Rabu, 15 Mei 2013

PAS KALAH TERUK DAPAT 21 KERUSI PARLIMEN TAK BOLEH TUBUH KERAJAAN PUSAT SENDIRI.


…DAN ANGAN-ANGAN MAT JENIN NIK AZIZ.
Oleh Mansor Puteh



PAS harus sedar bahawa mereka harus bangun dari tidur. Nik Aziz khususnya harus juga sedar bahawa pengaruhnya ke atas orang Melayu dan Islam di Malaysia tidaklah banyak; yang membuat PAS masih wujud ialah oleh sebab ada Melayu yang masih tidak sedar diri.

PAS juga harus sedar bahawa 21 buah kerusi parlimen yang mereka menang dalam PRU-13 tidak seberapa sangat; ia hanyalah satu per sepuluh dari semua 222 kerusi parlimen yang ada.

Ia satu jumlah yang kecil berbanding dengan jumlah Umno dan Barisan menang, yang melebih empat kali ganda jumlah kerusi PAS.

Kalau PAS campur dan dapat sokongan dari DAP maka PAS bukan lagi PAS. PAS hanya kuda tungangan untuk DAP dan juga PKR yang mempunyai agenda mereka sendiri dengan DAP terang-terang kata mereka tentang pembentukan negara Islam di Malaysia.

PAS dan Nik Aziz masih bebal lagi, tidak tahu apa maksud mereka?

Dan PAS dan Nik Aziz masih bebal dan mahu terima sokongan dari DAP dan juga PKR yang sememangnya ada agenda lain?

PAS disingkir oleh Melayu lama dulu; ia hanya wujud dengan sokongan dari DAP dan PKR. Ini amat memalukan.

Tetapi Nik Aziz khususnya tidak kenal dengan malu. Dia juga tidak ada prinsip. Kalau Nik Aziz ada prinsip dia sudah lama tolak DAP dan PKR yang mempunyai pemimpin sisa dari Umno dan Barisan Nasional.

PAS sanggup terima sokongan dari sisa Umno dan Barisan sebab PAS terdesak tidak dapat bertanding atas tiket sendiri dan atas prinsip sendiri sehinggakan sanggup bersekongkolan dengan mereka yang menentang prinsipnya sendiri.

Tanpa DAP dan PKR, PAS sudah lama terkubur. Dan dari 21 kerusi parlimen yang PAS telah menang dalam PRU-13, berapa sahaja yang PAS boleh menang tanpa mendapat sokongan dari DAP dan PKR. Mungkin tidak lebih lima hingga sepuluh sahaja.

Tetapi kalau PAS bergabung dengan Umno, hampir semua kawasan dimana Melayu dalam majority boleh dimenangi, tanpa perlu ada sebarang kempen atau ceramah. Hampir semua kawasan parlimen dan dewan undangan negeri (DUN) mempunyai Melayu terbnyak, dengan tahun-tahun mendatang melihat semua kawasan dikuasai oleh Melayu.

Jadi Melayu tidak perlu buang masa dengar ceramah setiap malam dengan apa yang dikatakan oleh para penceramah profesional bunyi sama seperti monyet mengulang apa yang mereka telah kata dulu, sekarang depan khalayak lain setiap malam.

Pengundi Cina akan kecundang bila jumlah kawasan mereka yang dulunya kuasai sebagai pengundi terbanyak kini sudah kecil sehinggakan mereka kini jadi kaum minoriti di kawasan-kawasan tersebut.

Sekarangpun kawasan Cina sudah kurang. Dan lebih kurang lagi kawasan yang dulunya mempunyai orang India yang banyak.

Lambat laun, kawasan di Sungai Siput, Perak juga tidak akan menampakkan pengundi India yang terbanyak.

Yang buat Melayu berpecah ialah PAS, walhal Umno berusaha untuk menyatukan Melayu di Malaysia, tetapi PAS enggan bekerjasama. Mereka dirusuk oleh fahaman sempit dan tertinggal Nik Aziz dan Hadi Awang.

Entah dari mana mereka telah belajar ugama sehinggakan mereka lebih pentingkan diri sendiri dan PAS dari Islam dan Melayu.

Penyatuan Melayu di Malaysia akan menyebabkan DAP dan PKR akan hancur. Bukan itu sahaja, MCA, MIC dan Gerakan juga akan hancur, khususnya DAP dan Gerakan yang mengaku parti berbilang kaum, tetapi kenyataannya ialah DAP sudah menjadi parti Cina dengan segelintir Melayu yang ada dulu tinggalkannya.

Ia tidak boleh dianggap parti berbilang kaum.

Cara untuk melihatnya ialah apabila pemimpin DAP khususnya Lim Kit Siang pilih untuk bercakap dalam bahasa Mandarin dan bukan Melayu iaitu bahasa penyatuan semua bangsa.

Bila dia bercakap dalam bahasa Mandarin dia akan mengguna kata-kata kesat dan kurang manis, sebab dia tahu orang bukan Cina tidak faham apa yang mereka katakan.

MIC memangnya parti untuk kaum India. Dulu ada India-Muslim, tetapi mereka telah tinggalkan parti sehinggakan MIC jadi parti untuk orang India.

Dan Gerakan yang juga mengaku parti berbilang kaum kini sudah kehilangan ramai penyokong dikalangan Melayu. Yang membuatnya masih kelihatan seperti parti berbilang kaum ialah apabila masih terdapat segelintir orang India di dalamnya.

Akhirnya Gerakan boleh dianggap sebagai parti dwi-kaum iaitu Cina dan India.

Tapi PAS tidak mahu bergabung dengan Umno sebab pemimpin PAS khususnya Nik Aziz tidak senang dengan pemimpin Umno dan Parti Umno yang telah mencipta sejarah sebagai parti yang capai kemerdekaan untuk negara.

Ia adalah satu fakta yang tidak boleh disangkal dan dibuang.

Dan Nik Aziz sanggup berusaha untuk hancurkan Umno oleh sebab dia berang tidak boleh tukar fakta sejarah, dan kenyataan bahawa Umnolah parti yang telah menaikkan syiar Islam di dalam negara.

Sedangkan PAS hanya mahu cuba tonjolkan imej mereka sebagai pejuang Islam, tetapi hasrat mereka tidak kesampaian sebab usaha ini telah dilakukan oleh Umno lama dulu.

Akhirnya PAS cuma boleh jadi sebuah parti yang mahu pecah-belahkan bangsa Melayu dengan tidak berani marah Melayu; jadi PAS dan Nik Aziz hanya dapat marahkan Umno dan pemimpin Umno.

PAS kalah Kedah dalam PRU-13; ini amat memalukan sebab dulu mereka kalah Terengganu dan terus kalah negeri ini.

Akhirnya PAS terperap dengan Nik Aziz di Kelantan dan rasa bangga negeri Melayu majority penuh ini menjadi negeri paling mundur di Malaysia sehinggakan ramai rakyat Kelantan terpaksa tinggalkan negeri untuk pergi ke Kuala Lumpur bekerja dengan membuka gerai.

Ini sahaja yang mereka boleh lakukan sebab kebanyakan mereka tidak ada pendidikan tinggi dan kepakaran selain dari tahu masak.

Ternyata rakyat Kelantan yang meniaga di Kuala Lumpur tidak berterima kasih kepada Kuala Lumpur, kepada Barisan dan terus sanjung PAS dan Nik Aziz walaupun Kelantan telah ‘halau’ mereka keluar dari negeri ini.

  

3 ulasan:

Unknown berkata...

pandangan anda hanya sesuai utk melayu di kampung aje..yg baca utusan,tgk tv3 suku dan rtm.sedarlah sebelum anda terlewat..

ismailsalleh berkata...

ada lagi otak melayu macam ni dmalaysia, sama taraf otak zaman batu sebelum melayu menerima islam,cubalah belajar dan cari ilmu supaya minda terbuka sikit.
ismailmatsaleh

ismailsalleh berkata...

ada lagi otak melayu macam ni dmalaysia, sama taraf otak zaman batu sebelum melayu menerima islam,cubalah belajar dan cari ilmu supaya minda terbuka sikit.
ismailmatsaleh