Isnin, 24 September 2012

LAGU ASLI MELAYU MASUK ZAMAN BARU. – BAHAGIAN I.


Oleh Mansor Puteh

(Dan sejarah ringkas lagu Melayu asli dan perlunya diwujudkan Dewan Kemasyuran muzik Melayu Asli Music Hall or Fame) untuk memberi penghargaan kepada jasa dan sumbangan tokoh dan lagenda lagu Melayu asli lama dan kini.)




Sejak kebelakangan iui lagu-lagu Melayu kian menarnpilkan unsur-unsur keasliannya dengan mengguna nada atau irama lagu asli, joget, inang, zapin, masri, langgam, keroncong, ghazal, dikir barat, boria, nasyid, dangdut, randai, kecak, Makyong dan sebagainya dalam pelbagai jenis campuran dan pemutasi (permutation), sehingga berjaya mewujudkan satu rentak lagu atau muzik Melayu kontemporari yang walaupun tidak mengikuti rentak asal lagu Melayu asli seperti yang kita tahu, namun menambahkan lagi akan keenakannya, sesuai dengan zaman sekarang untuk meletakkan muzik Melayu atau Malaysia ke suatu tahab yang boleh dibanggakan.
Ini dilakukan agar ia tidak didominasi oleh muzik Melayu ala barat yang kedengaran semakin janggal sekarang di telingga masyarakat kita, termasuk dari generasi muda, lebih-lebih jika diambil kira tentang kesedaran sosial dan budaya masyarakat Melayu yang saban hari mahu berbalik pangkai jalan dan menghargai khazanah pesaka supaya ia tidak lapuk dek hujan dan lekang dek panas, bak kata orang tua­-tua.
Kemungkinan pula, jenis lagu asli Melayu sekarang ini boleh mengangkatkan lagi tahab pencapaian pencipta dan penyanyi serta penghibur Melayu ke arena antarabangsa, seperti apa yang telah diakukan oleh Amir Ukay yang berjaya memikat para juri dalam satu pertandingan nyanyian antarabangsa di Hanoi, Vietnam pada pengakhir tahun lalu dengan mendendangkan lagu, ‘Dikir Cinta’.
Sayangnya semasa acara perasmian dan penutup Sukan Komanwel tidak lama dulu, pihak penganjor tidak memastikan cuma lagu-lagu Melayu dalam rentak ini sahaja dimainkan dan tidak lagu Melayu jenis pop, yang langsung tidak mencerminkan keperibadian dan budaya Melayu.
Boleh dikatakan bahawa lagu-lagu tema yang telah dimainkan sepanjang sukan penting itu amat menghampakan rakyat Malaysia, termasuk masyarakat Sukan Komanwel yang sudah pasti mahu mendengar lagu-lagu yang mempunyai nilai etnik dan tidak pop seperti yang telah diperdengarkan.
Dan kumpulan KRU dan penyanyi Ella yang telah mendendangkan lagu-lagu tersebut bukan orangnya untuk mewakilli masyarakat Melayu atau Malaysia dalam acara penting seperti itu.
Saya bayangkan penyanyi lagenda asli Melayu seperti S M Salim, yang iaiah berduet dengan penyanyi muda seperti Zainal Abidin dan Susan Lankester untuk mengambil tempat di atas pentas khas sempena acara penutut Sukan Komanwel, dengan memakai pakaian kebangsaan dengan disinar pancaran cahaya warna-warni dan disiar ke seluruh Komanwel.
Sayang sekali peluang keemasan seperti ini tidak dimunafaatkan, dan sebaiiknya penyanyi pop dan rock Melayu seperti Ella dan muzik ala barat KRU dan Wah Idris telah disajikan untuk mereka.
Apa hebamya lagu pop dan rock atau rap Melayu berbanding dengan lagu jenis ini untuk penonton di Komanwel atau barat? Sudah tentu ia tidak boleh menandingi lagu ciptaan mereka, jadi kenapa mesti kita tonjolkan lagu ala barat kita kepada penonton komanwel dan antarabangsa dalarn upcara penting seperti itu!
Kesan yang diperolehi tidak ketara sehingga kini, dan ternyata Ella atau Wah Idris dan KRU tidak berjaya menarik perhatian pengubah muzik serta syarikat muzik antarabangsa untuk mengambil mereka untuk mengadakan konsert di seluruh dunia atau setidak-tidaknya di London.
Mungkin kalau S M Salim dan penyanyi-panyanyi yang berduet dengannya telah diberi kesempatan semasa acara penutup Sukan Komanwel, saya pasti mereka boleh menarik perhatian peminai muzik aniarabangsa, yang mahu mendengar mereka bernyanyi dalam konsert khas di negara mereka.
Kegagalan ini bererti bahawa pihak penganjor Sukan Komanwel tidak tahu sentimen masyarakat umum dan tahu bagaimana hendak mengguna eiemen tempatan dan etnik untuk acara penting seperti itu dan sekaligus mempromosi budaya Melayu ke peringkat antarabangsa.
Kenapakah mesti kita heboh sangat dengan penyanyi dan kumpulan tempatan yang memainkan lagu jenis pop, sedangkan ia bukan milik kita lagipun lagu seperti ini sudah basi, dan tidak sesuai untuk dipersembahkan dalam acara rasmi bertaraf nasional.
Lagu-lagu tema Sukan Komanwel juga tidak baik sebab ia membelakangkan budaya Melayu, yang telah dicipta oleh Wah dan KRU. Sepatutnya, pencipta lain seperti M Nasir sudah harus disuruh mencipta sebuah lagu khas sebagai lagu tema Sukan Komanwel.
Saya percaya kalau M Nasir atau mana-mana pencipta Melayu lain yang cenderung dengan irama Melayu asli disuruh mencipta lagu tema sukan ini, ia akan menjadi lebih menarik, dan mengguna unsur-unsur Melayu.
Sepatumya lagu tema itu mempunyai unsur dikir barat dan mengguna alat muzik tradisional separti kompang, gendang, seruling dan gong, bersama dengan alat moden untuk melahirkan satu ciptaan lagu nyanyian dan versi instrumental yang menarik perhatian masyarakat komanwel dan antatabangsa.
Saya terfikir dengan lagu yang dipersemualikan semasa Sukan Olimpik di Barcelona oleh Pavarotti dan dua penyanyi asli Itali lain, yang mana telah menjadi lagu hebat. Walaupun saya beranggapan bahawa penyanyi lagenda kita, S M Salim iebih hebat dari Pavarotti dan harus diiktirai oleh semua masyarakat Melayu sebagai satu fakta; iaitu kalau kita tidak rasa rendah diri dan kecil dengan keupayaan sendiri, lebih-Iebih lagi dalam bidang nyanyian asli Melayu kita sendiri.
Lagu oleh Wah dan KRU janggal. Ianya tidak mempunyai jati diri; cuma sekadar lagu-lagu sahaja, dan kalau liriknya diubah, sudah pasti ia boleh dipersembahkan dalam disko atau dalam rancangan hiburan biasa.
Yang menganehkan samasekali ialah pihak penganjor Sukan komanwel tidak terfikir bahawa lagu tema sukan ini sudah seharusnya disenarkan ke semua stesen televisyen seluruh Komanwel supaya ia dapat dipopularkan sebelum Sukan Komanwel ini berlaku, dengan mengiringi klik vidio menunjukkan Malaysia.
Ini tidak berlaku, dan peluang untuk memperkenalkan lagu Melayu asli ke seluruh dunia, atau khususnya ke seluruh Komanwel tidak munafaatkan. Adalah diharapkan kesilapan besar seperti ini tidak akan diulang lagi apabila Malaysia mahu menganjor Sukan Olimpik 3008 kelak, dan kalau ia berjaya menganjornya kelak.
Lagu tema untuk Sukan Olimpik 2008 tidak sesuai kalau ia mengguna rentak pop, atau rock dan rap dan dalam bahasa inggeris saiiaja. Sudah pasti penonion dan atlit seluruh dutiia mahu dengar Bahasa Melayu digunakan dalam lirik, yang berseling-seling dengan bahasa Inggeris.
Saya syorkan kalau negara kita mahu menganjor Sokan Olimpik, lagu temanya mesti mempunyai unsur-unsur Melayu dengan lirik dalam Bahasa Melayu, Inggeris dan seberapa banyak bahasa dunia yang mungkin, walaupun untuk sebaris atau ayat sahaja, untuk mewujudkann suatu semangat kekitaan, sebab sukan ini bukan milik Malaysia, tetapi seluruh dunia. Kebetulan sahaja ia diadakan di Kuala Lumpur – kalau jadi?
Dan lagunya didendang dengan paluan seribu pemain kompang dan rebana ubi yang ditaburkan di sekeliling Stadium Nasional untuk mewujudkann satu kesan stereofonik yang tiada bandingnya ia pasti akan berkumandang seluruh stadium itu.
Budaya negara lain sudah pasti tidak boleh menandingi persembahan seperti ini sebab mereka tidak mempunyai alat seperti kompang yang mempunyai bunyi riang dan bersemangat.
Dan kenapa pulak stesen televisyen dan radio di negara kita tidak mengguna muzik Melayu asli sebagai lagu tema atau ‘signature tune’ mereka. Sebab dengan ini mereka boleh memberitau pendengar dan penonton tempatan dan luar negeri bahawa mereka adalah stesen Malaysia yang mempunyai keperbadian tersendiri. Ini dapat dilihat dan didengar dengan persembahan lagu tema itu, dengan imej berkaitan.
Sekarang ini apa yang berlaku ialah stesen radio dan televisyen tempatan, termasuk RTM sendiri mengguna lagu jenis Barat atau moden untuk lagu tema mereka. Dengali ini mereka membelakangkan lagu asli Melayu dan merosakkan imej mereka sebagai stesen Malaysia.
Ada bermacam-macam cara lagu asli Melayu dapat diguna dalam tema lagu stesen radio dan televisyen, sebab mereka boleh pilih elemen tempatan mengikut selera sendiri. Atau NTV7 boleh guna elemen muzik asli Melayu di Sarawak untuk memberi gambaran tentang jati diri Malaysia Timur mereka, dan RTM, TV3 dan MetroVision pula boleh mengguna unsur-unsur dari muzik Melayu asli lain.
Stesen radio Best-104 yang bertempat di Johor Baru pula boleh mengguna unsur ghazal. Sementara stesen televisyen yang akan ditubuhkan khusus untuk penonton di tiga negara di utara Semenanjung iaitu Selatan Siam, Utara Sumatera dan Utara Semenanjung pula boleh memakai unsur-unsur daru lagu Batak, Siam dan Kedah sebagai contoh yang baik untuk membezakannya dari stesen-stesen lain yang boleh diterima oleh penonton di negara masing-masing.
Pengunaan muzik barat seperti yang dilakukan oleh semua stesen radio dan televisyen cuma memberi erti bahawa pihak stesen tersebut tidak mempunyai cetusan yang tulen dan mahu mengguna cara yang paling mudah. Akan apakah mereka itu tidak bangga dengan muzik Melayu asli?
Dan tidakkah pula Bahagian Protokol Istana Negara dan labatan Perdana Menteri terfikir untuk memberi setiap tetamu rasmi seperti sultan, presiden, perdana menteri dan menteri-menteri yang berkunjung ke negara kita dalam lawatan rasmi atau persendirian diberi cenderahati dan cenderamata dalam bentuk album atau cereka padat dan buku-buku tentang muzik Melayu asli sebagai kenangan lawatan mereka ke negara kita.
Bahan-bahan seperti ini lebih sesuai dan penting kepada mereka jika dibanding dengan bahan-bahan lain yang sering diberi sebagai hadiah seperti barangan yang dipetbuat dari batik, pewter dan ukiran atau keris bersalut emas dan perak.
Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) dan syarikat penerbangan swasta lain di negara kita boleh juga memainkan lagu-lagu asii Melayu seluruhnya dalam pesawat atau mengadakan satu saiuran khas untuk muzik seperti ini supaya pelancong dapat mengenalinya.
Sememanguya muzik asli Melayu itu ielah melalui satu metaforsis sejak ia mula ‘dicipta’ oleh ibu-ibu kita yang mendodoikan anak kecil mereka dibuaian, untuk membuat mereka terlena.
Penciptaan lagu Melayu asli sejak awal-awal lagi serta penyusunannya diperkuatkan dengan pengunaan alat rakaman dan muzik yang ada sekarang yang dipinjam dari barat seperti gitar, biola, dram, piano, trampet dan iain-lain.
Lagu ‘Cindai’ nyanyian Siti Nurhaliza ciptaan Suhaimi Zain telah memenangi anugerah lagu terbaik dalam pertandingan anjuran TV3 baru-batu ini. Sementara lagu nyanyian Nuraniza Idris dalam rentak yang hampir serupa mendapat satnbutan di kaiangan pendengar dengan mencipta penjuaian sehingga 100,000 yunit.
Ini berbanding dengan album-album jenis pop, rock Melayu dan lain-lain yang sukar mencapai 40,000 yunit penjualan. Malah ada yang cuma mencatit penjualan sebanyak yunit sahaja. Banyak pula album yang gagal dipasaran.
Kejayaan lagu-lagu Melayu asli kontemporari sejak kebelakangan ini mungkin disebabkan yang ia begitu sopan dan penyanyiannya tidak melalak dan melaung seperti yang dilakukan oleh hampir semua penyanyi lagu pop dan rock, yang menganggap sekiranya nada mereka itu tinggi dan lantang, maka suara dan nyanyian mereka itu dianggap bagus wlangkah salahnya mereka.
Tidak sebuah lagu pop, rock nyanyian Amy atau Awie yang boleh menandingi lagu Melayu asli dari segi semangat, keghairahan, kebanggaan, keasyikkan tentang budaya, bahasa dan nilai serta keperibadian Melayu yang mengisahkan hal tidak lain seperti ‘tudung periuk pandai menari’, ‘lenggang-lenggang kangkong’, ‘pasir roboh’, ‘engkau laksana bulan’, ‘bunga tanjung’, ‘merak kayangan’, ‘injit-injit semut’, ‘ikan kekek, mak eloi-eloi’, ‘mengapa kelu, diam membisu’ dan lain-lain.
Bandingkannya dengan lagu-lagu pop, rock atau rap yang cuma mengisahkan tentang percintaan anak­muda zaman sekarang yang sudah terlupa akan asal-usul mereka dan keturunan sendiri. Dan mahu pulak berlagak seperti orang di barat dengan segala lagak dan pura-pura yang meluat mereka. iilangkah sedihnya!
Lirik dalam lagu Melayu asli lama dan kontemporari seperti itu penuh makna, dan tidak kosong seperti lirik lagu cinta rentak pop atau rock yang binggit kedengaran dari radio dan televisyen saban hari.
Kehadiran lagu asli Melayu dalam bentuk kontemporari ini juga mungkin disebabkan pendengar sudah muak dengan lagu pop dan rock Melayu yang tidak berbeza dengan lagu yang dihasilkan oleli kumpulan dan penyanyi Barat.
Apa yang dihasilkan oleh kumpulan-kumpulan pop atau rock tempatan sekarang cuma tiruan dari apa yang telah dipesembahkan oleh kumpulan barat. Tidak ada sesuatu yang batu dan unik dipersembahkan oleh kumpulan tempatan.
Lagu-lagu Amy dan Awie dati lain-lain penyanyi pop dari rouk tempatan boleh memikat hati pendengar tempatan, tetapi mereka biasanya adalah yang berusia muda dari yang masih mentah dalam hal-hal muzik. Apa yang mereka cari cuma sekadar hiburan kosong sahaja, dan hiburan muzik yang amat diminati tidak lain jenis yang mengajar mereka leka dari beban kehidupan masa kini.
Tambahan pula dengan kemunculan stesen-stesen radio kerajaan dan swasta seperti RIMA dan Best-104 yang memberi ruang khas kepada lagu Melayu asli yang memberi nafas baru kepada lagu jenis ini untuk berkembang.
Dan sejarah perusahaan muzik Malaysia ialah dicipta sebelum ini dengan kemunculan sebuah kumpulan nasyid, Raihan yang mencatit rekod penjualan lebih dari 600,000 yunit dengan album ‘Kesyukuran’ yang mana telah membawa mereka ke peringkat antarabangsa dan menarik minat Putera Charles dari ibunya, Ratu Elizabeth.
Sememangnya, muzik Melayu akan menarik perhatian di peringkat dunia, bukan dari jenis pop, rock atau ‘heavy metal’, tetapi dari lagu Melayu asli termasuk nasyid.
Fenomena ini boleh berlaku sekiranya pencipta dan penyanyi kita terus gigih dalam usaha mereka untuk mencipta lagu-lagu seperti ini, dan tidak menghairankan kalau ia mendapat perhatian dunia secara meluas lagi.
Mungkin fenomena itu tidak boleh menyamai fenomena lagu ‘raggae’ yang dipelopori Bob Marley dan lain-lain kumpulan dan penyanyi di rantau West Indies, tetapi setidak-tidaknya, boleh memberi Bangsa Melayu satu jenis muzik yang boleh dibanggakan, dari diteruna di seluruh Nusantara sehingga ke peringkat dunia.
Dan yang menhairankan ialah, lagu-lagu ini mendapat sambutan hangat di kalangan pendengar tempatan, khususnya dari kalangan remaja, yang kononnya telah membelakangkan jenis muzik ini untuk memilih lagu jenis pop, rock dan ‘heavy metal’ oleh kumpulan-kumpulan yang satu ketika dulu menjadi pujaan ramai.
Ternyata sekati, setetah melalui zaman pop dalam dekad 1960an, dan ‘rock’ seeta ‘heavy metal’ dalam dekad 1980an, maka dalam dekad terakhir alatn pertairna I990an ini perkembangan muzik Melayu di Malaysia, khususnya, telah berpusing semula untuk pulang ke pangkal jalan dan mengguna unsur-unsur asli.
Terdapat hampir semua penyanyi dan kumpulan muzik kini ghairah mengeluarkan lagu-lagu dalam irama ini dan hampir semuanya mendapat sambutan.
Manan Ngah menengalikan jenis muzik ‘Balada Nusantara’ dalam dekad 1980an dulu, tetapi ia tidak menjadi ikutan. Sebab unsur tidak tulen, cuma sekadar imbasan sahaja. Mungkin ini memberi satu gambaran atau hasratnya untuk mengajar pencipta dan penyanyi baik ke pangkal jalan.
Balada Nusantara yang mah dikeutarakan oleh Manan Ngah akhirnya tersisih. Cuma satu album sahaja yang telah dikemukakan oleh Manan Ngah yang dinyanyikan oleh Sheqal, sebelum nama balada Nusantara itu dilenyapkan oleh masa.
Kemudian itu, pencipta dan penyanyi M Nasir mengemukakan lagu ‘Keroncong untuk Anna’ dalam rentak asli tetapi dalam rentak yang agak kontemporari. Ia tidak begitu ‘asli’ tetapi kuat dengan pengaruh keaslian Melayunya.
M Nasir, berbeza dengan Manan Ngah, tidak berusaha untuk mengemukan apa-apa nama kepada muzik yang ingin dipersembahkan. Tetapi, yang nyata sekali ialah ilham yang digunanya tidak lain dari lagu asli Melayu dan semua unsur-unsur yang terdapat dalam kategori lagu atau muzik asli Melayu, dari keroncong, ghazal, joget, inang, zapin dan lain-lain yang belum diterokainya. ivlungkin dalam album-­albumnnya yang akan datang dia akan mengguita unsur-unsur dalam lagu Melayu asli seperti yang terdapat dalam masyarakat pribumi di beberapa daerah di seluruh Malaysia dan Indonesia yang sehingga kini belum diterokai oleh mana-mana komposer dari penyanyi.
Saya menunggukan apa-apa lagu seperti itu yang mengguna elemen boria, dikir barat, sewang, gameian dan lain-lain, sebab sudah pasti ia akan mencetuskan satu lagi penciptaan lagu asli Melayu kontemporari yang lain dari yang lain.

1 ulasan:

Lavanduleae berkata...

Salam Tuan Mansor Puteh,

Mohon jasa baik Tuan untuk mengemukakan perbezaan antara lagu Melayu Asli, Deli, dan Langgam. Mohon juga untuk Tuan berikan contoh2 lagu di dalam ketiga2 genre tersebut sebagai kayu pengukur yang lebih jelas.

Jutaan terima kasih Tuan.