Khamis, 11 Julai 2013

APA ADA PADA NAMA?

Oleh Mansor Puteh









Ya, apa ada pada nama?
Tentu banyak sekali. Pulau Belakang mati kini ditukar menjadi Pulau Sentosa. Dan pemerintah Singapura mengekalkan nama-nama tempat di seluruh republik itu termasuk menamakan sebuah hospital utama, Hospital Kandang Kerbau, walaupun kemudiannya mereka telah menukarkannya kepada KK Hospital.
Malah terdapat banyak lagi nama-nama tempat di seluruh Republik Singapura yang mengguna nama asal Melayu termasuk jalan-jalan raya penting dan daerah, dan sebagainya, sehingga kini., walaupun mereka berhak menukarkannya ke nama-nama yang lebih canggih atau moden, atau dengan pendeknya, lebih ‘antarabangsa’ dan ‘Inggeris’. Tetapi, ini. tidak dilakukannya.
Sebaliknya, di negara kita banyak nama-nama tempat kini  gguna nama Inggeris, atau setidak-tidaknya nama yang berbau Inggeris atau Melayu-Inggeris yang dipadankan dari Inggeris dengan ejaan yang mirip Melayu.
Cuba lihat iklan kawasan perumahan baru yang diiklankan saban hari, dan kita akan dikejutkan dengan pelbagai nama yang tidak berbau tempatan, tetapi ditiru dari Barat.
Adakah ini mencerminkan nilai kita yang kian berubah terhadap bunyi dan perkataan dalam bahasa kita, dan bahasa itu sendiri?
Kalau iapun, kenapa mesti nama diInggeriskan? Untuk mendapat glamor atau sebab kita keliru?
Yang sudah pasti ialah kalau gejala mengguna nama asing itu diteruskan atau dibenar untuk diteruskan, satu hari nanti, kita akan linat pada peta negara kita dan terperajat kalau-kalau kita sedang lihat peta sebuah negara di Eropah, misalnya.
Mungkinkah satu hari nanti negeri-negeri di negara kita juga akan ditukar ke nama lnggeris?
Satu kehairanan yang telah lama saya rasa ialah kenapa sebuah negara seperti Singapura begitu kuat sekali dengan nama lagu asalnya dan tidak berganjak mahu menukarnya ke nama Inggeris?
Dan kenapa, pula rakyat di negera kita khususnya pemaju perumahan dan tuan punya bangunan pencakar langit serta projek hiburan raksaksa dan pusat hiburan sebaliknya gemar mengguna nama asings.
Saya juga hairan kenapa Republik Australia, New Zealand serta Arika Syarikat tetap dengan nama asal iaitu dari bahasa Orang Asli serta Maori mereka.
Cuba lihat peta Amerika Syarikwt dan kita akan dapat baca nama Dayak Amerika di hampir semua daerah, termasuk nama negeri-negeri, ibukota negeri itu sendiri dan pekan-pekan kecil.
Amerika Syarikat dan Australia merupakan dua buah negara dengan majoriti Inggeris yang enggan tukar nama Dayak Amerika dan Orang Asli ke nama lain termasuk Inggeris.
Seattle, Dakota, lebraska, Illinois, Woolloomoolloo, Quenbeyan adalah nama asal di kedua buah negara itu yang kekal sehingga kinit sama seperti Kandang Kerbau, Potong Pasir, Changi, Teluk Ayer dan sebagainya.
Tidakkah nama-nama ini mempunyai rahsia disebaliknya? Apakah mesti kita masa malu dengan nama Perang Besar?
Apakah kita tidak tahu disebalik nama- nama yang lama dan usang itu tercatit sejarah yang penting dalam dunia kita?
Tentu ada banyak yang boleh diperkatakan ngenai nama pekan seperti Alor Gajah, Kampung Kelemak, Kampung Bongek, Nilai, Sepang darl sebagainya.
Mestikah kita tukarkan nama-nama pekan itu ke nama Inggeris atau ala Inggeris kalau ia dimajukan oleh pemaju-pemaju bandar atau pusat sokan dan hiburan untuk mirip Inggeris?
Boleh dikatakan banyak nama-nama lama dan bersejarah seluruh negara kita telah hilang dari ingatan dan sejarah. Ia dilupuskan begitues sahaja oleh projek pemodenan.
Ini yang menyedihkan, sebab separuh nama itu telah wujud sejak beratus-ratus tahun tanpa diusik oleh penjajah seperti Portugis, Sepanyol, Jepun, Inggeris atau sebelum itu oleh Siam dan sabagainya.
Tetapi, dalam sekelip mata nama-nama itu telah hilang ditengelamkan oleh projek padang golfa, pusat bandar baru, kawasan perumahan dan lain-lain.
Dan menyedihkan sekali ialah banyak nama jalan raya di seluruh negara yang dulunya mempunyai nama Znggeris tetapi telah ditukar ke nama-nama Melayu atau tempatan. Dalam pada itu pula nama-nama lain ditukar sewenang-wenangnya dari Melayu ke Inggeris, Sepanyol, Perancis dan Amerika.
Tentu kita harus sedar betapa ruginya golongan masa depan yang tidak tahu sejarah setempat kampung mereka yang telah berkembang menjadi pekan dan kini menjadi pula lapangan terbang, pusat bandar, pusat hiburan dan golfa penting.
Kita tentu boleh meniru apa yang telah dibuat oleh perintah di Singapura, Australia, New Zealand dan Amerika yang telah mengekalkan nama-nana lama sehingga kini walaupun daerah-daerah berkenaan di negara tersebut mengalami perubahan akibat proses permodenan.
Atau apakah kita malu dengan nama Melayu lama yang telah diberi oleh nenek-­moyang kita sendiri? Atau apakah kita berasa malu dengan sejarah dan kebudayaan serta peradaban kita?




Tiada ulasan: