Rabu, 3 Oktober 2012

HALUAN KIRI DAN PENENTANGAN OLEH BUKAN-MELAYU DALAM BIDANG POLITIK, SOSIAL DAN EKONOMI…SATU ANALISA.


Oleh Mansor Puteh



Sebenarnya, segelintir masyarakat Cina yang asyik menentang kerajaan bukan sebab mereka mahu tentang. Mereka kena tentang dan mereka masih boleh tentang.

Mereka sedar Cina di Thailand, Indonesia, Brunei, Myanmar dan Amerika sekalipun termasuk di Australia dan New Zealand dan England, tidak boleh berbuat demikian.

Ramai mereka mahu ke negara barat, dan mereka rela hilang kuasa untuk tentang, sebab mereka lebih selesa tinggal dan menjadi rakyat negara-negara tersebut yang sedikitpun tidak beri mereka sebarang ganjaran.

Negara-negara barat tidak beri peruntukan kewangan dan tanah untuk mereka dirikan kuil dan buka sekolah. Mereka kena hantar anak-anak mereka ke sekolah kebangsaan di sana dan belajar dalam bahasa tempatan iaitu inggeris, Siam, Myanmar dan sebagainya.

Oleh sebab di negara-negara tersebut mereka tidak dibenar tentang, dan mereka terima hakikat ini.

Tetapi di Malaysia, mereka masih boleh tentang, sebab, mereka tidak tahu berterima kasih kepada orang Melayu yang telah beri mereka tempat tinggal dan memperolehi kekayaan.

Melayu boleh sabotaj mereka dan halau mereka tetapi Melayu tidak berbuat demikian.

Malah Melayu di Malaysia masih mahu sokong mereka dengan pergi ke kedai-kedai mereka. Sebab kalau Melayu mahu sabotaj mereka, dan tidak pergi ke kedai mereka, perniagaan mereka akan runtuh dan mereka akan jadi muflis.

Sebenarnya segelintir sahaja orang Cina dan India di Malaysia yang mahu tentang. Mereka terdiri dari orang dalam NGO dan parti politik.

Ada ramai orang Cina lain sudah selesa tinggal di Malaysia dengan sistem uniknya jadi mereka tidak tentang sebarangan. Mereka juga tidak berterima kasih, dan masih mahu sesuatu sebelum terlambat, iaitu bila jumlah mereka mengecil dan kuasa politik dan ekonomi Melayu menjadi kukuh.

Mereka pemimpin parti pembangkang. Mereka tidak ada sebab untuk sokong kerajaan. Mereka tersekat oleh pemikiran masyarakat tersingkir. Mereka resah sebab jumlah masyarakat mereka kian mengecil. Mereka terjerat dengan hasrat yang tidak kunjung padam.

Mereka sukar untuk asimilasi dengan kaum dominant – iaitu Melayu.

Mereka terdesak dan guna platform parti politik dan pertubuhan pendidikan mereka.

Dan yang lebih ketara sekali ialah mereka adalah orang yang dilahirkan dan dibesarkan dikalangan masyarakat sendiri.

Oleh sebab itu pemikiran mereka juga terpengaruh dengan persikitaran mereka.

Penentangan oleh segelintir kaum bukan Melayu di Malaysia tercetus oleh sebab pihak penjajah Inggeris telah beri mereka kesempatan untuk rasa bangga dengan kaum masing-masing.

Kampung Baru Cina, yang dibuka dibanyak negeri di Malaysia, khususnya di Semenanjung Tanah Melayu boleh dikatakan telah menyebabkan mereka rasa gagah atau ‘empowered’.

Ia sebenarnya seperti mereka berada di negara nenek-moyang mereka sendiri dengan segala kemudahan disediakan oleh Inggeris – sekolah, rumah ibadah dan pusat hiburan.

Sejak kemerdekaan, banyak kawasan penempatan Cina ini kekal seperti sediakala dan ia berkembang dan anak-anak keturunan Cina yang dilahirkan di dalam kawasan ini turut rasa gagah.

Merekalah yang kebanyakannya mempunyai pemikiran haluan kiri, penentang kerajaan sekarang.

Ini profil mereka.

Dan hampir semua mereka terdiri dari orang yang dilahir dan dibesarkan di negeri-negeri dimana terdapat ramai jumlah mereka.

Mereka tidak berasimilasi dan kenal dengan orang Melayu.’’

Berbanding pula dengan masyarakat Cina yang dilahir dan dibesarkan di negeri-negeri dimana orang Melayu majority; dimana mereka boleh hidup dengan aman dan tenteram, tanpa memendamkan perasaan negatif terhadap orang Melayu.

Bandingkan sahaja orang Cina di Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis, termasuk di Sabah dan Sarawak, yang lebih mempunyai sikap perkauman.

Meekalah yang suka menentang dominasi Melayu dalam bidang politik, setelah Melayu biarkan dan galakkan mereka maju dalam bidang perniagaan.

Sekarang mereka mahu dominasi bidang politik pula.

Jadi, silapnya ialah kerajaan tidak peka dalam menangani masalah ini yang diwujudkan oleh Inggeris dulu.

Kerajaan sekarang tidak tahu buka kawasan penempatan Cina itu kepada kaum lain khususnya orang Melayu supaya anak-anak Cina yang dillahir dan dibesarkan dalam kawasan itu dapat berinteraksi bersama anak-anak Melayu dan India.

Ini tidak berlaku.

Oleh sebab itu, terdapat segolongan anak-anak Cina yang masih kuat dengan semangat chauvinisnya.

Merekalah yang suka buat desakan dan mahu pula tumbangkan kedudukan orang Melayu dalam bidang politik.

Cara mereka ialah dengan memecah-belahkan orang Melayu dalam dua puak – kerajaan dan pembangkan dan dari mereka yang kononnya lebih teguh kepada Islam dan yang dianggap tidak.

Sebenarnya, orang yang mengaku dia lebih Islam, adalah yang lebih jahil sebab mereka tidak dapat lihat tindakan senyap yang dilakukan oleh kaum asing itu, untuk memecah-belahkan mereka supaya mereka boleh cuba menguasai negara.

Tiada ulasan: