Selasa, 30 Oktober 2012

MENYEBERANGI SELAT INGGERIS DARI BELANDA KE ENGLAND.


Oleh Mansor Puteh





Perjalanan keretapi dari Leiden ke Hoek van Holland, iaitu sebuah pelabuhan mengambil masa lebihkurang satu jam. Ianya berhenti di beberapa buah stesyen dalam perjalanan. Waktu bertolak dari stesyen Leiden iaitu sebuah pekan yang kecil, pada tempat pukul 9.06 malam. Angin meniup membuat cuaca yang dingin bertambah perit terasa di bahagian tangan yang tidak bersarung. Ramai yang mengambil tempat perlindungan di sebalik dinding cermin yang didirikan di atas pelantar.
       Pertama kali ingin cuba menaikki feri menyeberangi Selant Inggeris atau English Channel. Sebab sering sekali mendengar khabar dari rakan yang pemah mengalaminya terasa mahu rasa sendiri.
       Tetapi perjalanan ketika waktu malam tidak terasa sebarang keenakan. Ianya seperti berada dalam ruang bilik sahaja.
       Proses pemeriksaan kastam dan imegresen di pelabuhan Hoek van Holland tidak mengambil masa yang begitu panjang. Ramai telah beratur untuk diperiksa. Kebanyakan mereka keturunan Inggeris yang mahu pulang ke negara sendiri setelah bercuti di Eropah. Terdapat beberapa orang keturunan Jepun. Dan saya seorang sahaja dari Malaysia.
       Setibanya di dalam feri yang bemama ‘St Nichollas’ saya kekas mendapatkan tempat duduk dengan harga sebaryak tiga paun British. Ini tambahan dari 260 guilders yang dikenakan sebagai tambang pergi-balik dari Leiden ke London dan kembali ke Leiden.
       Perjalanannya ialah dengan keretapi dari Leiden ke pelabuhan Hoek van Holland dan menaikki feri ke Harwich di England, sementara yerjalanan dari sana ke London ialah dengan keretapi juga.
       Separuh orang tidak mahu menempah kenusi bersandar dan terpaksa tidur sahaja di atas dek atau duduk di dalam kedai kopi sehingga tiba di Harwich.
       Setelah hampir empat-puluh-lima minit baru feri berangkat dengan pelahan-lahan meninggalkan pelabuhan. Ramai penumpang terdiri dari kanak-kanak sekolah keturunan Belanda. Mereka sungguh riuh sekali sehingga sukar untuk tidur.
       Yang dewasa asyik minum dan burkumpul sambil bersila di atas lantai. Mujur mereka juga tidak membuat bising. Ramai penumpang lain sudah lama tidur.
       Saya cuba uniik melelapkan mata tetapi sukar sebab keadaan yang bising dan kacau serta suhu yang bertarbah sejuk.
       Di luar pemandangan lautan luas terbentang hitam sehinggakan tidak dapat lihat apa-apa, kecuali bitang di langit.    
       Keadaannya sama seperti menaikki kapalterbang.
       Ramai penumpang lain terutama yang berkelamin menempah kabin di mana terdapat tempat tidur. Di situ mungkin lebih tenteram. Sebab perjalanan selama tujuh jam itu begitu lama untuk berjaga terutamanya pada waktu malam.
       Lain pula kalau perjalanan dilakukan ketika siang hari di mana terdapat banyak kegiatan seperti menuntun filem di dua buah pawagam yang terletak di bah agian bawah.
       Atau kita boleh duduk di kedai kopi sambil memerhati orang lain berbual­-bual. Dan kita juga boleh bersiar-siar di seluruh feri yang besar itu.
       Kegiataan pada perjalanan waktu malam amat terhad sebab ramai yang tidur dan kedai-kedai serta pawagam atas feri tutup.
       Setelah sekian lama mata terkelip-kelip, saya akhirnya tertidur, itupun setelah berjaya menyelubungkan tubuh badan dengan kain yang dibawa. Dan setelah beberapa jam lama baru terjaga.
       Ketika itu pula matahari sudah mula memancar dan di luar suasana tidak gelap lagi. Terdapat garis kuning-kemerahan yang menandakan bahawa waktu pagi sudah hampir menjelang.
       Ramai penumpang sudah mulai terjaga walaupun ketika itu jam tempatan baru pukul empat. Mereka pergi menjenggok ke tingkap-tingkap sebelah kiri untuk melihat air dan matahari yang sebentar lagi mahu muncul.
       Sementara ramai yang lain, terutamanya kanak-kanak sekolah yang riuh dan orang dewasa yang telah mabuk setelah minum arak terus melelapkan kedua belah mata mereka.
       Dalam perjalanan kali ini saya hanya membawa sebuah kamera yang kecil yang baru beli. Sebab saya tidak bertujuan untuk mengambil gambar yang khusus untuk pameran dan sebagainya.
       Ianya jenis kamera serba-serbih otomatik dan ini bermakna bahawa dalam suasana gelap seperti ini saya tidak boleh mengambil gambar sebab lampu ‘flasli’-nya akan menyala. Dan ini merosakkan suasana gelap yang ingin diambil.
      Dua jam selepas terjaga terasa bahawa feri sudah mahu berhenti di pelabuhan. Dan ketika ini hampir semua penumpang telah bangun dan bersedia untuk turun ke darat.
      Mereka sudah berdiri di tepi pintu. Akhirnya, setelah tiga-puluh minit lamanya mereka menunggu, pintu dibuka dan merekapun menyerbu keluar.
      Pemeriksaan di kastam dan imegresen dijalankan dengan begitu licin dan lekas sekali. Tidak seperti berada di Lapangan terbang Schiphol di mana ramai gemuda dari negara kita ditahan sementara pihak imegresen dapat memastikan bahawa penumpang berkenaan itu mahu ke negara Belanda dengan tujuan seperti yang dinyatakan.
      Mereka takut ramai pemuda yang tiba dan masuk ke Amsterdam dengan tujuan melancung tetapi enggan pulang ke negara masing-masing, dan mendapat pekerjaan di sana.
      Ada yang ditahan selama sejam sementara pihak kastam dan sebagainya memeriksa sepatu dan beg dengan begitu rapi, sehingga boleh menakutkan penumpang yang tulin.
      Tidak jauh dari pelabuhan keretapi telah sedia menunggu penumpang yang mahu ke London. Tempat akhir berhenti ialah di Stesyen Liverpool Street, yang mengambil hampir sejam lamanya dalam perjalanan menerusi sebuah kawasan lembah yang digunakan untuk pertanian.
      Pekan Harwich sebenarnya menpakan sebuah pekan yang kecil, sama sais seperti Pelabuhan Kelang. Ianya tidak menampakkan ciri-ciri sebuah pekan Inggeris. Malah kita boleh tersilap dan menganggap bahawa ianya terletak di Eropah.
      Ini merupakan kali ketiga saya ke England; kali teraklnir ialah dalam bulan Januari 1982 dahulu. Ketika itu musim sejuk dan salji bertimbun di tepi jalanraya.
      Tetapi kali ini dalam musim bunga, cuacanya tidak sebegitu teruk. Cuma oleh sebab sudah sekian lama tidak berada dalam cuaca seperti ini, tubuh badan kita juga terpaksa mengambil masa yang agak lama untuk mengenal kesejukan.
       Untuk perjalanan pulang dari London ke Leiden nanti saya bercadang untuk menaikki feri yang sama, tetapi pada waktu siang pula. Kali ini baru dapat megetahui bagaimana ianya dilaksanakan.
       Dan perjalanan bermula dari Stesen Liverpool Street beribalak pada pukul 9.20 pagi dan akhirnya tiba di Leiden pukul 11.00 malam.
       Dalam perjalanan pulang ke Leiden jumlah penumpang agak kurang dan kabin serta ruang tempat duduk di dek dan sebagainya begitu lega. Dan penumpang tidak dikenakan untuk membayar tiga paun untuk mendapakkan tempat duduk bersandar.
       Tetapi, pemandangan di luar sama juga. Yang dapat dilihat cuma lautan luas terbentang dan sekali-sekala sebuah atau dua buah kapal perdagangan di sudut jauh.
       Juga kita dapat rasakan bahawa perjalanan pada waktu siang ini lebih singkat jika dibandingkan dengan perjalanan malam. Sebabnya ialah kita begitu leka dan asyik sekali dengan kegiatan-kegitan yang dijalankan di atas feri.
       Orang ke sana ke mari berlari serta pergi ke kedai kopi untuk makan tengahari atau bersandar pada tingkap. Dan pawagam menayang filem-filem dan di ruang lega terdapat berbagai jenis hiburan ringan disediakan.








Tiada ulasan: