Ahad, 17 Februari 2013

‘KEHEBATAN’ FILEM MELAYU LAMA, SATU ANGGAPAN! KENAPA FIILEM MELAYU MASIH DI ‘POPULAR’?


Oleh Mansor Puteh







Benarkah filem-filem Melayu lama yang diterbit di studio-studio di Singagura dalam dekad 1940an hingga 1960an apabila sistem studio di sana runtuh, begitu popular sehingga kini? Apakah faktor-faktor utama dan penting yang menyebabkan ianya begitu disenangi oleh masyarakat kita sekarang? Apakah ianya lebih popular jika dibandingkan dengan filem filem dan drama televisyen terbitan sekarang?
      Atau apakah ‘populariti’ filem-filem Melayu lama itu cuma merupakan satu anggapan semata-mata dan tidak lebih dari itu? Iaitu ianya merupakan suatu anggapan yang masyarakat kita sekarang masih meminatinya dan mahu menonton filem-filem tersebut walaupun ditayang seratus kali?
      Apakah ini juga bermakna filem-filem dan drama televisyen sekarang juga lebih. rendah mutunya jika dibandingkan dengan filem-filem lama itu?
       Kita juga sering terdengar dan terbaca tentang filem-filem lama itu dianggap sebagai ‘filem kelasik’ dan ‘tidak lapuk dek zaman’, atau ‘memaparkan tema yang universal’ dan sebagainya.
      Siapakah tokoh-tokoh yang telah berkata demikian, dan apakah fakta-fakta yang telah diguna oleh mereka seringga berani untuk menganggap filem-filem Melayu sebagai ‘filem kelasik’?
      Pernahkah kita terbaca tesis-tesis berbentuk ilmiah oleh para sarjana kita yang membincangkan serta menghuraikan filem-filem itu dengan mengkajinya dari perspektif ilmiah?
      Kita sudahpun terima hikayat-hikayat Melayu lama dan mengangkatnya ke tahab ‘kelasik Melayu lama’, tapi jangan tersalah anggap bahawa oleh sebab filem-filem yang dibuat terdahulu itu juga sama hebatnya sehinggakan ada orang yang tidak segan-silu mahu menganggapnya sebagai karya filem ‘kelasik’ atau mahakarya.
      Filem-filem lama cuma boleh dianggap sebagai ‘filem biasa’ . Cuma terdapat beberapa buah sahaja yang boleh dianggap sebagai ‘hebat’ dan kita boleh mengiranya dengan jari di tangan kanan. Beberapa buah filem karya Hussain Hanif dan P Ramlee serta seorang-dua pengarah dari India ketika itu boleh dianggap sebagai ‘hebat’.      Dan kehebatannya ada juga had, dan tidak bererti hebat dari segala segi sehinggakan kita boleh terlupa akan kekurangannya.
      Kalau kita mahu membincangkan filem-filem yang ‘ hebat-hebat’ itu, kita juga mesti berani berkatakan tentang aspek kekurangnya sekali dan kelemahannya. Ini boleh membuat kita seorang pangkaji filem yang adil dan saksama, serta bersifat ilmiah.
      Buat apa kita menipu diri sendiri dan masyarakat Melayu amnya, dengan menyatakan bahawa semua filem-filem Melayu lama itu ‘hebat-hebat belaka’ dan ‘tidak ada tolok bandingnya’ dan takut dengan pentafsiran oleh para ilmuan yang berani menonjolkan aspek-aspek negatif. Tidakkah ini bakal membuat masyarakat kita lebih memahami filem-filem itu dari perspektif yang luas?
      Terdapat dua cara bagaimama kita boleh mentafsir sesebuah filem Melayu lama khususnya, iaitu dari perspektif nostalgia dan sentimental serta emosional, atau perspektif rasional, ilmiah dan serius.
      Sekarang ini tidak terdapat seorang sarjana filem kita yang telah membuat suatu kajian yang mendalam tentang filem-filem lama dengan mengkajinya dari aspek kesenian, teknik dan sebagainya. Oleh itu kita masih tidak tahu apakah filem-filem itu benar-benar hebat dan bagus.
      Sehingga kini kita cuma telah mendengar masyarakat umum dan pengnalisa amator yang telah berjaya mengupas filem-filem lama itu dari perspektif emosional dan sentimental sahaja Oleh itu mereka tidak berasa segan dan silu dengan menyatakan bahawa filem-filem lama kita semuanya ‘hebat’.
      Yang sebenarnya ialah filem-filem lama itu tidak sehebat mana. Banyak filem dan drama televisyen yang diterbitkan sejak beberapa tahun lampau jauh lebih hebat jika dibandingkan dengan separuh filem arahan P Ramlee sendiri termasuk filem ‘Hang Tuah’ arahan Phani Mamjundar.
      Tetapi, mahukah masyarakat kita menerima fakta yang ‘kejam’ ini? Masakan filem yang dibuat oleh anak muda sekarang lebih hebat dari filem P Ramlee arahan Phani Mamjumdar itu?
      Yang membuat filem-filem Melayu lama.itu ‘hebat’ ialah oleh sebab ianya mempunyai elemen nostalgia dan sentimental.
      Keruntuhan studio-studio di Singapura itu kini boleh dianggap sebagai suatu trajidi, dan kemungkinan ianya dibangunkan semula adalah amat tipis sekali.
.     Kematian P Ramlee dalam tahun 1975 dahulu menukar persepsi penonton dan masyarakat kita terhadap filem-filem lama. Sehingga jantungnya masih berdegup, filem­filem lama itu tidak disenangi oleh mereka, dan ianya ditayang dalam ruang yang tidak penting. Harga filem-filem lama itu begitu rendah sekali. Orang juga tidak memperkatakan sangat tentang filem-filem hitam-putih, iaitu ketika filem Melayu dalam warna-warni mula diterbitkan satu persatu.
      Tetapi kematian P Ramlee mula berubah semuanya. Persepsi kita bertukar dalam sekelip mata. Dan dalam kesedihan akibat kematiannya, kita mula terkenang sejenak, tentang filem-filem dan karya yang ditinggalnya. Kita lantas terima semuanya sebagai ‘hebat’, dan anggapnya sebagai ‘kelasik’ dan ‘tidak ada tolok-bandingnya.’
      P Ramlee ‘sukar diganti’ dan filem-filem Melayu lama juga dianggap tahabnya sehinggakan disebut sebagai ‘sukar ditandingi’. Ini membuat kita semua percaya dengan anggapan tentang kehebatan tokoh perfileman lama seperti P Ramlee dan kehebatan filem-filem lama yang kebanyakkannya kini dianggap sebagai ‘kelasik’ juga.
      Semuanya berasaskan anggapan semata-mata. Dan sehingga sekarang kita masih beranggapan, tanpa berani menyoal apakah anggapan itu benar-benar fakta atau semata-mata anggapan sahaja.                                 
      Mestikah masyarakat kita hidup dengan menganggap sahaja, tanpa berani menyoal dan menyelidik atau mengkaji? Adakah ini tahab pemikiran masyarakat kita yang takut dan gentar dengan fakta dan cuma menerima kehebatan filem-filem lama itu dari aspek anggapan sahaja dan tidak lebih dari itu?
      Kehebatan filem-filem lama juga wujud dengan lobi dari segolongan seniman lama seangkatan dengan P Ramlee. Mereka juga berganding bahu dengan seniman itu, tetapi tidak sehebatnya. Dan dalam usia yang lanjut mereka tidak berjaya menghasilkan karya-karya baru setelah dibiarkan oleh tuan punya studio di Singapura. Mereka melobi dengan mengguna nama P Ramlee dan filem-filemnya. Lojiknya ialah sekiranya masyarakat menjulang nama P Ramlee dan filem-filemnya, seniman sisa sistem studio ini juga bakal menerima ganjarannya, sebab mereka juga pernah berganding bahu dengan P Ramlee.
      Sayangnya, masih ada yang suka mengguna nama baik P Ramlee untuk kepentingan sendiri. Dan tidak hairanlah kalau nama P Ramlee sering disebut-sebut dan dipergunakan khususnya dalam acara kenangan, tahlil dan ulang tahun kematiannya atau penubuhan bangunan memorial dan khutubkhanah serta penamaan jalan untuknya. Sebab selagi P Ramlee dikenang dan disanjug, mereka juga turut dikenang dan disebut-sebut. Jadi ada-ada sahaja projek untuk memperingati P Ramlee yang difikirkan supaya masyarakat akan senantiasa mengingati P Ramlee, dan juga mereka yang masih hidup tapi kurang bertenaga untuk berkarya itu.
      Benarkah mereka semua mahu mengenang jasa seniman lama? Kalau ya, kenapa mesti untuk P Ramlee seorang sahaja? Hussain Hanif juga telah mencurah bakti kepada sejarah perfileman Melayu dan filem-filem karyanya juga ‘hebat’ dan ‘sukar ditandingi’ sehingga kini. Kenapa Hussain Hanif tidak dikenang seperti P Ramlee dan dinamakan sebatang jalan raya di Kuala Lumpur dengan namany? Atau sebuah memorial dibina untuk menyimpan segala khazanah yang pernah dimilikkinya dahulu? Tentu ada muslihatnya kenapa Hussain Hanif dilupa dan diketepikan sehingga kini. Tetapi, namanya sering disebut oleh pengarah golongan muda. Cuma masa yang bakal menentukan samada ia akan di julang sebagai wira utama perusahaan filem kita akhimya nanti, iaitu apabila perasaan nostalgia dan sentimental yang telah menyekat pemikiran masyarakat kita hilang bersama dergan perasaan emosional. Apabila masyarakat mula bertindak dan berfikir secara wajar, saya percaya nama Hussain Hanif akan disebut-sebut dan dipuji.
      Sementara itu orang masih menganggap filem-filem Melayu lama itu popular. Ini disebabkan ia sering ditayang pada petang dan malam hari dan jumlah penontonnya juga tinggi. Pengiklanpun gemar mengguna ­filem-filem ini untuk mengiklan barargan mereka. Tetapi, pernah orang ramai lihat barangan jenis yang macam mana yang sering diiklankan bersama penayangan filem lama itu? Barangan yang seperti sabun ketul, susu dalam tin dan sebagainya. Tujuannya ialan bahawa barangan ini ditujukan kepada penonton Melayu khususnya di luar bandar dan mungkin yang berpendapatan rendah.
       Dari segi jenis barangan yang diiklankan atau pengiklan untuk filem-filem lama, kita boleh meryedari bahawa filem-filem Melayu lama itu ‘digunakan’ oleh pengiklan secara sesuka mereka bagi menjual barangan mereka.
       Kita tidak pernah melihat penaja barangan yang mahal-mahal seperti jam tangan, televisyen, kereta mewah dan makanan ringan Amerika yang mengiklankan filem-filem Melayu lama. Cuma, pengiklan barangan-barangan murah untuk masyarakat Melayu yang berpendapatan rendah sahaja.
       Adakah ini merupakan satu penghormatan bagi filem-filem lama kita, iaitu ianya cuma sesuai untuk digunakan oleh pengiklan barangan murah-murah sahaja dan tidak barangan mewah dan mahal?
       Jadi, ini sahajalah tahab filem lama kita di kacamata pengiklan. Ianya sesuai cuma untuk tujuan menarik penonton untuk disajikan dengan iklan barangan murah. Dari segi ini sahaja,  kita boleh lihat bahawa pengiklan kita tidak begitu menghormati filem lama kita. Ianya digunakan untuk tujuan tertentu. Mereka mengguna filem-filem lama bukan untuk mempromosi filem tersebut tetapi dijadikan bahan dengan tujuan untuk mengiklan barangan murah mereka.
       Dengan adanya barangan yang murah seperti ini, tidak hairanlah kalau filem-filem lama itu sering digunakan untuk tujuan pengiklanan oleh syarikat barangan murahan. Dan kita akan sering disajikan dengan filem-filem lama itu selagi ada pengikan yang belum serik dengannya. Adakah ini juga bererti bahawa filem-filem tersebut itu ‘popular’ dan disenangi masyarakat, atau ia cuma digunakan bagi tujuan pengiklanan barangan murah sahaja, dan tidak lebih dari itu?
       Sedangkan filem-filem Melayu sekarang dan drama televisyen kita digunakan oleh penyiklan barangan yang mahal dan mewah. Tidakkah ini juga bermakna bahawa ia lebih tinggi nilainya dikalangan pengiklan?
       Kita belum sedar tentang ertinya perkataan ‘popular’, ‘hebat’ dar. ‘sukar ditandingi’ seperti yang sering digunakan oleh masyarakat terhadap filem-filem lama. Dan kita jadi keliru dan lantas menganggapnya sebagai hasil-h.asil yang bertaraf mahakarya sebabnya kita takut untuk berkata sesuatu yang kurang disenangi oleh orang lain. Akhirnya masyarukat kita terperap dalam dunia penuh beranggapaan dergan memegang andaian atau persepsi terhadap filem dan tokoh filem lama.
       Selagi kita tidak dapat membaca btau tesis tentang filem-filem lama dan perbincangan tentang kehebatan tokoh filem lama, kita tidak boleh berkata bahawa ianya ‘hebat’ dan ‘popular’. Orang dipaksa menonton filem-filem lama kesan dari pengiklanan dan promosi di televisyen. Tetapi, sekiranya filem-filem lama itu ditayang di pawagam sekarang ini kutipannya mungkin tidak sampai RM1,000 dan boleh ditarik dari penayangan selepas satu tayangan.
      Kalau tidak kenapa tuan punya filem-filem tersebut enggan mengedarnya di pawagam sama seperti filem-filem kits sekarang, kalau ia boleh menarik perhatian orang ramai tidak kira bangsa apa mereka?
      Filem-filem lama kita akan tetap dianggap sebagai ‘popular’ selagi ia digunakan oleh pengiklan untuk tujuan mengiklan barangan murah mereka. Atau selagi kita engan menerima hakikat bahawa filem-filem lama itu dibuat dalam satu zaman yarg sudah berlalu, dan tentu ia mempunyai ciri-ciri tertentu yang sukar dicari dalam karya filem sekarang. Sama juga filem-filem sekarang juga boleh dianggap sebagai penting dan ‘popular’ di masa depan, apabila elemen masa dan waktu bermain-main dalam pembentukan andaian kita terhadap filem-filem sekarang di masa depan.
      Semuanya bertolak daripada andaian dan anggapan.
      Dan andaian dan anggapan tentang filem-filem lama itu sudah kini menebal sehinggakan orang sudah keliru tentang yang mana anggapan dan fakta. Ini telah juga merosakkan andaian mereka terhadap filem-filem Melayu masakini yang tidak kurang penting dan popular itu.

Tiada ulasan: