Ahad, 11 November 2012

TIDAKKAH BOLEH FILEM SAHAJA PROMOSI NEGARA?


Oleh Mansor Puteh






Setiap kali filem kita di jemput ke pesta filem luar negeri atau menyertai pesta filem khas untuk hasil karya kita, ada-ada saja kumpulan tarian atau wayang kulit yang turut menyertainga.
        Khabarnya filem-filem Malaysia akan ditayang di Brussels bulan ini boleh dibanggakan. Tetapi, apa yang membuat saya muak apabiia dikhabarkan juga kumpulan tarian dan wayang kulit yang akan buat persembahan di sana. Persembahan tarian dan wayang kulit memang sebahagian dari kebudayaan dan kesenian kita.
Tapi, tidakkkah boleh filem kita sahaja yang ditonjolkan dan tidak pula dikelirukan dengan acara-acara kebudayaan dan kesenian lain?
Sedangkan ini bukan pesta kebudayaan dan kesenian tetapi pesta filem.
Oleh yang demikian adalah wajar kalau filem-filem berkenaan dan pengkaryanya sahaja ditonjolkan supaya penonton dan orang ramai di Brussels tidak terkeliru dan terpesong dari tujuan asal, iaitu untuk promosi filem kita di Brussels.
Sebab kalau kita lihat dalam mana-mana pesta kebudayaan dan kesenian tidak pernah pihak penganjor di sini untuk memikir untuk membawa filem dan pengkarya filem kita.
Ban dalam pesta filem pula, mereka kumpulan kebudayaan dan kesenian yang mahu ‘tumpang seluangkuk’.
Atau tidakkah ini beeerti bahawa filem dan pengkarya filem kita tidak yskin bahawa hasil mereka itu sudah cukup sebagai daya penarik untuk penonton asing mengenal budaya dan seni kita?
Kalau kita lihat apa yang berlalcu dalam Pesta Filem Asia-Pasifik misalnya kita akan disajikan dengan persembahan kebudayaan lebih dari acara filem. Ini telah merosakkan imej pesta filem ini dan membuat anugerahnya tidak mempunyai nilai tinggi.
Sama juga dengan pesta filem Malaysia yang penuh padat dengan persembahan tarian dan kebudayaan sehingga kita keliru apakah tujuan mengadakan pesta filem ini.
Berbalik kepada kumpulan yang akan ke Brussels bulan ini, saya rasa malu sebab kumpulan kebudayaan dan kesenian turut serta dalam lawatan ke sana.
Ini tidak sepatutnya berlaku.
Sebab kumpulan kebudayaan dan kesenian bukan penting dalam pesta filem dan toldak sharus ditonjolkan sedemikian rupa. Kalau iapun kesenian dan kebudayaan harus ditonjonkan ia dengan penayangan filem dokumentari atau pendek.
Satu perkara yang saya rasa harus ditekankan di sini jugalah ialah penglibatan pegawai promosi Finas, yang sering sangatk ke luar negeri menyertai pesta filem, walaupun dia tidak pernah dengan sendiri atau peribadi mempromosi filem-filem kita.
Penglibatannya tida.k lain untuk makan angin.
Yang memburukkan keadaan dia ialah oleh sebab dia btzkan pakar dan tahu filem tempatan.
Malah kalau dilihat dalam artikel yang ditulisnya dalam Suara Finas dia sering mengkritik psngarah filem berkelulusan sekolah filem. Dan sekarang ini dia bergaul dengan sekumoulan pengarah filem generasi baru ini.
Apa fungsi pegawai tersebut dalam hal promosi filem kita? Dan berapa banyak filem kita yang sudah dia promosi di luar negeri?
Setahu saya, dia sudah ke banyak pesta filem mewakilli Finas sebagai ‘pegawai promosi’ sedangkan dalam dunia filem tempatan tempatnya juga kabur.
Dia tidak faseh bahasa Inggeris maupun bahasa filem, jadi dia tidak layak menyertai pesta filem di Brussels atau di mana-mana.
Dalam keadaan ekonami sekarang Finas sudah sepatutnya tidak menghantar pegawai sebab kumpulan pengarah filem generasi baru ini cukup kuat untuk mewakilli diri sendiri.
Tambahan pula mereka ke sana atas jemputa.n yang dibuat sendiri, dan Finas atau pegawai promosinya tidak menganjornya.
Dan kumpulan penari dan wayaung kulit juga tidak seharusnya dihantar ke Brussels untuk menjim,atkan wang.
Ini bukan acara kebudayaan atau kesenian, tetapi acara filem. Oleh yang demikian cuma orang filem, pengarah, pengkritik dan pelakon sahaja yang harus menyertainya.

Tiada ulasan: