Rabu, 13 Julai 2011

OLEH SEBAB SETITIK NILA, SEMUA AIR DALAM BELANGA ROSAK:

ANGKARA BEBERAPA ORANG CINA DI MALAYSIA BUAT TABIAT DI LUAR NEGARA, SELURUH NEGARA MENANGGUNG AKIBAT.
Oleh Mansor Puteh


Satu, satu negara mahu kenakan visa untuk rakyat malaysia yang mahu melawat negara tersebut sedangkan dulu tidak.

Jepun dan Perancis telah mengenakan visa kepada pelawat dari Malaysia ke negara tersebut. dan sekarang United Kingdom pula yang mungkin kenakan visa untuk seluruh rakyat Malaysia.

Dulu rakyat malaysia boleh pergi ke Jepun, Perancis dan beberapa negara lain dengan muda, boleh berjalan berlenggang-lenggang masuk-keluar tanpa mengguna visa.

Kedua buah negara tersebut mengenakan visa.

Dan tidak lama lagi mungkin United Kingdom juga akan mengenakan visa kepada semua rakyat Malaysia yang mahu ke sana.

Ini semuanya angkara beberapa orang Cina rakyat Malaysia yang membuat pasal di negara tersebut. Mereka pergi ke sana sebagai pelancong tetapi terus tinggal.

Mereka bekerja di restoran Cina sebagai pelayan dan tukang masak.

Ada yang menjadi pelacur.

Bila dah kena tangkap baru mengaku mereka telah ditipu – dibawa ke sana dan dikurung.

Walhal mereka sudah menetap di negara tersebut beberapa tahun dan boleh ke mana-mana tanpa disekat.

Tetapi bila ditangkap, mereka pura-pura kata dipaksa buat itu dan ini.

Beberapa gadis Cina dari Malaysia yang membuat angkara seperti itu sehinggakan Jepun mengenakan visa untuk semua rakyat Malaysia.

Tabiat orang Cina dari Negeri Cina juga tidak berbeza dengan tabiat orang Cina di Malaysia.

Ramai gadis Cina dari Beijing yang sanggup datang ke Malaysia dengan mengguna visa pelawat tetapi mereka bekerja sebagai GRO dan pelacur.

Mungkin ramai yang bekerja di restoran Cina dan dalam perniagaan lain.

Tapi ini silap pihak berkuasa di Malaysia yang memberi mereka visa beberapa kali walaupun kegiatan mereka di Malaysia bukan untuk melancong.

Tidakkah pegawai imigresen atau kedutaan Malaysia di Beijing dapat agak yang mereka itu tidak pernah melancong di mana-mana di Malaysia, sebab pengelaman mereka melawat tempat pelancongan tidak ada.

Tentu pegawai di kedutaan Malaysia itu boleh tanya beberapa soalan seperti tempat mana gadis dari Beijing itu telah pergi di Malaysia dan kenapa mereka gemar sangat untuk pergi ke Malaysia.

Tidakkah mereka itu tertarik melancong ke negara-negara lain?

Mustahil seseorang itu mahu melancong di Malaysia sahaja dan balik ke sini beberapa kali, sedangkan dia boleh ke negara lain untuk menikmati keindahan alam dan sejarah di sana?

Kenapa mereka tidak ke Indonesia atau India, misalnya?

Di United Kingdom ada 20,000 rakyat Malaysia yang menetap secara haram. Kebanyakan mereka terdiri dari orang keturunan Cina.

Mereka bersembunyi dan sehingga ditangkap baru mereka dihantar balik. Mereka tidak peduli bencana yang mereka bawa, yang menyusahkan orang lain.

Kebanyakan mereka terdiri dari orang Cina yang tidak berpendidikan; mereka belajar di sekolah Cina dan tidak fash berbahasa Inggeris walaupun sudah lama tinggal di United Kingdom.

Sebabnya ialah mereka bekerja di restoran Cina di Chinatown dan tidak bergaul. Oleh sebab itu mereka tidak boleh bertutur dalam bahasa Inggeris.

Dan merekalah yang membuat sial kepada negara.

Orang Melayu yang berhati mulia juga kena bencana mereka kalau United Kingdom dan negara lain turut mengenakan visa kepada semua rakyat Malaysia, walhal yang membuat sial adalah sedikit orang Cina.

Mana MCA, Gerakan dan DAP dalam hal ini? Mereka berdiam diri.

Sepatutnya negara seperti United Kingdom, Jepun dan Perancis dan lain-lain hanya kenakan visa kepada orang Cina dari Malaysia sahaja dan bukan untuk orang Melayu.

Sebab orang Melayu jarang sekali mahu buat sial di negara lain; mereka ke sana atas urusan rasmi dan balik ke Malaysia selepas urusan di situ.

Orang Cina tidak; mereka tidak ada niat untuk memtuh undang-undang negara asing, sebab mereka fikir mereka boleh hilang dalam kumpulan kaum mereka di situ.

Sultan Selangor dulu, Sultan Salahuddin Shah juga pernah ditahan di Lapangan Terbang Schipol, Belanda dan kasut baginda disuruh dibuka, untuk pihak berkuasa di lapangan terbang itu periksa kalau ia menyembunyikan dadah.

Saya juga ke Belanda tidak lama kemudian dan sepatu saya juga disuruh dibuka. Ia adalah satu pasang sepatu yang baru, jadi ia kelihatan tidak kena.

Kenapa: Orang tidak boleh pakai sepatu baru?

Seorang Cina dari Malaysia dalam pesawat juga disuruh masuk ke sebuah bilik dan disoal.

Akhirnya rakan yang tunggu saya di luar dewan ketibaan pulang sebab dia fikir saya tidak jadi datang ke Belanda.

Saya ke sana dalam rangka tayangan dan perbincangan beberapa drama televisyen saya di Universiti Leiden yang mempunyai jabatan pengajian Melayu.

Pemuda Cina dari Malaysia itu ke sana untuk bekerja di sebuah restoran Cina di Amsterdam.

Sampai bila mesti orang Cina di Malaysia buat pe’el di luar negara sehingga seluruh negara mendapat malu dan dikecam sebagai negara yang tidak bertamaddun?

Angkara beberapa orang Cina dari Malaysia, seluruh negara yang dikenali sebagai negara Islam dan Melayu dapat malu.

Puncanya ialah orang Cina yang terlibat itu kebanyakannya mempunyai latar belakang sekolah Cina. Mereka tidak ada pendidikan tinggi. Tetapi mereka ada hasrat yang tinggi dan mahu mencari pekerjaan di restoran luar negara.

Mereka mahu ke sana dan bekerja sebagai tukang masak atau pelayan beberapa tahun dan kumpul wang sebelum pulang ke Malaysia untuk buka restoran mereka sendiri.

Tetapi mereka tidak peduli dengan syarat dan mahu patuhnya.

Masalahnya ialah United Kingdom memberi visa kepada rakyat Malaysia secara otomatik selama enam bulan.

Sebaik sahaja visa ini mahu tamat, mereka itu akan pergi ke Paris beberapa hari dan balik ke United Kingdom dan visa mereka disambung enam bulan lagi.

Jadi, kalau kerajaan United Kingdom mahu sekat mereka seperti itu yang ada niat tidak baik, kenapa mereka tidak tahan mereka dari pulang ke United Kingdom selepas diberi visa satu kali sahaja, sebab ternyata sekali mereka tidak ada urusan rasmi di negara itu selain dari mahu terus bekerja di restoran Cina.

Tidakkah pihak United Kingdom tahu siapa yang mahu ke sana dengan niat baik dan urusan rasmi dan tidak akan tinggal lebih lama dari jadual yang tertera dalam tiket pulang-balik?

Jadi jangan salahkan semua rakyat Malaysia kalau ada beberapa orang yang kebanyakannya keturunan Cina yang buat sial di negara mereka?

Kalau mahu dikenakan visa, kenakan kepada mereka yang tidak ada urusan rasmi yang mahu melancong dan melencong.

Jangan salahkan orang Melayu dan rakyat Malaysia lain yang patuh kepada undang-undang negara asing.

Kenapa tidak ada pertubuhan Melayu boleh hantar memorandum ke duta besar Inggeris di Jalan Ampang dan beritau mereka orang Melayu di Malaysia tidak berminat untuk tinggal lebih dari jangka waktu, dan mereka boleh diberi visa secara percuma.

Kalau negara mereka mahu kenakan visa, ia hanya dikenakan kepada mereka yang tidak ada urusan rasmi atau penting dan munasabah, termasuk orang keturunan Cina yang mahu melancong dan melencong dan khususnya kepada mereka yang tidak berpendidikan tinggi atau yang faseh berbahasa Inggeris dan tidak pernah ke England sebelum ini.

Apa guna mengenakan visa kepada mereka yang ada kedudukan rasmi di Malaysia yang mahu ke England untuk jangka waktu yang singkat?




Tiada ulasan: