…TOLAK E-VILAGE.: SAYA ADA FORMULA LAIN UNTUK MAJUKAN INDUSTRI FILEM MALAYSIA
DAN NAIKKAN IMEJ UGAMA ISLAM DAN BANGSA MELAYU.
Oleh Mansor bin Puteh.
(Nota: Tulisan atau ulasan ini
pertama kali ditulis semasa E-Village ditubuhkan dulu. Ternyata apa yang
dikatakan oleh saya menjadi benar, bila E-Village yang telah dilancarkan dengan
begitu megah, akhirnya tidak dapat bergerak.)
1
Kita tidak perlu mengguna formula Hollywood
untuk memajukan industri filemkita. Saya
ada formula untuk memajukan industri filem Malaysia supaya filem kita dapat
dipasarkan serentak ke seluruh Dunia Islam dan Dunia Ketiga. Dan perbelanjaan
untuk sesebuah filem sehingga RM 40 juga, dan sebuah siri drama televisyen RM
300,000 dan peneluaran filem sehingga 100 hingga 200 setahun. Dan kita boleh
tentukan nilai filem mengikut Islam dan budaya kita.
2
Kita mesti tolak Hollywood,
tolak Oscar dan tolak E-Village.
3
E-Village tidak boleh bantu industri filem kita. Kesan sampingannya cuma bayangan sahaja. Lihat seperti di England dan Australia di
mana terdapat studio besar yang telah didirikan, yang mana diguna oleh ramai
pengarah filem Hollywood, tetapi industri filem di England dan Australia tetap
hancur.
4
Kita mesti tahu apa yang baik untuk kita. Hollywood dan pakar perfileman di Barat tidak tahu.
Sinema itu boleh dianggap sebagai senireka. Kita bina mesjid mengikut
rekabentuk kita dan mereka boleh gereja atau kuil mengikut rekabentuk mereka
sendiri.
5
E-Villae di Sepang ternyata salah tempatnya. Ia terletak terlalu dekat dengan KLIA. Kawasan ini terlalu bising untuk studio dalam
dan luar di adakan, atau pusat hiburan ala Disneyland.
6
E-Village akan jadi pusat penempatan kaum Yahudi di Malaysia untuk
pengebaran dakyah dan nilai mereka ke seluruh Nusantara Melayu, atau
mini-Israel. Sebab kebanyakan orang Hollywood terdiri dari kaum Yahudi-Amerika.
7
Altenatif ialah untuk mendirikan Bandar Filem Melaka
dan Bandar Filem Palembang untuk menyatukan Bangsa Melayu supaya Tenggara Asia dikenali sebagai Nusantara atau Dunia Melayu sama
juga Timur Tengah dikenali dengan nama Dunia Arab. Ini boleh membuat Bangsa Melayu dan Bahasa
Melayu bertaraf dunia sama dengan bangsa dan bahasa lain.
8
Umat Dunia Islam dan Dunia Ketiga membelanja beberapa
billion dolar Amerika setahun untuk membeli filem dan bahan televisyen. Dan wang ini diguna untuk menaikan taraf Hollywood dan perkukuhkan ekonomi Amerika, supaya mereka
dapat guna kekayaan mereka untuk membuat bom yang dijatuhkan ke atas kita.
9
Hollywood
sebenarnya adalah satu pusat espionage dan sabotage kebudayaan
Yahudi-Amerika. Mereka sudah masuk ke
fasa dua dalam rancangan mereka. Fasa
pertama ialah untuk mereka sendiri mempromosi filem dan bahan televisyen mereka
ke seluruh dunia. Dan fasa kedua ialah,
mereka gunakan bangsa kita sendiri untuk membantu mereka dalam hal ini. Jadi, tidak hairanlah kalau ada usahawan Melayu
yang sanggup membelanjakan beratus-ratus juta ringgit untuk menubuh stesyen
televisyen dan radio serta menerbit akhbar dan majalah untuk menyebar dakyah
mereka.
10
Hollywood
mempromosi nilai anti-Ugama, anti-Budaya dan Atheisme, atau secara tidak
langsung Anti-Islam. Masyrakat dalam
filem Hollywood adalah bebas dan liberal; watak
bergaul bebas tanpa bersandar pada nilai ugama.
11
Sejarah filem Melayu mesti diketepikan buat masa
sekarang supaya kita boleh tumpukan perhatian terhadap masalah sekarang dan
cari formula dan cara untuk memajukan industri filem kita.
12
Malaysia dan Indonesia atau
orang Melayu boleh jadi pusat perfileman untuk Dunia Islam dan Dunia
Ketiga. Cadangan saya yang terkandung
dalam kertas kerja berjudul, ‘Muslim cinema as an antithesis to Hollywood’ boleh
dijadikan panduan.
13
Saya harap akan dapat tubuhkan ‘Islamic Planet
Foundation’ samada di Malaysia atau di luarnegeri untuk memajukan cadangan
pembinaan Bandar Filem Melaka dan Bandar Filem Palembang, dan mencari pelaburan
dari usahawan dan kerajaan Dunia Arab.
14
Pesta filem Malaysia gagal digunakan sebagai
platform untuk memajukan industri filem nasional, sebab ia telah disalah guna
oleh persatuan dan individu terentu untuk mempromsi diri sendiri. Saya sendiri tidak pernah dijemput untuk
menyertainya walaupun saya mempunyai sebuah filem untuk dipertandingkan. Saya masukkan juga terus kepada penganjur,
walaupun nama syarikat saya tidak tersenarai.
Dan saya tidak pernah dijemput untuk bercakap dalam foram walaupun saya
banyak kali dijemput bercakap tentang filem di luarnegeri.
15
Pihak bebas mesti menganjor pesta filem dan bukan
Finas atau persatuan-persatuan yang mempunyai kepentingan sendiri. Mereka tidak pentingkan industri filem tetapi
diri sendiri.
16
Dan tidak ada pengarah filem Melayu lain yang bercakap
tentang filem secara global. Mereka cuma
cakap tentang filem tempatan.
17
Persatuan Produser Filem Malaysia kaku, sebab presidennya
tidak ada kelayakan formal. Dia buat dua
atau tiga filem tetapi nak berlagak sebagai seorang pemimpin industri filem
yang penting.
18
Filem Melayu yang mendapat sambutan sekarang ialah
jenis yang mengkhayal dan melekakan. Dan
filem remaja seperti itu sering menampilkan masyarakat remaja Melayu yang
mempunyai identiti dan gaya
yang ala Barat. Filem yang ajak penonton
berfikir dan menguatkan semangat dan keperibadian mereka sukar mendapat sambutan. Media harus menolak filem-filem yang
menghayalkan dan jangan beri sebarang publisiti kepada mereka.
19
Ada beza
diantara pengarah filem dan pengaruh filem.
Pengarah filem boleh menampilkan pendapat yang bernas di khalayak ramai,
dan boleh bercakap di peringkat dunia.
Pengaruh filem Melayu cuma untuk penonton tempatan. Mereka, sebenarnya adalah tokoh sementara
yang datang dan pergi. Kedatangan mereka
tidak dijemput dan pemergian mereka dari industri filem tempatan tidak
dirindui.
20
Mungkin ada mukjizatnya mereka membuat filem yang
mendapat sambutan hebat di kalangan penonton.
Dan ada juga mukjizatnya untuk pengarah yang qualified tidak kerap
membuat filem.
21
Orang boleh membaca dan melafaz dialog dengan baik di
atas pentas atau di hadapan kamera, tetapi ini tidak semestinya dia boleh
berlakun. Sebaliknya, orang boleh
berlakun tanpa membaca dialog. Banyak
pelakon filem yang berlakon dalam filem remaja seperti Awie, Ziana dan Erra tidak
berlakon; mereka cuma menampilkan diri dan melafazkan dialog cara filem Hindustan. Dialog
dalam filem Yusuf Haslam mirip dialog filem Hindustan. Dia belum tahu menulis dialog yang baik.
22
Kita boleh guna sinema untuk meruntuhkan pengarauh
kebudayaan dan kesenian Amerika atau Barat.
Dan ada empat atau lima
cara lain yang kita boleh guna untuk menghapuskan samasekali pengaruh
Yahudi-Amerika di Dunia Islam dan Dunia Ketiga.
23
Saya merupakan pengarah filem Melayu yang paling
banyak menggembara. Sehingga ini saya
sudah melawat 33 buah negara, yang kebanyakannya adalah negara di Dunia Islam
dan Dunia Ketiga. Pengelaman saya telah
membuka mata terhadap isiu filem dan sosial serta politik.
24
Alaf baru ini sebenarnya merupakan alaf Islam. Dan apa yang dikatakan globalisasi itu
sebenarnya adalah diertikan sebagai proses pengislaman atau Islamisasi.
25
Disneyland boleh dibina di Tokyo
dan Paris sebab
masyaakat di negara-negara tersebut mempunyai pegangan yang kukuh terhadap
kebudayaan dan kesenian mereka. Tambahan
pula negara-negara tersebut mempunyai institusi kesenian dan kebudayaan yang kuat. Kalau taman hiburan ala Disneyland
diadakan di Sepang, saya percaya masyarakat kita tidak akan dapat menahan
serangan dan pengaruh budaya asing.
Masyrakat kita akan runtuh, atau taman hiburan dan E-Village itu akan
jadi target untuk masyarakat membaling tohmahan dan kencaman.
26
Buat jangka masa pendek, setiap negeri di Malaysia
termasuk Wilayah Persekutnan, mesti menubuhkan perbadanan atau syarikat
perfileman negeri sendiri. Dan mereka
boleh terbit empat buah filem setahun dari dana yang didapati dari cukai
hiburan, supaya kerajaan negeri tidak perlu mengeluarkan wang untuk menaja
penerbitan filem-filem tersebut. Dan
semua negeri mesti bertanding untuk menerbit filem terbaik, supaya akhir tahun
mereka mahu jadi jaguh, sama seperti untuk acara bola sepak di mana setiap
negeri dan peminat-peminat tempatan beri sokongan padu kepada pasukan sendiri.
27
Setiap negeri mesti menubuhkan empat atau lima buah pawagam di
kawasan-pawasan Melayu supaya dapat menampung penonton tempatan. Sistem penayangan yang ada sekarang
menguntungkan filem Hollywood dan Hong Kong,
sebab kebanyakaan pawagam terletak di kawasan bukan Melayu.
28
Kerajaan pusat dan negeri mesti memberi penghargaan
kepada anak-anak Melayu yang telah mendapat pendidikan formal dalam bidang
perfileman dari universiti terkemuka di luar negeri sebab merekalah generasi
yang boleh menentukan samada industri filem kita akan maju atau mundur. Lama-kelamaan pengarah yang tidak
berkelayakan akan ditolak oleh industri filem.
29
Media mesti tolak Hollywood,
Hong Kong dan India. Amerika, Hong Kong dan India tidak
pernah mempromosi filem kita, jadi kenapa mesti kita menyibukkan diri dan
mempromosi mereka.
30
Masyarakat Cina Malaysia
berjumlah lebih besar dari Cina di Hong Kong, jadi adalah menjadi tanggung
jawab masyarakat Cina kita menerbit filem Cina sendiri supaya filem dan bahan
televisyen dari Hong Kong dapat dihapuskan.
31
Syarikat penerbitan drama yang dipunyai oleh usahawan
Melayu mesti menerbit drama televisyen dalam Bahasa Cina, sebab syarikat yang
dipunyai oleh orang Cina telah gagal untuk menghasilkan karya yang mempunyai
ciri-ciri Malaysia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan