
memberi kesempatan kepada penghuni untuk menetap di pusat Bandar dimana mereka
boleh berjalan ke pejabat dan tempat.
Cuba perhati bandaraya besar dunia
seperti London, Paris,
Kaherah, New
York dan lain-lain dan kita akan mendapati bahawa
terdapat tempat
kediaman di pusat Bandar.
Orang
menginap di rumah sendiri di Ginza, Tokyo, atau di Oxford Street, London dan
Park Avenue, New York, dan di bandaraya-bandaraya utama dunia lain, sedangkan
ia merupakan jalan raya utama di bandaraya berkenaan.
Tetapi, di Kuala Lumpur bangunan
untuk kediaman tidak didapati di Jalan Tuanku Abdul Rahman, atau Jalan Raja
Laut, yang telah diubah untuk menjadi jalan khas untuk bangunan pejabat dan
pusat membeli-belah yang tinggi.
Boleh
dikatakan bangunan-bangunan pencakar langit di Kuala Lumpur mengguna ruang yang banyak
sedangkan tidak begitu ramai yang menggunanya. Ini bererti bahawa bangunan dan
ruang untuknya langsung tidak digunakan selepas waktu pejabat, dan
ia kosong pada waktu malam.
Perancangan
yang buruk telah menyebabkan Kuala
Lumpur rosak, dan ini boleh dilihat dengan kesesakan
yang buruk yang berlaku setiap hari.
Penyelesaian
utama baik untuk dibuat ialah dengan memberhentikan pembangunan bangunan tinggi
untuh tujuan dagangan, hotel atau pejabat.
Bangunan
pencakar langit untuk tujuan yang tidak berbentuk kepadatan tinggi mesti dibuat
di kawasan baru di luar Kuala Lumpur.
Penjara Pudu
tiduk seharus dirobohkan dan tempatnya didirikan bangunan pencakar langit sebab
ia akan menyebabwan kesesakan jalan di kawasan Pudu, ditambah teruk lagi dengan
penyiapan komplek Berjaya
City. Sudah pasti
kesesakan akan melempah ke kawasan Bukit Bintang.
Sememangnya
pusat membeli-belah yang besar menjadi masalah dalam kesesakan jalan sebab ia
menjadi tumpuan ribuan orang.
Jadi, pihak
berkuasa harus tidak menggalakkan pusat-pusat seperti itu dali didirikan di
pusat bandar agar kesesakan dapat diredakan.
Mujur kini
terdapat banyak pusat sedemikian yang terletak di luar Kuala
Lumpur seperti di Damansara, Subang Jaya, Cheras dan Gombak atau
Wangsa Maju, kalau tidak ia sudah pasti menyemarakkan keadaan di Kuala Lumpur.
Memang ada
baikriya untuk digalakkan pusat-pusat membeli-belah atau perdagangan di kawasan
perumahan di luar Kuala Lumpur
untuk menampung kehendak penghuni di kawasan berkenaan.
Ini boleh
mengelakkan mereka untuk pergi ke pusat bandar untuk berbelanja dan dalam
proses ini menyebabkan kesesakan.
Pembangunan
Putra Jaya diharapkan boleh melegakan Kuala Lumpur
sebab beberapa ratus ribu orang akan dipindahkan ke sana untuk berkerja.
Kuala Lumpur harus dibiarkan
dan pembangunan dan pembinaan bangunan tinggi baru dibekukan untuk melegakan
jalan raya yang penuh sesak.
Berbeza
dengan bandaraya. utama dunia lain, jalan-jalan di Kuala Lumpur semuanya menghala ke pusat
bandar. Pemandu kereta semuanya terpaksa pergi ke pusat bandar untuk
menyeberangi ke sebelah lain.
Tidak ada
jalan-jalan pilihan yang boleh diambil. Seperti pusat kediaman lama di Subang
Jaya, Taman Kosas, Cheras, Gombak, Wangsa Maju, Keramat, dan lain-lain, kesemua
jalan dari kawasan ini menghala ke pusat bandar dan cuma terdapat satu jalan
untuk mereka yang menetap di situ, walaupun setiap kawasan mempunyai
berpuluh-puluh ribu penghuni. Ini agak menakjubkan, sebab sepatutnya setiap
kawasan itu boleh dihubungi dengan pelbagai jalan raya untuk dipilih oleh
mereka yang menetap di situ.
Sebenarnya,
masalah kesesakan jalan raya di Kuala
Lumpur berpunca dari perancangan bandar yang tidak
baik. Cuba
lihat peta Kuala humpur dan kita akan dapat melihat betapa mudahnya sistem
jalan raya yang ada yang mana semuanya menghala ke pusat bandar.
Jadi, orang
terpaksa pagi juga ke Kuala Lumpur
walaupun mereka tidak ada sebarang urusan di situ. Mereka cuma mahu menyeberani
bandar untuk ke Petaling Jaya misalnya.
Pelan
struktur Kuala Lumpur
tidak mengambil kira banyak factor, dan kegagalan perancangan Bandaraya Kuala
Lumpur terbukti dengan kesesakan jalan seperti yang berlaku sekarang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan