Oleh Mansor Puteh
Kegiatan teater baik untuk latihan mengucap, bertutur
serta lakon dan bergaul. Jadi, tidak hairanlah kalau dalam bidang pengajian
Bahasa Inggeris di universiti dan institut pengajian tinggi bidang teater
sering digalakkan sebagai salah sebuah kegiatan penting.
Pengajian bahasa Inggeris di institut
pengajian tinggi tempatan telah menggalakkan penuntut untuk mengambil kegiatan
dalam teater supaya mereka dapat meningkatkan kefahaman dan pengunaan mereka
dalam bahasa ini.
Jadi, sehingga kini, terdapat banyak
penuntut, khususnya bekas penuntut yang memanjangkan kegiatan berteater dalam
Bahasa Inggeris sehingga memereka keluar dari universiti.
Dan kegiatan berteater dalam bahasa
Inggeris ini telah berkembang sehingga ia kini menjadi satu uktiviti
kebridayaan untuk kelompok tertentu atau lebih dikenali sebagai ‘elitis’:
Terdapat banyak kumpulan teater
bahasa Inggeris yang telah ditubuhkan di sekitar Kuala Lumpur dan Petaling Jaya khususnya dan
di negeri-negeri lain.
Dan tidak hairanlah kalau kegiatan
berteater dalam bahasa Inggeris ini telah membentukkan satu ‘sub-culture’
khusus untuk mereka yang mengagongkan bahasa asing itu.
Boleh dikatakan bahawa kegiatan
berteater dalam bahasa Inggeris telah membuat
kegiatan berteater dalam Bahasa Melayu terketepi. Orang lebih menganggap
bahasa teater Inggeris itu lebih hebat atau tinggi tahabnya jika dibandingkan
dengan teater Melayu.
Kenapakah ini berlaku?
Tidakkah boleh pihak kenterian
pendidikan, misalnya muatkan bidang teater dalam sukatan pelajaran dan
pengajian Bahasa Melayu khusus dikalangan penuntut bukan Melayu, supaya mereka
dapat bergiat dalam bidang ini untuk meninggikan kefahaman dan pengunaan mereka
dalam bahasa kebangsaan itu?
Kalau teater Inggeris telah
menyebabkan kenaikan tahab penerimaan masyarkat tempatan terhadap bahasa
Inggeris, tidak sukar difikirkan kalau teater Bahasa Melayu juga boleh
menyebabkan kenaikan tahab penerimaan bahasa ini dikalangan penuntut dan
masyarakat bukan Melayu.
Pengunaan Bahasa Melayu pada
kebanyakan mereka cuma sesuai untuk mendapat markah dan lulus peperiksaan.
Jadi, satu cara untuk menggalakkan
penuntut bukan Melayu untuk terus mengguna bahasa kebangsaan seterusnya di luar
bangku sekolah dan di jadikannya satu kegiatan seharian ialah dengan memupukkan
kegiatan berteater dikalangan penuntut.
Sehingga kini tidak terdapat satu
sekolah menengah atau tinggi maupun universiti dan institut pengajian tinggi di
negara kita yang mempunyai sebuah kelab teater Bahasa Melayu dengan keahlian
terdiri dari penuntut bukan Melayu.
Ini berbanding dengan kelab-kelab
teater bahasa Inggeris yang telah ditubuhkan oleh ramai penuntut pengajian
bahasa Inggeris dalam institut pengajian maupun di luar.
Mungkin kalau kenterian pendidikan
menegalakkan penubuhan kelab teater Bahasa Melayu dikalangan penuntut bukan
Melayu sebagai dalam sukatan pelajaran di masa depan kita akan dapat lihat
pertumbuhan yang sihat dalam pengunaan bahasa kebangsaan di peringkat swasta,
disamping luaskan pengunaan bahasa kebangsaan.
Kelab-kelab teater dalam bahasa
Inggeris atau Kelab Teater Inggeris telah digalak penubuhannya oleh pegawai
Inggeris tatkala Malaya dibawah penjajahan
mereka dulu.
Ini berlaku di kalangan orang awam
yang berminat dengan seni teater dan dalam sukatan pelajaran pengajian di
institut pengajian tinggi.
Tujuannya ialah untuk menggalakkan
orang bukan Inggeris terus berminat dengan bahasa asing ini, sehingga ia boleh
rubah corak dan cara hidup mereka.
Dan sekarang ini jelas ketara di mana
kita dapat lihat pertumbuhan satu ‘sub-culture’ di kalangan sekolompo&
masyarakat orang Malaysia daii semua latar belakang dan keturunan bertutur
dalam bahasa Inggeris dan mempunyai corak dan cara hidup mirip orang Inggeris,
kalau tidak lebih dari mereka.
Teater Inggeris di Kuala Lumpur terus
berkembang sebab mendapat sokongan dari sekolompok penuntut yang terdedah
dengan teater Inggeris samasa menuntut di universiti dahulu.
Dan teater Melayu pula terus
dipelopori dan dimajukan oleh bekas penuntut universiti dan lain-lain yang
berminat dengan teater Melayu.
Dan kini jelas ketara di mana orang
bukan Melayu tidak libatkan diri dalam teater Melayu sebagai pengiat maupun
penonton. Oleh yang demikian teater
Melayu kini telah hilang peranannya sukar untuk menghibur peminat teater Melayu
yang terdiri dari orang Melayu sendiri.
Sesuatu yang terdesak harus dibuat
untuk mengubah kedudukan anih ini.
Dan salah satu dari caranya ialah
untuk mengadakan sukatan pelajaran di sekolah lagi untuk menggalakkan penuntut
bukan Melayu menceburkan diri dalam teater Melayu dengan menubuh kelab sama seperti penuntut tempatan
yang digalakkan untuk bergiat dalam teater Inggeris oleh penjajah Inggeris
dulu.
Lama-kelamaan kegiataan teater Melayu
ini dapat dianggap sebagai suatu kegiatan biasa dikalangan masyarakat bukan
Melayu untuk terus bergiat dengannya dan sebagai penonton am.
Tidak hairan juga kalau satu hari
nanti, teater Bahasa Melayu boleh mendapat sokongan pengiat dan penonton dari
kalangan orang bukan Melayu.
Ini dengan sekaligus menggalakkan
mereka mengguna bahasa kebangsaan dan menikmati budaya tempatan dan naikkan
tahab penerimaan bahasa ini dan meletakkannya ke tahab yang lebih tinggi dan
murni.
Kementerian Pendidikan harus
menyedari bahawa kegiatan teater ini bukan sesuatu yang enteng, khusus untuk
mereka yang gila dengan teater.
Bahkan, sebaliknya teater Melayu
khususnya boleh mainkan peranan penting untuk meninggi tahab penerimaan Bahasa
Melayu sebagai bahasa kebangsaan, disamping meluaskan pengunaan bahasa ini di
kalangan orang bukan Melayu.
Adalah menjadi harapan saya agar
terdapat sebuah kelab yang ditubuhkan oleh orang bukan Melayu yang khususnya
memberi persembahan teater dalam Bahasa Melayu, sama seperti terdapat dengan
begitu banyaknya kumpulan teater bahasa Inggeris yang ditubuhkan oleh orang
tempatan yang bukan Inggeris.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan