Jumaat, 8 Februari 2013

PARAMESWARA, SUKARNO DAN SINEMA NUSANTARA:


MALAYSIA-INDONESIA SERUMPUN, TETAPI TIDAK ADA KESERAGAMAN DAN KEMESRAAN.
Oleh Mansor Puteh



…Ini punca segala perbalahan bila pemimpin kedua buah negara dalam semua bidang tidak ada buat perancangan untuk merapatkan perhubungan.

Parameswara buka Negeri Melaka dalam tahun 1400. Dengan pembukaan Melaka dari sebuah kampun nelayan kecil yang tidak dikenali ia menjadi besar dengan Kesultanan Negeri Melaka menjadi gagah dan hebat serta berpengaruh di seluruh dunia.

Dan waris kemudian Parameswara telah mengembangkan pengaruh Melaka termasuk Bahasa dan Bangsa Melayu sehinggakan rantau Tenggara Asia dikenali sebagai Nusantara Melayu.

Ia bukan disengajakan; tetapi berlaku dengan pertumbuhan perdagangan dan perhubungan diantara penduduk di kepulauan di rantau ini termasuk di utara, dibahagian Benua Asia.

Jadi tidak hairan kalau Bahasa Melayu telah diguna oleh pedagang dan kaum bangsawan, sehinggakan ia merebak di Tanah Melayu.

Sementara di Indonesia pula, pengunaan Bahasa Melayu ala Indonesia yang dikenali dengan sebutan ‘Bahasa Indonesia’ telah diguna semasa Mohammad Sukarno menjadi presiden Republik Indonesia.

Sukarno pilih Bahasa Melayu sebagai bahasa umum bagi tujuan menyatukan rakyat Indonesia.

Tetapi di Malaysia, Bahasa Melayu telah lama diguna oleh orang Melayu sendiri dengan orang dari suku lain turut menggunanya untuk berhubung walaupun kaum yang datang dari Indonesia masih mengguna bahasa Jawa, Minang dan sebagainya.

Tetapi lama-kelamaan, Bahasa Melayu diguna secara meluas di Malaysia, termasuk oleh orang bukan-Melayu sendiri.

Sehinggakan Bahasa Melayu dianggap sebagai bahasa utama untuk Orang Melayu.

Dan kejayaan ini boleh dikatakan berlaku oleh tindakan yang diambil oleh Sukarno atau lebih dikenali dengan gelaran ‘Bung Karno’.

Bung Karnolah orangnya yang telah menjadikan Bahasa Melayu luas pengunaannya meliputi seluruh Indonesia yang dulu berpuak-puak dengan setiap kaum mengguna bahasa sendiri, seperti Jawa, Sunda, Minang, Aceh dan sebgainya.

Tetapi kini semua mereka di Indonesia faseh berbahasa Indonesia walaupun mereka masih faham dan mengguna bahasa daerah.

Usaha Sukarno untuk menyatukan rakyat Indonesia boleh dikatakan berjaya sebab dia mengguna cara bahasa.

Tetapi usahanya untuk menyatukan Bangsa Melayu diseluruh Nusantara Melayu khususnya diantara Melayu di Malaysia dan di Indonesia tidak berjaya. Sebabnya ialah dia mahu guna kekerasan.

Perdana Menteri Malaysia ketika itu, Tunku Abdul Rahman, telah membantutkan hasrat Sukarno dan Malaysia dan Indonesia kini menjadi dua buah Negara utama Melayu yang sering menghadapi masalah yang boleh dianggap sebagai remeh-temeh yang mahu diperbesarkan oleh pihak media di Indonesia.

Mungkin ini caranya untuk Zionis dan CIA untuk wujudkan perbalahan diantara kedua buah negara setelah mereka berjaya mengguna cara ini untuk memecah-belahkan rakyat berugama Islam di Pakistan, Bangladesh, Iraq, Afghanistan, Mesir dan negara-negara di Dunia Arab lain yang kini berkecai.

Tindakan ini penting untuk Zionis dan CIA bagi tidak menggalakkan orang Arab dan Islam menumpukan perhatian mereka terhadap Zionis dan Amerika.

Malangnya, di Malaysia dan Indonesia, cara ini tidak berkesan; ia hanya boleh membuat sekumpulan kecil anak-anak gampang di Jakarta dan di bandaraya kecil lain di Jawa dan juga di Sumatera termasuk Aceh sendiri untuk menganjurkan tunjuk perasaan.

Namun demikian usaha ini gagal menjadi agenda kebangsaan dengan pemimpin kedua buah negara tidak mengendahkan tindakan mereka, sehinggakan ia hampir lenyap sekarang.

Tetapi ini tidak bererti bahawa Malaysia dan Indonesia harus berpeluk tubuh, sehingga perbalahan besar berlaku bila Zionis dan CIA berfikir tindakan apa yang mereka mahu lakukan dan melakukannya dengan menyalahkan Malaysia dan Indonesia.

Tetapi apakah Malaysia dan Indonesia harus berdiam diri dan biarkan anasir luar terus cari jalan lain untuk merosakkan keamanan yang dicapai sehingga kini tanpa membuat sesuatu untuk mengatasi segala perbalahan yang boleh muncul dengan tiba-tiba di masa depan?

Tidakkah perlu Malaysia dan Indonesia cari jalan yang paling berkesan untuk mewujudkan perpaduan diantara Melayu di kedua buah negara dan dengan negara-negara Melayu lain di Nusantara Melayu dan kelompok Melayu di seluruh dunia dengan melimpahkan pengaruh ke seluruh Dunia Islam?

Apakah caranya yang boleh diguna untuk mewujudkan keadaan seperti ini?

Ternyata pemimpin kedua buah negara buntu dalam hal ini; mereka tidak tahu cara yang paling baik yang boleh diguna untuk mewujudkan perpaduan ini, sebab kalau mereka tahu, sudah lama mereka sudah lakukannya.

Caranya tidak lain ialah dengan mewujud dan kembangkan Sinema Nusantara Melayu.

Ini sahaja caranya dan tidak lain.

Selagai tidak ada Sinema Nusanara, selagi itu perpaduan Melayu tidak akan wujud dan Bangsa Melayu itu sendiri tidak akan dikenali di seluruh dunia dengan rakyat setiap negara di Nusantara melihat diri mereka sebagai rakyat negara masing-masing dan tidak akan dikenali sebagai orang Melayu tetapi rakyat Malaysia, rakyat Indonesia, rakyat Brunei dan sebagainya.

Namun demikian kaum lain di negara-negara ini akan tetap dikenali dengan bangsa asal mereka tetapi tidak dengan orang Melayu yang hanya dikenali dengan kerakyatan yang dipegang.

Olehsebab itu, Bangsa Melayu dan Orang Melayu yang berjumlah lebih tiga ratus juga orang di seluruh dunia masih tidak dikenali sebagai sebuah bangsa, berbanding dengan bangsa Yahudi yang berjumlah lebihkurang dua-belas juta di seluruh dunia tetapi dikenali oleh semua.

Malah bangsa yang lebih kecil dan terkebelakang dalam bidang ekonomi seperti yang terdapat di kepulauan Pasifik dan di Benua Afrika juga dikenali sebab mereka telah lama dijadikan kajian oleh sarjana di Amerika khususnya.

Tetapi tidak dengan Bangsa Melayu.

Jangan sia-siakan gesaan Yang diPertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Muadzam Shah yang baru-baru ini buat lawatan rasmi empat hari ke Indonesia, bila baginda mahu perhubungan diantara kedua buah negara dirapatkan.

Ia satu ingatan untuk pihak pemimpin politik dan semua bidang ambil sebagai tunjuk ajar; ia bukan kenyataan yang dibuat untuk mendapat liputan di media kedua buah negara sahaja.

Ia adalah satu arahan; satu titah.

Soalannnya sekarang ialah: Siapa di Malaysia khususnya yang akan patut kepada titah itu? Apakah titah itu akan dilupa dan dibiarkan begitu sahaja?

Tiada ulasan: