...FILEM MELAYU TIDAK KE MANA, DAN NAMA NEGARA
TIDAK DISANJUNG DALAM FILEM DUNIA.
Oleh
Mansor Puteh
Memang sukar untuk sesebuah negara melahirkan
seorang seniman terbilang, yang dapat pengiktirafan di peringkat dunia.
Kita tidak ada sistem yang boleh beri pengiktirafan
seperti itu.
Jadi pokok pangkalnya; filem Malaysia atau
filem Melayu mesti dapat pengiktirafan dari pesta filem antarabangsa dulu
sebelum ia boleh disanjung oleh penonton tempatan, dan tidak sebaliknya.
Mungkin prosesnya akan mengambil masa sebab ramai
penonton tempatan beranggapan filem yang berjaya di pesta filem antarabangsa
itu sukar untuk mereka faham dan terima, tetapi lama-kelamaan mereka akan
gunanya sebagai kayu ukur untuk menerima filem-filem tersebut sebagai filem
bermutu.
Jadi walaupun ‘Bunohan’ dikatakan telah mendapat
pengiktirafan di beberapa buah pesta filem, namun, ia tidak melonjakkan filem
ini dari segi penerimaan oleh penonton tempatan.
Sebabnya ialah penonton masih mempunyai pemikiran
lama.
Mereka mesti tukar sikap dan guna kayu ukur penerimaan oleh pesta filem antarabangsa itu sebagai yang lebih mutlak, berbanding dengan penilaian mereka sendiri.
Soalannya ialah kenapa ramai penonton dan orang
awam sekarang yang masih menganggap filem-filem lama keluaran oleh studio di
Singapura sebagai yang bermutu?
Tidakkah ini disebabkan ia telah menerima pengiktirafan dari beberapa buah pesta filem antarabangsa khusunya oleh Asia Film Film atau Pan-Pacific Film Festival?
Tidakkah ini disebabkan ia telah menerima pengiktirafan dari beberapa buah pesta filem antarabangsa khusunya oleh Asia Film Film atau Pan-Pacific Film Festival?
Malah P. Ramlee sehingga kini dianggap sebagai
seniman penting Melayu disebabkan itu, iaitu penerimaan olehnya beberapa
anugerah dalam tahun 1960an dahulu.
Oleh sebab itu mereka masih tidak malu-malu
menganggap karya filem terbitan lama dulu seperti masih berguna.
Ia adalah mewakilli zaman dulu; dan ia boleh
dikenang. Tetapi ia tidak boleh menggerakkan industri filem kini. Dan ia boleh
beri perangsang kepada golongan pengkarya filem baru mendapat tenaga untuk
terus majukan industri.
Yang boleh majukan industri sekarang tergantung
dengan berapa ramai sarjana dalam bidang perfileman yang negara dapat lahirkan,
yang mana mendapat pendidikan dari sekolah filem dan universiti terkemuka
diseluruh dunia.
Yang sedihnya jumlahnya begitu kecil. Tetapi hampir
semua mereka telah dipinggirkan.
Mereka dianggap sepi dan pendapat mereka tidak mahu
diambil kira seperti mereka bercakap dalam bahasa asing dalam bidang yang
mereka tidak pakar.
Jadi apa guna kerajaan mahu gesa anak bangsa
berusaha dan maju dalam bidang pendidikan dalam semua bidang. Dan ini sudah
pasti tidak mengecualikan bidang perfileman.
Malah sehingga kini tidak terdapat seorangpun yang
telah mendapat ijazah kedoktoran dalam bidang perfileman.
Yang ada hanyalah Anuar Arai kelulusan bidang perfileman
dan teater dari University of Southern California (USA ) dan beberapa orang lagi. Dan
semua mereka dihumban ke universiti mengajar anak-anak muda, termasuk Dr Anuar
yang menghembuskan nafasnya yang terakhir semasa menjawat Rektor di Aswara.
Sedangkan minatnya adalah dalam bidang pengarahan
filem.
Adman Salleh, kelulusan sekolah filem di London juga dihumban ke
Aswara, sedangkan dia dulu menang anugerah pengarah filem terbaik untuk
'Paloh'.
Adalah malang
untuk negara yang mahu maju dalam semua bidang tidak beri pengiktirafan kepada
mereka yang berkelayakan, tanpa mengenakan syarat-syarat yang bukan-bukan.
Apa lagi yang mahu disuruh mereka perolehi -
pendidikan dan pengelaman sudah mereka ada.
Adakah mereka juga perlu untuk mencari dana sendiri
untuk buat filem dan kalau mereka menang anugerah Oscar, baru kita anggap
mereka itu penting dan Oscar itu milik negara?
Berapa juta sudah negara labur dalam perkembangan
ahli sokan kita, dan berapa pingat Olimpik sudah mereka milikki? Mereka diberi
latihan secukupnya, bertanding dalam semua pertandingan di luar negara dengan
semua kos dibiayai oleh persatuan sokan dan kerajaan dan pihak swasta.
Tetapi hasilnya tidak berapa.
Malah Malaysia boleh merangkul anugerah
dalam bidang perfileman termasuk Oscar kalau kerajaan beri tumpuan dan bawa
bersama mereka yang ada kelayakan dan pengelaman untuk beri saranan dan
pendapat.
Malah ada yang sering beri pandangan tetapi pandangan mereka dianggap sepi yang mahu memperkecilkan pihak tertentu.
Pandangan serong oleh pihak yang berkuasa seperti
ini tidak baik untuk pembangunan industri filem atau negara. Ia adalah
pemikiran anti-kemajuan.
Jadi tidak hairanlah kalau kedudukan Malaysia dalam filem dunia lebih rendah
berbanding dengan Myanmar , Nepal , TIbet ,
Mali
dan negara-negara mundur dalam bidang ekonomi di Afrika dan Amerika Selatan
lain.
Dan sehingga kini hanya sebuah filem dari Malaysia sahaja
iaitu 'Bunohan' yang telah dijemput ke beberapa buah pesta filem antarabangsa.
Sebuah lagi ialah dokumentari berjudul, 'Writing in
the Sand...' arahan saya yang dijemput ke sebuah pesta filem di Iran Februari
lalu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan