Oleh Mansor
Puteh
Kemunculan lagu ‘Keroncong untuk Anna’ dan ‘Mustika’ oleh M Nasir akibat pencubaannya selepas dia berpecah dari kumpulan trio ‘Kembara’ bersama dua rakan lain yang menghasil beberapa album lagu pop. Ini diikuti pula dengan pencubaannya untuk mencipta dan mendendangkan lagu rentak rock seperti yang terdapat dalam album ‘Kembara…seniman jalanan’ yang telah dipersernbahkan dalam filem dengan judul sama arahan Nasir Jani.
Kemudian itu
M Nasir dengan secara tiba-tiba wujudkan ‘Mustika’ dan kemudian itu menjadi
jadi dengan keaslian Melayunya dalam lagu-lagu seterusnya.
Kini M Nasir boleh dianggap
sebagai komposer dan penyanyi yang banyak berusaha menengahkan muzik asii
Melayu dalam era sekarang bersama komposer lain seperti Suhairni Zain dan
beberapa lagi, termasuk seorang komposer keturunan Cina, yang mencipta lagu
untuk ‘Kool’ yang mengguna pengaruh lagu tradisionai Kelantan.
Dan tidak lupa, Zainal Abidin
berduet dengan S M Salirn turut memberi sumbangan awalan sama juga Susan
Lankester yang juga berduet dengan S M Salim yang turut terikut-ikut dengan
rentak Melayu asli.
Mereka ini boleh dianggap sebagai
pelopor kepada pembentukan era muzik asli Melayu moden zaman sekarang.
Walaupun kita harus menerima
hakikat bahawa sebetum ini terdapat ramai pencipta dan penyanyi seperti Kassim
Masdor, Johari Saileh, Ooi Yoew Jin, Baba Kim Tek, Jimmy Boyle, Ahmad Merican,
S M Salm, A Ramlie, Jefridin, Zam Zam, Rafeah Buang, Ahmad Jais, Sanisah Huri,
Kartina Dahari, Andre Goh, Frankie Cheah, Sharifah Aini, Orkid Abdullah, Zaleha
Hamid, M Bakri, R lsmail, Habibah Yaakub, Khatijah Awang, S Rosmaria, Norlela
Ismail, J Sham, Rahimah Rahirn, Eddie Ahmad, Kamariah Ahmad, A Romzie, L
Ranilee, S Jibeng, Ismail Haron, Anita Sarawak, Fazaedah Joned, Helen Velu, S
Roha, A. Ramlie, Ramli Sharif, Malek Redzuan, M Sharif, A. Halim, A Rahman
Hassan, A. Rahman Onn, dan ramai lagi tokoh terkemuka lain seangkatan dengan
mereka yang giat dalam dekad 1960an yang turut memberi sumbangan untuk
memajukan lagu-lagu rentak Melayu asli.
Dan dalam dekad-dekad selepas itu
terdapat pula penyanyi dan komposer seperti Ahmad Nawab, Jamal Abdillah, Jay
Jay, Azlina Aziz, Suhaili Shamsuddin, Jalil Hamid, Sudirman, Hail Amir, Uji
Rashid, J Sham, Aman Shah, D J Dave, September Five, Harmoni, Adnan Abu Hassan,
Kopratasa, Herman Tino, M Daud Kilau, Wann, Siti Nurhaliza, Nuraniza Idris, M
Nasir, Sheqal, Black Dog Bone, Zainal Abidin, Susan Lankester, Khatijah
lbrahim, Latif Ibrahim, Rahim Maarof, Liza Abduilah, Khairul Khamis, Azizul
Khamis, Ebnor Riza, Ramlah Rarn, Dr Sam, KOOL, Amir, U.Ks, Alleycats, Maman,
Man Bai, Gersang, Orkestra Filharmonik Khazakstan (yang mempersembahkan
lagu-lagu P Ramlee dalam bentuk filharmonik, Orkestra RTM dan Orkes Kombo RTM
(yang banyak merakamkan lagu-lagu Melayu asli), Orkestra Dewan Bandaraya Kuala
Lumpur, kumpulan muzik dari Akademi Seni Kebangsaan (ASK), kumpulan muzik
Institut Teknologi Seni Melaka, kumpulan muzik Kompleks Budaya Negara, kumpulan
gamelan dan muzik Melayu asli persendirian dan banyak lagi tokoh terkemuka
zaman ini.
Dari negara jiran, Indonesia pula
terdapat penyanyi-penyanyi terkenal seperti Hetty Koes Endang, Titiek Puspa,
Ivonilakrishna, Tiar Ramon, Alfian, Gesang (yang terkenal dengan lagu Bengawan
Solo), Mus Mulyadi, S Efendi, Aneke Gronlo (penyanyi ketutunan Belanda yang
dilahir dan menetap di Indonesia), D’Lloyd, dan banyak lagi, yang mungkin tidak
dikenali kita oleh sebab berita mengenai mereka tidak disebar luas di negara
kita, dati dari beratus-ratus pencipta dan penyanyi serta kumpulan lagu Melayu
asli yang giat di sana, cuma beberapa sahaja yang dikenali kita.
Di kepulauan Riau – Lingga pula
terdapa satu kegiatan penciptaan dan rakaman muzik Melayu asli yang baik. Lagu
dendangan mereka mirip lagu Melayu asli kita, tetapi kaset atau cekera padat
mereka tidak dijuai di sini.
Sementara di utara Sumatra terdapat banyak penyanyi dan kumpulan lagu Melayu
asli yang tidak terkenal di negara kita. Mungkin juga di pulau-pulau lain di
seluruh Republik Indonesia
terdapat jenis muzik Melayu asli yang belum diterokai dan diketahui unum. Ini
amat memerlukan penyelidikan yang gigih.
Untuk ini saya syorkan mata
pelajaran di institusi pengajian tinggi yang mempunyai pengajian dalam bidang
seni muzik seperti di ASK, USM, UM,
UPM, UKM, ITM dan lain-iain memuatkan
pengajian penyelidikan dalam muzik Melayu asli. Maklumat yang bakal disimpan
dan diselidik boleh menjadi bahan rujukan untuk penuntut-penuntut dan peminat
di masa-masa depan, sekaligus memberi mereka maklumat yang berguna, dan boleh
memberi kebanggaan masyarakat.
Ini tidak termasuk kumpulan dan
penyanyi lain di negara Brunei, Selatan Siam, Selatan Filipina dan kepulauan
Melayu lain di seluruh Nusantara yang sudah tentunya mempunyai jenis muzik
Melayu asli mereka yang lain dari kita, tetapi mempunyai akar-umbi yang sama.
Kesemuanya mereka mendapat
dorongan dari tokoh-tokoh pencipta dan penghibur yang lebih awal dari mereka
yang mana telah menghasilkan banyak lagu Melayu asli khususnya untuk
filem-filem keluaran studio di Singapura.
Lagu-lagu filem yang telah
dicipta oleh pencipta upahan atau berkontrak dengan studio-studio di Singapura
ketika itu menampiikan lagu-lagu Melayu asli yang tidak mempunyai tandingannya
sehingga sekarang.
Lagu-lagu yang dimuatkan dalam
filem-filem ketika itu mendekati lagu Melayu asli tulen. Dan sehingga sekarang,
jenis lagu ini tidak boleh disamai dengan lagu-lagu asli Melayu ciptaan
pencipta sekarang.
Jadi, sebaik-baiknya kiia
menklasitikasikan lagu-lagu filem ini sebagai lagu asli Melayu yang sebenar,
sedangkan lagu-lagu asli Melayu yang dicipta sekarang itli sebagai lagu
Melayu asli kontemporari.
Oleh yang demikian tiada
seorangpun boleh berata bahawa tahab penciptaan lagu asli Melayu sekarang
rendah mutunya jika dibandingkan dengan lagu asli Melayu lama. Ini disebabkan
pencipta lagu Melayu asli zaman studio di Singapura dan sebelum itu,
dipengaruhi oleh keadaan dan alat-alat yang mereka gunakan pula membantu
membentuk jenis rentak dan irama yang telah diperkenalkan.
Sekarang ini pencipta kita
berusia muda, dan rnereka lebih gigih mahu mencipta lagu-lagu Melayu asli
dengan mengguna sebanyak eiemen yang mungkin, seperti apa yang berlaku
sekarang.
Lagu seperti ‘Cindai’, ‘Keroncong
untuk Anna’, ‘Mustika’, ‘Andalusa’, ‘Dikir Cinta’, ‘Ghazal untuk Rabeah’, ‘Itik
gemboh-gemboh’, ‘Dikir cinta’ boleh dikatakan jauh berbeza dengan lagu Melayu
asli lama.
Kalau perusahaan filem tidak
wujud ketika itu, kita sudah pasti banyak lagu-lagu rendak Melayu asli yang
masih kedengaran sekarang khususnya yang disiarkan oleh stesen seperti Radio
lrama Melayu Asli (RIMA) dan lain-lain tidak akan wujud.
Cuma penyanyi R Azmi dan Jasni
sahaja, nampaknya yang benar-benar menyanyi khusus sebagai penyanyi dan tidak
pernah muncul sebagai peiakun dalam mana-mana filem.
Mereka kini boleh dianggap
sebagai penyanyi Melayu era lama yang paling tulen, walaupun jenis nyanyiannya
ialah dalam rentak ala India.
Berbeza dengan P Ramlee atau mana-mana penyanyi lain yang turut berlakun dalam
filem dari menyanyi untuk memenuhi keperluan dalam filem yang dilakunkan.
Malah boleh dikatakan bahawa P
Ramlee tidak pernah merakam lagu khusus tanpa digunakan dalam filem.
Berbanding dengan
penyanyi-penyanyi lain yang bernyanyi oleh sebab mereka berlakun dalam filem-filem
yang dikeluarkan ketika itu, dan adalah menjadi lazimnya, pelakun lelaki dan
perempuan utama dimestikan menyanyi, mengikui formula filem-filem India yang
mana telah mempengaruhi perusahaan filem Melayu awal dulu.
Penyanyi-penyanyi lain seangkatan
dengan R Azmi termasuk Rokiah, Jasni, Zaharah Agus, Momo Latif, Normadiah, Aziz
Jaafar, Aziz Sattar, Abduilah Chik, Rosiah Chik, P Ramlee, Saloma, Aspalela
Abduilah, Kamariah Noor, Hamzah Dolmat, Fadzil Ahmad, Wahid Satay, Mat Sentul,
Minah Yem, Ahmad B dan ramai lagi yang mana telah mewarnai muzik zaman
perusahaan filem Melayu di Singapura dan selepas itu.
Kita juga tidak boleh melupakan
semua mereka yang giat dalam bidang seni muzik tradisional atau Melayu asli
dengan menubuhkan kumpulan-kumpulan yang mengadakan persembahan di acara
perkahwinan dan rasmi kerajaan, yang mana tidak pernah membuat rakaman album
untuk mengabadikan persembahan dan ciptaan mereka.
Mereka ini juga memberi sumbangan
kepada populariti muzik Melayu asli sehingga kini tanpa memikir samada jasa
mereka akan dikenang atau tidak. Mereka ini telah menubuhkan kumpulan-kumpulan
boria, keroncong, lagu asli, ghazal, makyong, bangsawan dan sebagainya di semua
negeri-negeri di negara kita.
Ada yang pernah membuat
persembahan di televisyen, atau menyertai pertandingan anjuran Radio Malaysia
dan memenangi anugerah tetapi ticiak membuat album, seperti Bachik Bakar dari
Melaka yang telah memenangi beberapa kali pertandingan lagu Asli anjuran Radio
Malaysia yang pernah diadakan setiap tahun lama dulu, tetapi telah diberhentikan.
Mungkin sudah tiba masanya untuk
Radio Malaysia menghidupkan semula pertandingan seperti itu, sebab ia betjaya
mengalak orang terlibat dalam bidang muzik Melayu asli, dan memperbanyakkan
khazanah muzik ini yang sudah pasti akan diterima sebagai khazanah muzik
tradisional Melayu.
Kalau ini tidak dilakukan,
nescaya masyarakat umum, khususnya bukan Melayu akan menganggap bahawa muzik
tradisionai Melayu kian pupus, walhal ia tetap giat dan hidup.
Dulu RTM mengadakan siri seperti
‘Aslirama’ dan banyak lagi rancangan khas untuk persembahan muzik Melayu asli
yang mendapat sambutan. Dan radio-radio disetiap negeri mempersembahkan
rancangan seumpama itu dengan menjemput penyanyi dan kumpulan untuk memberi
persembahan, seperti ghazal di Johor, dondang sayang di Melaka, atau boria di
Pulau Pinang dan dikir barat di Kelantan.
Tetapi sekarang ini, nampaknnya
rancangan seperti itu kurang diadakan. Sudah tiba masanya bagai pihak berkenaan
mengembalikan semula rancangan-rancangan menarik seperti itu, sebabnya iatah
rancangan seperti ini penuh bermakna. Ia boleh memupuk minat orang ramai
terhadap muzik jenis ini, dan mempopularkan lagu-lagu yang dipersembahkan.
Mungkin juga sesuai dan penting
kalau pertandingan di peringkat negeri-negeri dan kebangsaan diadakan khusus
untuk muzik seperti itu dengan
menggalakkan pencipta dan penyanyi mengemukakan karya baru untuk mengayakan
lagi khazanah bangsa.
Sekarang ini pihak stesen
televisyen dan radio swasta khasnya gah untuk mengadakan rancangan-rancangan
khusus untuk pesembahan muzik moden seperti pop, rock dan rap sebenarnya tidak
sihat. Ia harusnya dikurangkan supaya akhirnya nanti minat orang ramai terhadap
muzik seperti ini pudar, dan artis-artis yang ghairah dengan muzik seperti ini
akan berhenti dari menyanyi dan melaungkan lagu-lagu yang membingitkan telinga.
Katau kita kaji, kita akan
mendapati bahawa lagu asli Melayu sebenarnya tidak boleh dipisahkan dengan jiwa
orang Melayu itu sendiri. Oleh yang demikian, walaupun anak muda mahu
menolaknya untuk cuba
meminati lagu-lagu yang dipengaruhi dari kumpulan pop, rock dan ‘heavy metal’
barat, namun mereka akan tetap kembali ke pangkal jalan semula, seperti yang
berlaku sekarang.
Ini disebabkan pengaruh lagu
Melayu asli itu sebenarnya menolak daripada jiwa Melayu. Ia bagai irama dan lagu…
Dan renrak lagu Melayu asli inilah yang akhirnya memberi banyak erti kepada
semua pencipta, penyanyi dan pemuzik Melayu sekarang dan perusahaan muzik Malaysia
keseluruhannya akan dinilai dengan ini.
Siti Nurhaliza, Noraniza idris,
Jamal Abdilah, Zainal Abidin, KOOL, Sharifah Aini, To’Ki, Sidi dan iain-iain
penyanyi dan kumpulan tempatan sekarang asyik mempersembankan lagu-lagu dalam
rentak ini, disamping pencipta dan penyanyi
lain termasuk M Nasir yang tidak putus-putus menampilkan hasil dari pelbagai unsur
pengaruh hingga ke pelusuk dunia ke Andalusia selepas berkeroncong dalam
‘Mustika’ dia menjelajah ke Sepanyol di zaman al-Andalusia semasa Islam
berkuasa di negara itu.
Pengaruh alam
semulajadi, sebenarnya memainkan peranan penting dalam lagu Melayu asli.
Sejarah lagu
Melayu asli mungkin berpunca dari dodoi anak ke gurindam, seloka atau pantun,
yang mempunyai irama dan nada yang dialunkan ketika pujangga menderita,
tersiksa atau beria-ia gembira tidak terhingga. Kesemuanya jenis nyanyian ini
tidak diiringi oleh sebarang alat muzik, cuma dengan alunan nada suara sahaja
bercorak improvisasi tetapi mengikut irama yang tersusun dan diterima khas
untuk kategori-kategori tersebut.
Syaer Melayu
lama mempunyai irama yang berlebih-lebihan. Ia membawa gurindam, seloka dan
pantun itu ke satu tahab lagi dalam pembentukan lagu Melayu asli. Dan
nyanyiannya memerlukan tahab pencapaian pada suara yang agak tinggi. Ia berbeza
dengan dodoi anak yang boleh dinyanyikan oleh mana-mana ibu untuk mendodoi anak
mereka supaya lena. Namun demikian ia tetap memerlukan sedikit kecekapan untuk
mengalunkan satu dodoi yang berkesan; kalau tidak, sudah pasti bayi yang mahu
dilenakan itu tidak akan berbuat demikian dan mungkin akan menanggis, iaitu
kalau dodoinya terlalu buruk.
Dengan kehadiran
ugama Islam, rentak Arab yang lebih yunik meresap ke dalam dunia pujangga kita,
dan kini terdengar rentak zapin dan iain-iain.
Kalau dulu,
alat muzik cuma mulut yang menyanyikan lagu-lagu itu secara vokal, tetapi kini
kini sudah mempunyai gendang yang dipalu alat seperti rebana, kompang dan
gambus.
Ini ditambah
pula dengan seruling bambu yang mengasyikkan banyak anak muda ketika itu,
membuat lagu Melayu asli kian terbentuk seperti hampir apa yang kita ketahui
sekarang ini.
Lagu Melayu
asli kini menjadi satu persembahan di istana, dan ada penyanyi lelaki dan
perempuan yang berbalas-balas pantun serta berjenaka untuk menghiburkan sultan
dan kaum bangsawan serta tetamu diraja.
Rentaknya
telah mul menampakkan rentak lagu Melayu asli dengan paluan gendang dan tiupan
seruling bambu yang dengan secara tidak langsung mengalakkan pembentukkan nada
dan irama dalam berbagai-bagai jenis.
Pengaruh
Potugis yang membawa tarian yang kita kenali sebagai jogei, ronggeng dan
nyanyian dondang sayang telah diubah suai untuk menjadi jenis persembahan dan
muzik Melayu asli.
Tetapi,
perkembangan muzik Melayu asli sebenarnya berubah menjadi begitu hebat sekali
apabila alat muzik barat diguna seperti gitar, deram, bila, dan trampet. Ini
berlaku dalam dekad 1880an di Kepulauan Riau di Indonesia.
Sultan Riau
ketika itu, Sultan Muhammad ke-empat telah begitu tertarik sekali dengan
persembahan muzik oleh kunpulan yang didatangkan dari Belanda olen Residen Belanda di pulau itu dalam satu acara rasmi di rumah residen yang
memainkan lagu-lagu mereka dengan mengguna alat muzik seperti gitar, dram, dan
biola.
Sultan
Muhammad bertanyakan kepada residen Belanda tentang hasratnya uutuk memberi
latihan muzik kepada anak-anak Melayu supaya mereka boleh memainkan
alat-alat muzik Eropah dan boleh mempersembahkan muzik Melayu asli pula.
Ternyata
sekali, muzik Melayu asli menjadi lebih hebat dengan dimasukkan alat muzik seperti gitar, drain, trampet dan biola.
Tidak dinatikan bahawa dengan
adanya alat-alat barat ini pencipta dan penyanyi di Pulau Jawa telah berjaya
mewujudkan satu jenis nyanyian yang dinama keroncong, yang mana telah
diilhamkan dari muzik gamelan. Yang membezakan keroncong dengan gamelan ialah
keroncong mempunyai melodi dan nyanyian iringan dan mengikut pula format muzik
barat.
Sementara gamelan sehingga kini
masih terhad dengan alat-alat asal tanpa menerima alat muzik moden dan dari
persembahannya tetap seperti dulu, wataupun mereka terus mencipta lagu-lagu
baru, dan membuat rakaman pita untuk pasaran.
Alat-alat muzik ini dengan sendirinya
menggaiaickan pujangga dan pencipta Melayu ketika itu meluaskan bidang muzik
Melayu asli yang sebelum ini tidak boleh diiakukan, sebab ia terhad dengan
kemampuan alat-alat muzik asas yang digunakan sebeium itu seperti gendang dan
seruling bambu, yang mana tidak memberi kesempatan penciptaan nada-nada yang
lain.
Dan dalam dekad-dekad
kebelakangan ini dengan adanya peralatan yang lebih hebat seperti
‘synetnesizer’ dan sistem studio rakaman yang canggih, maka tercetus ilham para
pencipta muda kita untuk mencipta
lagu-lagu Melayu asli jenis kontemporari yang menggguna irama dari pelbagai
jenis muzik Melayu asli seperti yang telah dikatakan awal karangan ini, dalam
pelbagai jenis kombinasi dan pemutasi sehingga berjaya melahirkan lagu-lagu
yang hebat dan diterima oleh masyarakat Melayu dan bukan Melayu.
Adalah diharapkan agar satu usaha
dapat diadakan oleh kerajaan atau swasta untuk menwujuakan satu Dewan
Kemasyuran Muzik Melayu Asli (Melayu Asli Music Hall of Fame) bagi mengenang
jasa dan pengelibatan tokoh dan lagenda dalam bidang ini yang telah banyak
memberi sumbangan yang tidak terhingga nilainya terhadap perkembangan rnuzik
Melayu asli.
Sebab kalau ini tidak
dapat dilakukan, maka perkembangan itu tidak dapat bertahan, dan digalakkan
seterusnya untuk rnencapai ke tahab kejayaan yang lebih tinggi, disamping
menengahkannya ke peringkat kebangsaan dan antarabangsa supaya Bangsa Melayu
boleh dikenali dengan muzik Melayu asli ini dan tidak lain.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan