Sabtu, 27 Julai 2013

SEJARAH RINGKAS SIKAP ANTI-ISLAM DI BARAT. – BAHAGIAN I.

Oleh Mansor Puteh









Barat pada asalnya tidak milikki fahaman anti-Islam. Dunia Islam pada mulanya dijadikan bahan untuk para anthropologi, sejarah dan kesenian serta kebudayaan. Dunia Arab dianggap aman, dan orangnya yang mempunyai wajah manis dan perwatakan sopan dan baik, dan lelakinya tanpan dan romantik.
        TAmerikan Dunia Islam atau Dunia Arab seperti yang lazim dianggap pada ketika itu adalah semata-mata dari perspektif sejarahnya yang begitu lama, dengan peradaban yang lampaui lima ribu tahun, dengan saman Firaon di Mesir Silam.
        Terdapat banyak sarjana Barat yang memempunyai pengkhususan dalam pengajian Arab dan Islam. Mereka menghasilkan banyak buku yang, telah menjadi rujukan. Disamping itu penyelidikan menyeluruh mereka telah turut menarik perhatian golongan lain di barat, termasuk pengarah-pengarah filem di Hollywood.
        Tidak dapat dinafikan bahawa kini terdapat berpuluh-puluh buah filem yang diterbit oleh hampir semua studio besar di Hollywood sejak zaman filem bisu sehingga dekad 1960an.
        Dan filem-filem ini dipadankan dari kisah-kisah penting dalam kesusasteraan Arab dan lagenda atau sejarah langsung.­
        Kalaulah kita dapat ngguna filem-filem seperti yang dikeluarkan oleh studio besar di Hollywood yang kesemuanya dimiliikki oleh usahawan Yahudi berfahaman Zionis sebagai kayu ukur atau ‘barometer’, kita boleh bersetuju bahawa pemikiran negatif terhadap orang Arab atau Ugama Islam ketika itu tidak wujud.
        Malah watak-watak Arab dan kisah-kisah dari dunia Arab seperti yang telah digunakan semata-mata untuk narik perhatian penonton di Amerika dengan kisah-kisah narik dan watak-watak Arab yang dianggap sebagai ‘romantic heroes’ atau vira romantik.
        Kita cuma dapat turunkan nama-nama filem seperti ‘The Sheik’ yang diintangi oleh bintang filem lagenda Hollywood Rudolf Valentino yang main watak seorang sheikh. Rudolf memakai pakaian lengkap Arab dengan kafiyeh atau tudung kepala, dalam filem hitam-putih dan bisu atau tanpa suara ini. Dan watak inilah yang telah naikkan namanya oleh pononton di Amerika.
      Sehingga kini bila tiba hari ulang-tahun kelahiran atau kematian Rudolf, masyarakat di Amerika akan menampilkan gambar-gambarnya dengan memakai pakaian jubah dan kafiyeh Arab.
      Banyak lagi filem-filem berlatar-belakangkan dunia Arab dan Islam, seperti ‘Casablanca’ yang dibintangi pelakon lagenda Hollywood lain iaitu Humphrey Bogart dan Ingrid Bergman.
      Filem ini boleh dianggap sebagai salah sebuah filem penting keluaran Hollywood sehingga kini.
      Disamping itu terdapat berpuluh-puluh, malah beratus-ratus judul filem lain yang menampilkan dunia Arab dan kisah-kisah dari Hikayat Seribu Satu malam dari Iraq yang telah diterbitkan.
      Malahan, sehingga kabelakangan ini juga studio Disney di Hollywodd gemar menerbit filem dari kisah hikayat yang sama dalam bentuk kartun, seperti ‘Aladdin’ dan ‘The Return of Jafar’ dengan menampilkan watak kartun Arab dan berlatar-belakargkan dunia Arab atau lebih tepat lagi Iraq pada saman silam.
      Namun demikian, secara purata, pemikiran masyarakat di Amerika termasuk media cetak dan perusahaan filem, rata-rata tidak mempunyai fikiran negatif terhadap dunia Arab dan Islam.
      Tetapi, keadaan segera bertukar apabila letusnya peperangan Arab-Israel dalam tahun 1940an dulu, dengan kemuncaknya dalam Peperangan 1967 atau lebih dikenali dengan nama ‘Peperangan Tujuh Hari’ (Seven-Day War) oleh pihak Arab, atau ‘Yom Kippur War’ oleh pihak Israel mengambil nama sempena perayaan Yom Kippur ugama Yahudi mereka.
      Pembentukan negara Israel khusus untuk kaum Yahudi di Eropah mendapat tempat kediaman secara tetap dan bernegara dalam tahun 1947 oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) lupakan punca utama bagaimana orang Yahudi di Amerika SyAmerikat dan barat telah menggunakan pengaruh dan kuasa kewangan, serta penaklukan media hiburan maupun persuratkhabaran untuk kepentingan umat Yahudi dan negara Israel itu sendiri.
      Dan lobi Yahudi atau ‘Jewish Lobby’ di Capitol Hill di Washington, DC, dan dalam arena politik Amerika, serta di kalangan masyarakat umum di negara itu kian merebak sehingga terwujudnya slogan ‘anti-semetic’ atau ‘anti-Yahudi’.
      Sehingga sekarang ini barang sesiapa di Amerika, barat atau di mana-mana seluruh dunia mengamalkan perbuatan, bercakap dan sebagainya yang boleh dianggap sebagai mempunyai pahaman anti-Yahudi, dia akan dikecam oleh dia dan ahli politik di Amerika.
      Lebih-lebih lagi dengan tertubuhnya institusi-institusi Yahudi seperti Jewish Defamation League (Liga Penghinaan Zahudi) dan Bnai B’rith iaitu kumpulan pemuda-pemudi Yahudi di Amerika yang berpengaruh dan kuat.
      Ternyata kedudukan orang Yahudi di Amerika SyAmerikat dan di barat amnya, menjadi lebih kukuh dan berinstitusi dengan (bercetusnya peperangan Arab-­Israel.
      Mereka mengumpul dana bernilai beratus-ratus juta dolar Amerika dalam beberapa jam, dan pelakon utama Hollywood yang berdarah Yahudi membantu untuk lawan bagi pihak Israel, bila Mesir mula menempuh kubu Israel dalam peperangan hebat tahun 1967 dulu.
      Kesemuanya ini menyebabkan orang Yahudi di barat, khususnya menjadi lebih angkuh, dan mereka tidak segan-silu menguna segala harta-kebendaan dan kawalan ke atas dia hiburan serta berita mereka untuk menjaga kepentingan umat mereka dan kewujudan negara Israel.


Tiada ulasan: