Oleh Mansor
Puteh
Fakta yang
tidak dapat disangkai oleh sesiapo, ialah sistem studiolah yang telah
menyebabkan kejayaan perfileman Melayu lama di Singapura. Dan sistem inilah
yang telah juga menujudkan tokoh-tokoh perfileman Melayu yang diingati sehingga
kini.
Sekiranya sistem studio yang telah
diwujudkan oleh adik-beradik Shaw dan Loke Wan Tho di Jalar. Ampas dan East
Coast Road di Singapura, kemungkinan besar perusahaan filem Melayu lama tidak
wujud dan filem-filem tidak dibuat.
Sistem studio ini yang dipinjamkan dari
sistem studio di Hollywood telah baryak
memajukan perusahaan filem lama sehinggakan apabila ia runtuh, perusahaan filem
ini turut hancur.
Tetapi, sistem studio di Hollywood
masih kekal sehingga kini. Dan boleh dikatakan kesemua filem-filem besar
diperbuat di Hollywood dihasilkan oleh
studio-studio besar, dengan sejumlah kecil filem utama dan dipenerbit oleh
studio kecil dan bebas.
Ini bererti bahawa sistem studio ini
penting kepada perkembangan sasebuah perusahaan perfileman kebangsaan. Dan di
negara kita juga sistem studio seperti yang telah diperkenalkan di Singapura
boleh juga berguna kepada perkembangan perusahaan filem kita. Dan cuma dengan
adanya sistem seperti itu kita boleh tingkatkan jumlah pengeluaran filem ke
suatu tahab yang stabil, tanpa takut dengan karenah penerbit bebas yang tidak
mampu menghasilkan filem-filem dengan banyak bagi menampung perusahaan, dan
permintaan orang ramai dan penonton.
Kita sepatutnya sudah berjaya menghasilkan
tidak kurang empat-puluh buah filem setahun, dan dengan ini membuat perusahaan
kita lebih stabil dan profesional dan filem-filem yang diterbitkan itu lebih
mencerminkan keperibadian kita sebagai
sebuah negara majmuk dan berbilang kaum.
Tetapi, malangnya, penerbit-penerbit bebas
datang dan pergi. Dan yang ada itu tidak giat menerbit filem tetapi berpolitik
tentang filem dan memegang jawatan dalam persatuan sahaja. Itu sahaja kegiatan
mereka dan tidak dalam bidang penerbitan filem.
Dalam sebuah sistem studio peranan
penerbit bebas ini boleh diketepikan dan ini bererti bahawa pengkaryu filem dan
filem boleh diketengahkan, sama seperti di Hollywood
di mana penerbit jarang menonjolkan diri dalam apa acarapun. Sebabnya ialah
filem itu hak-milik pengkarya dan bukan penerbit: Tetapi di negara kita,
penerbit lebih menonjolkan diri mereka, dan bukan filem atau pengkarya.
Tidak dapat dinafikan bahawa Finas telah
gagal untuk meningkatkan jumlah pengeluaran filem tempatan hingga ke
empat-puluh tajuk setahun.
Dan perbadanan itu juga mengeksploit daya
kreativiti pengkarya muda berpendidikan dari sekolah filem. Sehingga sekararg
cuma mereka yang mempunyai wang sahaja yang membuat filem, sementara yang
berpendidikan terpaksa menunggu belas-kasihan dan ihsan produser-produser baru
yang lebih percayakan kebolehan dan kelayakan mereka. Ini dapat dilihat dengan
tertampilnya pengarah-pengarah muda yang telah menghasilkan filem-filem yang
kesemuanya menunjukkan kelainannya.
Sistem studio ini boleh pentingkan siapa
yang layak dan berkebolehan dan ketepikan mereka yang ingin memasukkan dalam
perusahaan filem untuk bersuka-suka. Ini dengan secara tidak langsung boleh
membuat perusahaan filem lebih professional sama seperti barian-badan
professional lain, seperti jurukira, peguam, akuntan, kedoktoran yang cuma
khusus untuk mereka yang berkelayakan sahaja.
Dalam perusahaan filem kita sekarang,
oleh sebab tidak ada kawalan, sesiapa sahaja boleh terbitkan filem dan
mengarah. Ini telah menjatuhkan imej dan tahab professionalisme perusahaan itu
sendiri.
Sepatutnya perusahaan filem kita sudah
boleh belajar dari pengelaman lampau iaitu dari sistem studio di Singapura dan Hollywood . Dan sekarang
kita sudah boleh mengeksploit tenaga kreatif pengkarya filem kita dan
menghasilkan filem-filem penting yang boleh menarik
perhatian antarabangsa.
Yang pentingnya sekarang ialah kita mesti
mangeksploit tenaga kreatif dari golongan pengkarya filem berpendidikan dan
mengalakkan mereka menghasilkan filem bermutu. Kita tidak boleh biarkan
perusahaan filem kita terjatuh di tangan mereka yang berwang dan mampu untuk
menerbit filem oleh sebab keadaan seperti ini tidak stabil. Iaitu sekiranya
beberapa orang penerbit ini berhenti dari menerbit filem, kemungkinan besar
perusahaan filem kita tidak akan menghasilkan apa-apa filem dalam setahun.
Sekarang inipun kita sudah boleh lihat
akan jenis filem yang diterbit oleh penerbit bebas, dan kita boleh berkata
bahawa filem-filem tersebut bukan filem yang berbudaya tinggi, tetapi filem
komersil yargg bertujuan untuk menarik perhatian orang ramai dan penonton
semata-mata untuk mendapat keunturgan. Jadi tujuan utama penerbit berkenaan
ialah untuk mendapat keuntungan besar tanpa memikirkan aspek budaya dan
kesenian.
Keadaan seperti ini telah berlaku sejak
tahun 1970an sehingga sekarang dan ianya tidak menjanjikan yang sesuatu yang
pentirg bakal berlaku dalam perusahaan. Saya percaya keadaan terbelenggu ini
akan berterusan sekiranya sistem yang ada ini tidak ditukar kepada sistem
studio. Dengan ini bermakna bahawa pihak kerajaan seharusrya menukar Finas
kepada sebuah yayasan kebudayaan dan kesenian filem, yang mana boleh bertindak
sebagai sebuah agensi penerbitan filem yang boleh memberi kesempatan dan
peluang kepada bakat-bakat muda yang berpendidikan untuk berkarya dan terus berkarya.
Di negara-negara lain seperti India , Rusia ,
Iran dan
sebagainya, sistem ini telah lama wujud, dan kita lihat graduan sekolah filem
mereka berjaya membuat filem demi filem. Kalau sistem bebas wujud dalam negara
tersebut kemungkinan besar hampir kesemua graduan itu akan menganggor tanpa
berjaya menghasilkan apa-apa filem. Ini disebabkan mereka tidak mungkin akan
dapat mengumpul setengah juta hingga satu juta ringgit untuk menerbit sebuah
filem.
Dan kita hairan yang pengarah filem muda
dari negara-negara seperti itu dapat menghasilkan beberapa buah filem dalam
setahun, sedangkan mereka sendiri tidak mewah. Kalau kita perhati mereka di
pesta filem antarabangsa kita akan rasa hairan dengan cara pakaian mereka yang
menunjukkan tentang tahab ekonomi mereka yang rendah. Tetapi, sebaliknya mereka
telah menghasilkan filem-filem yang penting dan
mendapat pengiftirafan di peringkat antarabangsa.
Di negara kita, orang asing akan rasa agak
hairan melihat pengarah filem muda kita yang memandu keretaa mewah dan berpakaian
segak, tetapi tidak mempunyai sebarang filem maupun drama televisyen yang
mengkagumkan.
Sebuah sistem studio tidak semestinya
mempunyai fasarana yang besar dan lengkap seperti di Hollywood
atau di Jalan Ampas. Sistem yang saya maksudkan ialah di mana terdapat sebuah
yayasan perfileman yang bertindak sebagai agensi penerbitan filem yang memberi kesempatan kepada pengkarya filem muda untuk menerbit filem, dan mencungkil bakat dari kalangan
mereka yang terdidik. Sebab dengan cara ini sahaja boleh kita majukan
perusahaan filem secara tersusun dan professional.
Tanpa sistem seperti itu, penerbit
bebas yang bermaharaja-lela. Lihat sahaja karenah dan tingkah-laku mereka
setelah menerbit satu atau dua filem yang kurang berjaya, dan kita sedar bahawa
perusahaan filem kita akan menggelirukan. Sepatutnya yang mesti dipentingkan
ialah bukan penerbit, tetapi filem dan diikuti oleh pengkarya filem.
Sebuah yayasan sahaja boleh berusaha untuk
mendapatkan kewangan yang diperlukan untuk menerbit empat-puluh buah filem
setahun. Dan individu yang bertindak sebagai penerbit tidak mungkin mempunyai
kesanggupan seperti itu. Mereka cuma mampu untuk menerbit satu atau dua buah
filem setahun.
Sistem yang pentingkan penerbit mesti
dihancurkan dan digantikan dengan sistem yang pantingkan filem dan pengkarya.
Ini disebabkan kebanyakan penerbit kita tidak berkelayakan dan mereka tidak
berpengelaman dalam bidang ini termasuk kurang pengetahuan tentang sejarah
filem dunia. Oleh itu pengelibatan mereka dalam perusahaan filem boleh menggelirukan
orang ramai dan perusahaan itu sendiri. Dua-tiga dekad kebelakangan ini telah
menunjukkan tentang adanya penerbit yang masuk dan keluar dari bidang
penerbitan filem sesuka hati mereka. Sementara itu yang rugi ialah perusahaan
dan negara, dan lebih-lebih lagi pengkarya filem muda.
Saya mempunyai cadangan bagaimana negara
kita boleh tingkatkan jumlah pengeluaran filem ke empat-puluh tajuk setahun
dalam jangka waktu yang pendek. Dan saya harap pihak-pihak persatuan berkenaan
juga boleh menampilkan cadangan ini untuk meningkatkan jumlah filem setahun dan
menulis lapuran seperti yang mampu dihasilkan oleh saya. Dengan ini kita boleh
tahu siapakah yang lebih layak dan berkelayakan, atau siapakah yang cuma mahu
berpolitik dan ketengahkan diri mereka sahaja. Dengan ini saya ingin mencabar
Finas, Persatuan Produser Filem Malaysia ,
Persatuan Pengarah Filem, Seniman, dan persatuan lain untuk mengemukakan
lapuran seperti itu.
Dan yang perlu dipentingkan ialah usaha
untuk meningkatkan jumlah pengeluaran filem ke empat-puluh setahun dengan
menubuh sebuah sistem studio atau yayasan kesenian filem kebangsaan. Dan
tindakan kedua yang harus pihak-pihak itu pentingkan ialah untuk mengurangkan
pengaruh filem Hong Kong dan ketiga ialah untuk meletakkan nama Malaysia dalam
peta filem dunia.
Saya percaya tiga tindakan ini harus
difikirkan oleh mereka sekiranya mereka berani menerima cadangan saya untuk
menghasilkan idea dan cadangan bernas untuk memajukan perusahaan. Dan saya juga
boleh tulis sebuah lapuran seperti itu dengan tujuan yang sama sekira
persatuan-persatuan perfileman dan Finas sanggup untuk menghantarnya ke sebuah
pihak bebas untuk mengkaji dan menilainya.
Saya membuat cabaran ini semata-mata
mementingkan perusahaaan filem dan imej negara. Dan cuma dengan cara mencabar
pihak-pihak tersebut untuk membuat lapuran dalam masa dua minggu, kita boleh
tahu apakah mereka yang kini menganggap diri mereka ‘tokoh perusahaan filem
kebangsaan’ benar-benar tokoh atau bercakap besar dan angkuh sahaja.
Yang pentingnya bukan tokoh-tokoh,
persatuan-persatuan atau Finas, tetapi perusahaaan dan imej negara yang mesti
di jaga. Sekiranya mereka tidak berbuat sesuatu dan memberi cadangan bernas,
ini cuma membuktikan bahawa mereka tidak berkeupayaan untuk memajukan
perusahaan, tetapi bertujuan untuk menghalang kemajuan.
Saya ingin mengemukakan tindakan-tindakan
utama yang harus difikirkan iaitu: 1) Meningkatkan jumlah pengeluaran filem
kepada empat-puluh tajuk setahun dalam masa tiga hingga lima tahun akan datang,
2) Mengurangkan pengaruh filem Hong Kong di pawagam-dan di kalangan penonton
keturunan Cina, dan, 3)
Meletakkan nama Malaysia dalam peta dunia
perfileman dalam masa tiga hingga lima tahun.
Sanggupkah individu-inatividu atau
presiden persatuan perfileman yang tersebut di atas dan Finas menerima caba-ran
saya untuk menghasilkan sebuah lapuran pendek untuk memajukan perusahaan dan
sampaikan lapuran mereka ke ketua pengarang Utusan Malaysia dalam tempuh dua minggu
untuk dikaji dan dinilal oleh jawatankuasa bebas tentang keberkesanannya demi
kepentingan perusahaan dan imej negara? Saya sanggup menghasilkan lapuran saya
sekiranya mendapat jawapan positif dari mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan