Khamis, 8 November 2012

BELI BARANGAN TEMPATAN, TENGOK FILEM TEMPATAN.


Oleh Mansor Puteh





Kempen kerajaan untuk menggalakkan orang ramai membeli barangan buatan tympatan adalah kena pada tempatnya. Tetapi, apakah bila, ada masalah ekonomi baru saja kita terfikir untuk membeli barangan buatan tempatan?
Bagaimanapun, kempen menggalakkan orang ra,mai membeli barangan buatan tempatan adalah baik, da.n harus menjadi polisi kerajaan tidak kira dimasa kemelesetan ekonomi maupun di masa negara menikmati pertumbuhan ekonomi.
Budaya membeli barangan buatan tempatan ini bukan sahaja boleh menghalang pengaliran wang ke luar negara, bahkan menggalakkan pertumbuhan ekonomi yang lebih pesat dan secara tidak lang'sung menggalakkan pembuat barangan tersebut untuk menyaingi barangan luar negeri yang masih dianggap sebagai ‘lebih bermutu’, dan lebih moden.
Polisi kerajaan untuk tidak menyiarkan iklan barangan buatan luarnegeri pula kena pada tempatnya, sebab tanpa iklan, malka, orang ramai tidak terdedah kepada barangan tersebut.
Kadang kala, cara pengiklanan yang lebih beiiartia menunjukkan barangan luar negeri itu ‘lebih bermutu’ walhal ia tidak seberapa.
Adalah menjadi satu strategi syarikat asing untuk mempunyai peruntukan untuk iklan yang berlebih-lebihan sebab mereka tahu bahawa pulangannya tinggi berbanding dengan kos untuk mengiklan barangan tersebut.
Jadi, bila aspek iklan ini ditolak lama-kelamaan orang kita akan sedar betapa terpesongnya mereka untuk mempercayai akan iklan itu, dan akan mula pula fikirkan akan barangan buatan tempatan.
Tidak dinafikan semua barangan yang diperlukan oleh kita sudah boleh dibuat di negara sendiri. Jadi, cuma yang harusift dikikis adalah sikap.
Dan sikap ini boleh dikikis secara berperingkat-peringkat, iaitu dengan tidak menggalakkan pengiklanan barangan buatan luar negeri.
Satu cara lain ialah uhtuk tidak membenarkan pihak akhbar dan majalah serta televisyen untuk digunakan olehp pihak-pihak tertentu untuk mempromosi baranban mereka, secara tidak langsung.
Kalau pihak akhbar, majalah dan televisyen tidak berserta dengan kerajaan untuk tidak memberi promosi kepada barang-barang buatan luar negeri, saya yakin barang-barang itu akan tidak digemari orang kita sendiri.
Saya juga ingin menengahkan aspek penayangan f'ilem dan siri televisyen di negara kita, yang diimpot dari luarnegeri khususnya dari Hong Kong, India dan Hollywood.
Tidakkah banyak wang dilibatkan dengan pembelian rancangan-rancangan dari negara-negara tersebut?
Dan tidakkah pula kerajaan harus fikirkan untuk mengurangkan pembelian rancangan terbmtan asing itu?
Rancangan-rancangan tempatan boleh mengisi kekosongan yang bakal berlaku, dan sesiapapun tidak akan berssa rugi sekiranya rancangan asing ini tidak disiarkan, kecuali mungkin beberapa orang yang beria-ia sangat tentangnya.
Saya harap kerajaan akan secara berperingkat-peringkat menghapuskan kemasukan rancangan televisyen dan filem dari Hong Kong, India dan Hollwyod dan tidak menggalakkan atau membenarkan pihak akhbar, majalah dan stesen televisjxen memberi promosi tentangnya.
Secara ini generasi akan datang tidak akan terdedah kepada rancangan dan filem asing yang pada ratanya tidak bersesuaian dengan budaya kita.
Lihat sahaja dengan siri-siri Hong Kong, atau filem-filem India dan Hollywood: tidakkah mereka keterlaluan?
Dan tidak kerajaan boleh menggalakkan pertumbuhan perusahaan dan memperbanyakkan produksi siri televisyen Cina, India dan Melayu untuk penonton tempatan?
Satu hari nanti siri dan filem asing boleh diketepikan sama sekali.
Penonton dari masyarakat Cina dan India tempatan bggitu asyik dengan siri televisyen dan filem dari Hong Kong dan India sebab pihak akhbar, majalah dan televisyen sengaja mempromosihabis-habisan terhadap siri-siri dan filem dari negara-negara itu.
Ini telah mengakibatkan sebahagian besar penonton berbilan;g. kaum di negara kita memandangkan terterhadap filem dan siri televisyen terbitan sendiri.
Jadi, untuk mengelakkan masalah seperti ini dari terus berlaku, adalah baik supaya aspek promosi dan pengiklanan siri-siri filem asing itu turut dikenakan sekatan sama seperti barangan buatan luar negeri itu.
Sebab pembelian siri-siri televisyen dan filem-filem dari Hollywood, Hone Kong dan India juga melibatkan pengaliran wang kita ke luar negeri.
Yang buruk sekali ialah ia, telah berjaya membantutkan pertumbuhan perusahaan filem kita.
Dan filem-filem tempatan cuma sesuai untuk masyarakat Melayu.
Ini adalah tidak baik untuk mewujudkann suatu masyarakat Malaysia.
Oleh yang demikian adalah baik sekiranya masyrirakat kita did.edahkan kepada filem-filem dan siri-siri tempatan, dan pihak akhbar, majalah serta televisyen terus mempromosinya.
Dan agak aneh bila dilihat bahawa penerbitan Cina dan India di Malaysia enggan mempromosi filem-filem maupun muzik tempatan, khususnya Melayu. Kenapa agaknya penerbitan Cina dan India di Malaysia lebih gemar mempromosi filem, muzik dan siri televisyen dari Hong Kong dan India. Dan sabah hari kita akan lihat surat dalam akhbar dan majalah mengisikan berita dari Hong Kong dan India.
Disamping itu acara penting dalam perusahaan filem dan muzik tempatan sedikitpun tidak diberi ruang dalam akhbar dan majalah berkenaan.
pakah akhbar dan majalah Cina dan India di Malaysia sengaja mahu boikot dan sabotaj pertumbuhan industri filem dan muzik tempatan, tamz untuk tidak menggalakkan masyarakat Cina dan India menpgemarnya?
Saya rasa sesuatu kajian harus dibuat untuk menentukan apakah yang, membuat akhbar dan majalah Cina dan India sengaja menolak filem dan muzik tempatan, dan mengheboh-hebohkan filem asing.
Sekiranya masalah ini dibiarkan berterusan, maka usaha kerajaan untuk mewujudkann suatu masyarakat majmuk tidak boleh berlaku.
Sebabnya masyarakat Cina akan terus mendewakan filem dan muzik Hong Kong, sementara masyarakat India dengan muzik dan filem dari Madras dan Mumbai.
Tidakkah boleh semua masyarakat gemar filem dan muzik tempatan?
Mungkin dalam keadaan kemelesatan ekonomi yang dialami oleh kita sekarang ini boleh membukakan hati kita sendiri untuk menilai hasil tempatan dari barangan seharian hingga ke filem, muzik dan siri televisyen.
Tidak dinafikan bahawa minat masyarakat Cina dan India terhadap siri-siri serta filem dan muzik dari Hong Kong dnIndia tidak lain disebabkan oleh promosi besar-besaran yang dijalankan oleh penerbitan Cina dan India di sini.
Sementara itu masyarakat bukan Melayu akan terus memboikot filem-filem dan muzik tempatan atau kebangsaan, oleh sebab akhbar dan majalah bahasa Cina dan India sengaja tidak mahu masyarakat bukan Melayu itu supaya menggemarinya.
Minat atau selera orang ramai berbilang kaum berpecah oleh sebab polisi penerbitan Cina dan India yang menekankan hasil luar negeri disamping memboikot husil tempatan.
Sudah tiba masanya kerajaan sendiri sedarakan kepincangan ini, dan memaksa penerbitan Cina dan India khususnya supaya tidak memberi masyarakat Cina dan India di sini pendedahah terhadap hasil filem, muzik dan siri televisyen dari luar negeri, dan membuka ruang kepada hasil tempatan pula.
Dengan cara ini masyarakat berbilang kaum akan mula menggemari filem, muzik dan siri-siri televisyen tempatan dan menggalak pertumbuhannya.
Kalau tidak filem dan muzik Melayu cuma sesuai untuk orang Melayu, sementara filem, muzik dan siri Cina untuk orang Cina dan muzik, siri televisyen serta filem India gula untuk orang India.
Tidakkah baiknya kalau masyarakat berbilang, kaum sama-sama penonton filem tempatan di pawagam atau siri televisyen dan mendengar muzik hasil anak watan, tanpa menghebohkan ka ‘kehebatan’ hasil asing?
Tentu ini boleh berlaku kalau kerajaan sedar akan adanya kepincangan dalam polisi pihak penerbitan Cina, India dan Inggeris di negara ini yang mengenepikan hasil tempatan dan mendewakan hasil asing pula.
Penerbitan bahasa Inggeris pula boleh diarah oleh kerajaan untuk mengurangkan dan menghapuskan siaran berita hiburan dari Hollywood sebagai satu cara untuk mengurahgkan minat masyarakat kita untuk menggemar hasil asing itu.
Kita lihat setiap hari akhbar memuatkan gosip mengenai pelakon Hollywood yang tidak relevan kepada masyarakat kita.
Sampai bilakah keadaan ini harus dibarkan berterusan?
Tentu dalam keadaan kelelesatan ekonomi ini, kerajaan boleh fikirkan cara-cara yang baik untuk menghalang pengaliran wang kita ke luar negeri deng;an memikirkan bidang hiburan yang mana telah menjadi begitu tinggi jumlah wangnya yang mana boleh juga dijadikan sasaran kempen ment-galak orang ramai membeli ba.rangan tempatan, demi menjaga pengeluaran wang ke luar negeri.
Disamping itu juga kita boleh menphadkan kemasukan budaya asing ke negara dan merubah minda masyarakat, khususnya generasi muda untuk tidak mendewakan pelakon, penyanyi asing.
Kenapa kita sahaja yang beria-is gemar filem Hollywood, Hong Kong dan India dan muzik serta siri teleivysn mereka, sedangkan masyarakat di sana sedikitpun tidak pedulikan hasil kita.
Ini disebabkan penerbitan dan televisgan di sana tidak mempromosi hasil kita maka masyarakat mereka tidak gemar hasil kita.
Puncanya ialah promosi besar-besaran dalam akhbari majalah Cina dan India serta Inggeris yang menghebohkan hasil dari Hollywood, Hong Kong dan India kepada masyarakat tempatan.
Pan inilah yang telah menyebabkan masyarakat kita berpecah selema dan minat terhadap.
Semuanya boleh berhhah kalau kerajaan sekat penerbitan dan televisyen tempatan dari memberi publisiti dan mempromosi hasil dari Hollywood, Hong Kong dan India, demi menjaga hasil tempatan disamping menglarang pengaliran warg kita ke negara-negera berkenaan dan mengla,rang kemasukan budaya asing ke negara kita.
Yang paling aneh sekarang ialah hampir semnua stesen radio memainkan muzik barat sehingga pada waktu-waktu terhentu tidak kendengaran muzik Melayu di mana-mana radio.
Kenapakah setiap kali kerajaan memberi lesen kepada sebuah syarikat untuk menubuhkan sebuah stesen radio, ia jadi secara tidak langsung pusat perkembangan muzik Barat, Hong Kong atau India?
Tidak bolehkah stesyen muzik tempatan memainkan muzik tempatan untuk pendengar tempatan?
pmat ganjil jika dibandingkan dengan polisi kerajaan terhadap kandungan tempatan untuk stesen televisyen, sedangkan untuk stesyen radio, muzik Barat berleluasa, sehingga meluat di telingga diendengar loghat ala Amerika, ala Inggeris oleh juruhebah kita.
Lebih meluat bila mendengar stesyen radio RTM sendiri dengan juruhebahnya bertutur dalam bahasa Melayu tetapi memain lagu ‘rock barat’ bagaikan mereka itu juga mahu mengenepikan lagu tempatan dan terus mempromosi lagu barat.
Siapa agaknya yang berkata stesyen radio mesti memain lagu barat untuk jadi popular dan menarik pengiklan?
Kalau keadaan ini terus berlaku, tidak salah kalau masyarakat tempatan mendewakan penyanyi, pelakon serta filem, muzik dan siri televisyen asing.

















Tiada ulasan: