Sabtu, 6 Oktober 2012

JENAYAH TERHADAP PEKERJA DARI INDONESIA DI MALAYSA DILAKUKAN OLEH MAJIKAN CINA DAN INDIA.


Oleh Mansor Puteh



Anak-anak gampang di Jakarta sering adakan protes di hadapan kedutaan besar Malaysia di Jakarta sebab mereka rasa marah ada anak dari Indonesia yang mereka fikir telah diberi layanan yang tidak baik oleh majikan mereka.

Ada sebab-sebab lain yang langsung tidak masuk akal diguna untuk mereka anjur tunjuk perasaan di Jakarta.

Tetapi semuanya adalah sebab yang tidak masuk akal.

Saya diberitau ramai mereka yang mencetuskan perbalahan dan tunjuk perasaan itu telah dihadapkan dimahkamah dan dipenjara.

Tetapi ini tidak berhenti.

Ramai anak gampang di Indonesia lain teruskan protes mereka terhadap Malaysia. Mereka bakar bendera Malaysia.

Mereka kebetulan terdiri dari orang Indonesia yang sememangnya tidak pernah ke Malaysia, untuk bekerja atau bersiar-siar sebagai pelawat.

Dan mereka juga tidak tahu bahawa pembantu rumah dari Indonesia yang sering diberi layanan buruk oleh majikan terdiri dari majikan bukan Melayu – Cina atau India.

Majikan Melayu beri pembantu rumah dari Indonesia layanan yang baik.

Tetapi yang malangnya beberapa pembantu rumah Indonesia yang diberi layanan oleh majikan Melayu yang baik tetapi dibalas dengan jahat. Mereka mencuri dan melarikan diri.

Ada yang terlibat dengan jenayah yang lebih berat dari itu.

Nah! Mana anak gampang di Jakarta dan Aceh dalam hal ini?

Tidakkah mereka tahu ada pembantu rumah dari Indonesia yang terlibat dengan jenayah? Ada ramai wanita dari Indonesia khususnya dari Jawa yang ‘berkumpul kerbau’ (kumpul kerbo) dengan pemuda dari Bangladesh atau Myanmar?

Mana anak gampang di Jakarta dan Aceh dalam hal ini?

Mungkin mereka tidak sedar tentang perbuatan jelek wanita Indonesia di Malaysia yang terlibat dengan maksiat dan jenayah sebab media di Jakarta dan Indonesia enggan siarkan berita seperti ini yang banyak telah dibawa ke mahkamah.

Mereka marah bila seorang wanita Indonesia yang telah didera oleh majikan di Malaysia, yang mana kes telah dibawa ke mahkamah.

Tetapi anak gampang di Jakarta dan Aceh tidak mahu tahu yang majikan Malaysia itu sebenarnya keturunan Cina.

Mereka marahkan orang Malaysia, tetapi yang terdedah kepada perbuatan jahat anak gampang di Jakarta adalah orang Melayu, sebab kurang orang Cina dari Malaysia melancong di Jakarta atau Indonesia.


Tiada ulasan: