Sabtu, 18 Mei 2013

SUDAH SEKIAN LAMA MALAYSIA MENCAPAI MERDEKA, BERANIKAH SEMUA KAUM ADAKAN PUNGUTAN SUARA ATAU REFERENDUM DAN TENTUKAN BAHASA MANA YANG HARUS DIJADIKAN BAHASA YANG SATU UNTUK SISTEM PENDIDIKAN?


Oleh Mansor Puteh



Ini soalan sensitif? Tidakkah ia satu perkara penting yang mesti dan boleh dibincang secara terbuka?

Malaysia sudah lama merdeka, tentu perkara seperti ini sudah boleh dibincang semula dan dapatkan rumusan baru untuk memastikan segala sistem yang ada berjalan dengan lancar dan menguntungkan negara dan semua.

Isiu pendidikan penting dan mesti dikaji semula kalau sistem lama tidak menguntungkan sebuah sistem baru harus pula digantikan.

Sehingga ini sistem dua atau tiga aliran dan mungkin empat aliran yang ada tidak lagi sesuai untuk pembangunan negara.

Contohnya dapat dilihat dimana-mana, khususnya pada perpecahan rakyat yang mujur dapat dibentung secara rasional.

Tetapi dimasa-masa akan datang, kita tidak tahu apakah perpecahan itu akan tercetus oleh pihak chauvinis yang beria-ia mahu cuba nasib mereka, dan tuntut itu dan ini, yang langsung tidak termaktub dalam Perlembagaan negara.

Keputusan PRU-13 telah membuat kumpulan Dong Zong senyap. Kenapa?

Kalau orang Cina yang ada tanya kenapa kepentingan khas untuk Orang Melayu mesti dihapuskan, dan bahasa Cina mesti diguna secara rasmi dalam urusan rasmi, dengan ada pihak yang berani dan terang-terang turunkan tanda jalan raya yang mempunyai nama dalam Bahasa Melayu, dan gantikannya dengan tanda jalan raya yang mempunyai Bahasa Melayu dan Mandarin, tak apa?

Tidakkah ini juga boleh dianggap sebagai perbuatan yang tidak jaga sensitivity Melayu dan Malaysia amnya?

Di Pulau Pinang ada tanda jalan raya yang mengguna bahasa Mandarin.

Malah banyak kegiatan rasmi kerajaan di negeri ini membelakangkan bahasa kebangsaan, dengan pengumuman projek me eka dibuat dalam bahasa Inggeris.

Jadi tidakkah isiu sekolah vernakular Mandarin dan Tamil mesti dijadikan satu isu perbincangan dan tidak perdebatan, untuk menentukan samada ia masih relevan atau sesuai kepada negara?

Ia boleh menguntungkan masyarakat Cina dan India juga, kalau anak-anak mereka dari golongan generasi baru dapat mengguna Bahasa Melayu iaitu bahasa kebangsaan secara lancar dan betul.

Semua orang tahu bahawa pengunaan Bahasa Melayu sekarang sudah meluas dan lambat-laun sesiapa yang tidak faseh dalam bahasa ini akan tertinggal.

Dan inilah sebabnya tercetusnya perbalahan dan perbuatan tidak senonoh sekumpulan pelajar Cina-Malaysia di Taiwan dan Singapura yang lebih mendedahkan kepincangan diri mereka sendiri dari apa yang mereka mahu tuntutkan.

Malah orangpun tidak tahu apa yang mereka mahu tuntutkan, khususnya apabila mereka dilihat memegang bendera Malaysia secara terbalik.

Adakah ini bermaksud mereka Malaysia jadi sebuah republik? Mereka sendiri tidak jelaskan apa yang mereka mahu tuntut.

Yang mungkin jelas sekali ialah kumpulan ini rasa diri mereka tersisih dari pembangunan negara dan mereka rasa mereka tidak berada di Malaysia secara rohani, walaupun pada zahirnya mereka tersisih dari Malaysia oleh sebab mereka berada di Taiwan dan Singapura.

Yang anihnya juga ialah kenapa Cina-Malaysia yang belajar di Amerika, England, Australia, Negeri Cina dan Indonesia dan di negara lain tidak ambil tindakan sama seperti pelajar Cina-Malaysia di Taiwan dan Singapura?

Apa untungnya Malaysia dengan adanya sekolah-sekolah seperti ini?

Malah sekolah mubaligh Kristen juga sepatutnya diteruskan, sebab ia adalah sebahagian dari sejarah dan warisan negara.

Sekolah mubaligh Kristenlah yang telah menyebabkan ramai orang Cina masuk ugama Kristen dengan sekolah-sekolah ini beri pelajaran tentang ugama ini kepada pelajar-pelajar tanpa mereka dapat tentangan dari ibubapa Cina dan India.

Tetapi semua sekolah mubaligh Kristen kini sudah dikebangsaankan, dan pihak pentadbirnya telah terima hakikat bahawa sistem persekolahan seperti ini tidak lagi relevan untuk Malaysia.

Malah ada juga orang Cina dan India sekarang yang juga setuju kalau satu sistem persekolahan dapat diwujudkan. Mereka adalah Cina dan India realis dan bukan jenis yang gemar berkhayal.

Jadi kenapa pula sekolah vernakular tidak boleh dijadikan bahan debat dan perbincangan?

Masyarakat Cina dan India dulu tak sama dengan masyarakat Cina dan India sekarang.

Malah, kenapa bahasa Mandarin dan Tamil sahaja yang harus dipentingkan dan tidak bahasa atau dialek lain seperti Kantonis, Hokkien, Malayam, Telugu, Panjabi dan Kandazan dan Iban dan lain-lain yang ada di Sabah dan Sarawak?

Mereka juga berhak untuk menuntut diadakan sekolah-sekolah dimana bahasa ibunda mereka diguna sebagai bahasa pengantar.

Tetapi isiu ini tidak timbul.

Kalau kaum Asli di Sabah dan Sarawaak boleh setuju hantar anak-anak mereka ke sekolah kebangsaan, kenapa tidak kaum Cina dan India di seluruh negara?

Malaysia tidak boleh mencapai tahab negara maju selagi satu bahasa tidak diguna dalam semua sistem yang ada, bermula dengan sistem pendidikan.

Apabila sistem pendidikan sesebuah negara itu diadakan dalam pelbagai bahasa khususnya, Melayu, Mandarin dan Tamil, maka, kedudukan ekonomi, sosial, kebudayaan akan terjejas, seperti yang berlaku sekarang.

Cuba lihat dan kaji apakah yang sering digalakkan oleh media bukan-Melayu di Malaysia, kalau tidak kebudayaan Mandarin dan Tamil termasuk Inggeris.

Tiada ulasan: