Oleh
Mansor Puteh
Kawasannya
dulunya terpencil jauh dari Bandar Melaka. Ia adalah kawasan paya.
Maka
tidak hairan kalau kawasan dimana terletaknya perkampungan ini dikenali dengan
nama Ujong Pasir yang mana sesuai pula untuk kerja nelayan yang dilakukan oleh
masyarakat Portugis dulu.
Malah
pekerjaan menangkap ikan menjadi bidang pekerjaan ramai pemuda Portugis di
perkampungan ini sehingga beberapa tahun lalu apabila kawasan pantainya telah
ditambak dan bangunan baru dibangunkan di situ, yang menyebabkan banyak ikan
dan udang yang mereka tangkap dengan banyak dulu, sudah tiada lagi.
Ini
memaksa nelayan yang berjumlah kecil terpaksa pergi jauh ke Selat Melaka untuk
menangkap ikan.
Dan ini
juga memaksa anak-anak muda keturunan Portugis itu mencari pekerjaan dalam
bidang lain dan di luar perkampungan itu, di seluruh Melaka dan Malaysia
sehingga ada yang terpaksa bekerja di hotel di Singapura.
Dalam tahun 1960an dahulu, sebaik sahaja Merdeka, ada sekumpulan pemuda Portugis berpindah dan ambil kerakyatanAustralia dan negara Inggeris lain.
Kebanyakan mereka kini menetap bersama keluarga di Perth ,
Australia .
Dalam tahun 1960an dahulu, sebaik sahaja Merdeka, ada sekumpulan pemuda Portugis berpindah dan ambil kerakyatan
Namun,
mereka masih tetap pulang ke Kampung Portugis itu untuk menziarahi
sanak-saudara dan rakan mereka yang masih menetap di situ, walaupun jumlah
mereka sudah berkurangan olehsebab ramai yang sudah tiada; dan yang ada
hanyalah anak dan cucu atau cicit mereka.
Kaum
Portugis yang meninggal dunia dulunya dikebumikan di Tanah Perkuburan Kristen
di Bukit Serindit tetapi olehsebab ia sudah penuh, yang lain-lain itu
dikebumikan di Jelutung pula.
Di Ujong
Pasirlah dirasa sesuai oleh pihak Inggeris untuk ditempatkan sekumpulan
masyarakat keturunan Portugis di Melaka supaya mereka dapat hidup ikut cara dan
ugama mereka, jauh dari masyarakat terbanyak Melayu keturunan Islam dan
lain-lain khususnya Cina, Baba dan Nyonya dan India .
Mereka
dipisahkan dari masyarakat lain sebab cara hidup dan ugama mereka berbeza,
walaupun masyarakat terbanyak terdiri dari Melayu berugama Islam tidak mengusik
mereka; sebaliknya perhubungan intim diantara Melayu dan kaum Portugis tidak
dapat dinafikan.
Lebih-lebih
lagi apabila kaum Portugis dulu lebih mirip orang Melayu dari segi percakapan
dan perbualan mereka dengan kesenian berpantun dan menyanyi dan berjoget rentak
yang dibawa oleh Portugis dikongsi bersama.
Sekarang
ini tidak mudah dapat melihat wanita keturunan Portugis yang mahu memakai baju
kebaya labuh dengan sanggul yang dicocok dengan cucuk sanggul, kecuali bila ada
perayaan.
Dunia
kaum Portugis kini sudah banyak berbeza, dengan anak-anak mereka lebih gemar
berlagak seperti anak-anak muda lain yang terpengaruh dengan kebudayaan barat.
Namun,
boleh dikatakan bahawa anak-anak muda kaum Portugis itu masih boleh bercakap
dalam Bahasa Melayu dengan baik, berbanding dengan kaum bukan-Melayu lain.
Dan
ramai anak-anak muda kaum Portugis juga sudah tidak faseh berbahasa Portugis
seperti emak dan nenek mereka dulu.
Jadi
lambat-laun golong muda dan baru akan lupa dengan bahasa ibunda mereka oleh
sebab mereka tidak diberi pendidikan dalam bahasa ini.
Penempatan
atau Perkampungan Portugis (Portuguese Settlement) kelihatan seperti satu usaha
untuk meminggirkan mereka, sama seperti masyarakat Cina yang telah ditempatkan
oleh Inggeris semasa zaman komunis dulu supaya mereka tidak terpengaruh dengan
Parti Komunis Malaya (PKM).
Tetapi
jauh dari kesan yang telah mendorong pihak berkenaan mahu wujudkan penempatan
untuk masyarakat Portugis, ia sebenarnya menjadi sesuatu yang menakjubkan,
dengan kesan yang dapat dirasa sehingga sekarang.
Sebab
tanpa Perkampungan Portugis ini, masyarakat mereka sudah pasti tidak akan wujud
seperti sekarang, dan mungkin akan jadi seperti masyarakat keturunan Belanda
yang pernah ada di Melaka.
Tetapi oleh sebab tidak ada penempatan khas untuk mereka, maka masyarakat keturunan Belanda di Melaka tidak wujud dengan orang keturunan Belanda hidup bersama masyarakat lain dan dengan perkahwinan campur, maka jatidiri dan kewujudan mereka tidak dapat dirasakan lagi.
Walhal,
pemerintahan Belanda di Melaka tidak juga pendek dan berpengaruh berbanding
dengan pengaruh penaklukan Portugis dari 1511 hingga 1641 atau selama 130
tahun.
Penaklukan
Belanda pula berlangsung sehingga 1824 atau selama 183 tahun dengan
termeterainya Perjanjian Inggeris-Belanda yang menyebabkan Nusantara Melayu
dibahagikan kepada dua kuasa Eropah ketika itu, iaitu Inggeris dan Belanda.
Sekumpulan
anak muda Portugis di Melaka telah dibawa oleh Belanda ke Pulau Jawa dan
dipaksa tukar dari ugama Katholik ke Kristen atau Protestan.
Kini
mereka berpusat di Kampung Tugu di Utara Jakarta .
Terdapat
juga perkampungan Portugis di Aceh, tetapi ia telah dilenyapkan oleh Tsunami
Aceh 26 Disember, 2004 dulu.
Tetapi
berbeza dengan masyarakat keturunan Portugis di Aceh, mereka rata-rata berugama
Islam yang masih dikenali sebagai orang Portugis.
Timur
Leste sahaja yang merupakan negara yang kini masih mengekalkan pengaruh
Portugis dalam pemerintahan dan kenegaraan berbanding dengan kawasan-kawasan
lain, termasuk Goa di India dan Macau di Negeri Cina yang merupakan tempat
peninggalan pengaruh Portugis yang kekal.
Negeri
Goa pula telah dirampas balik oleh India dalam tahun 1965 setelah Portugal
enggan membenarkan Goa dikembalikan balik ke India setelah mereka tawannya
dalam tahun 1509 dulu.
Namun
kesan Portugis di Goa masih dapat dilihat
dengan ramai penduduknya mempunyai darah kacukan Portugis dan berugama
Katholik.
Dan di
Utara Jakarta
terdapat sekumpulan masyarakat keturunan Portugis di Kampung Tugu, yang
terkenal dengan kumpulan keroncong yang dinama ‘Kerontjong Toegoe’ mereka.
Saya sempat bertemu dengan mereka dengan berbual dengan pemimpin kumpulan, Andre Michiels.
Dan kebetulan pula
Tetapi
olehsebab pengaruh Portugis di dunia kini tidak sehebat seperti dulu dan bahasa
Portugis pula tidak seluas digunakan, maka wilayah lama Portugis tidak dapat
berkembang dan ia hanya tinggal sebagai kenangan penjajahan dan penaklukan
Portugis ke atasnya, dengan penduduk di sini menjadi bahan rujukan pakar
sejarah dan pencinta sejarah lain yang mempunyai tertarik dengan kisah
pembentukan masyarakat Portugis di situ.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan