Sabtu, 5 Januari 2013

BAGAIMANA ORANG MELAYU BOLEH GALAK PENGUNAAN BAHASA MELAYU DIPERINGKAT SWASTA DAN AWAM.


Oleh Mansor Puteh.





Pengunaan Bahasa Melayu di peringkat swasta masih belum meluas. Ini tidak boleh disangkalkan oleh sesiapa. Mujur terdapat teguran oleh akhbar bahasa Inggeris mengenai isiu ini, dan sekarang kita boleh lihat banyak papan-tanda perniagaan dan iklan dalam Bahasa Melayu termasuk nama-nama taman perumahan.
Dulu, keadaan ini membimbangkan, sebab pengunaan bahasa Inggeris dan Cina dalam papan iklan berleluasa. Tetapi kini ia sudah berubah.
Sayangnya negeri Pulau Pinang nampaknya terkebelakang dalam hal ini; dan hampir semua papan-tanda iklan dan perniagaan tidak mennguna Bahasa Melayu. Dan kalau kita ke hotel kita rasa seperti berada di Hawaii.
Mungkin kerajaan negeri Pulau Pinang anggap perkara ini enteng, tetapi ia harus sedar bahawa ini boleh bererti bahawa kerajaan Pulau Pinang ‘menolak’ dasar kebangsaan menegnai bahasa kebangsaan.
Satu perkara yang saya ingin sentuh di sini ialah betapa berkesannya kalau setiap orang Melayu mengguna bahasa Melayu dalam urusan persendirian dan syarikat, khusus kepada syarikat atau individu bukan Melayu.
Saya percaya lambat-laun orang bukan Melayu akan bertinduk dan bertutur dalam bahasa kita.
Pengelaman peribadi saya sendiri telah memunjukkan bahawa cara ini amat berkesan. Kalau ada orang talipon saya, atau saya perlu bercakap dengan pihiak disektor swasta dalam bahasa Inggeris, saya akan bercakap dalam Bahasa Melayu, dan biasanya pihak bukan Melayu itu akan tukar dari bahasa Irggeris ke Bahasa Melayu.
Kalau dia enggan mengguna Bahasa Melayu, saya akan beritau dia bahawa saya tidak mahu bercakap dengan dia dalam bahasa Inggeris.
Keadaan sama berlalu bila saya membuat perhubungan dengan pekerja di kedai atau kaunter perniagaan dan saya akan bercakap Bahasa Melayu. Ramai dikalangan orang bukan Mclavu akan bertindak dan guna bahasa ini.
Ini semuanya menunjukkan bahawa kurang pengunaan Bahasa Melayu di sektor swasta dan awam sebenarnya salah orang Melayu sendiri yang tidak mengalakkan orang bukan Melayu bertutur dalam bahasa kita.
Saya mendapati dalam bancian rambang dan pengelaman peribadi bahawa orang bukan Melayu faseh dalam bahasa kita; Cuma kita sahaja yang beriaia bertutur dalam bahasa Inggeris sebab seperti adat, kita mengalah.
Sudah tiba masanya orang Melayu secara persendirian mengguna Bahasa Melayu dalam semua urusan rasmi atau peribadi terutama sekali dengan sektor swasta dan syarikat bukan Melayu dan orang Melayu.
Dengan cara ini kita akan mengalakkan orang Melayu untuk menyuruh orang bukan Melayu bertutur dalam bahasa kita.                
Saya yakin dengan menjadi penduduk terbanyak di negara ini, kita boleh jadi kuasa yang kuat untuk mempengaruhi orang bukan Melayu untuk guna bahasa keangsaan, iaitu Bahasa Melayu.
Dan saya juga ingin mengesyorkan kepada menteri-menteri dan pemimpin Melayu dan bukan Melayu supaya mengguna Bahasa Melayu dalam semua urusan rasmi lebih-lebih lagi di khalayak ramai dan siding akhbar khususnya dengan wartawan tempatan.
Dengan cara ini mereka boleh menggalakkan orang Melayu umum untuk berasa bangga dan megah dengan bahasa kita. Kalau menteri Melayu memilih bahasa Inggeris untuk memberi kenyataan atau pandangan, ini cuma bererti bahawa bahawa Bahasa Melayu tidak baik.
Tidak salahnya untuk menteri-menteri dan pemimpin persatuan dan kesatuan dan tokoh-tokoh semua bidang perniagaan, kesenian, kebudayaan, ugama dan lain-lain untuk mengguna Bahasa Melayu supaya mereka boleh menjadi contoh yang baik bagi perusahaan hiburan, persuratkhabaran dan kanak-kanak sekolah contohi.
Pengunaan Bahasa Melayu tidak bererti kita mengenepikan bahasa Inggeris. Tetapi, kita berada di negara sendiri yang mempunyai bahasa kebangsaannya dan kita bukanbertutru di peringkat antarabangsa.
Dan kalau ada segelintir orang asing yang tidak faseh bertutur dalam Bahasa Melayu mereka boleh disediakan dengan alat ‘earphone’ seperti yang digunakan di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
Bahasa Melayu hendak dijadikan bahasa antarabangsa atau bahasa dunia. Tetapi alangkah aneh kalau di negara sendiri bahasa dunia ini tidak sepenuh-penuhnya digunakan oleh kita sendiri?
Pengarah filem Hollywood terkenal seluruh dunia Steven Spielberg kini juga telah mengiktiraf Bahasa Melayu. Buktinya ialah treler filem atau iklan untuk filem terbarunya berjudul, ‘The Lost World’ yang bakal ditayangkan seluruh dunia dibuat dahm Bahasa Melayu.
Saya terkejut melihat treler satu minit itu di pawagam Rex baru-baru ini, bila ia, mengumumkan filem baru Spielberg dalam Bahasa Melayu. Ini sudah pasti bererti bahawa bahasa kita diiktiraf oleh Hollywood.
Tetapi, Spielberg mungkin terkejut kalau dia datang ke Kuala Lumpur dan lihiat banyak pergunaan bahasa Inggeris. Lebih-lebih Lagi bila stesen radio menyiarkan banyak lagu-lagu Inggeris dengan juruhebah yang tidak segan-silu membuat celoteh dan pergumuman dalam bahasa Inggeris.
Kenapa agaknya setiap stesen radio yang baru perlu mengutamakan lagu Inggeris, atau mengadakan siaran dalam bahasa ini? Sedangkan apa yang ingin diberitaukan itu, atau diumumkan boleh dibuat dalam Bahasa Melayu? Sebab kenyataan yang dibuat boleh dilakukan dalam Bahasa Melayu dan bukan Inggeris.
Kenapa tidak semua stesen radio mengguna Bahasa Melayu, sedangkan penonton dan pendengar faseh dalam Bahasa Melayu dan bukan Inggeris.
Atau apakah terdapat begitu banyak pendesak yang menulis tentang radio dan televisyen dalam akhbar Inggeris yang membuat kita rasa pendengar radio adalah mereka yang boleh faham siaran dalam bahasa Inggeris?
Dan kenapa iklan televisyen dan pawagam dibuat dalam bahasa Inggeris dan tidak Melayu seluruhnya?
Kalau semua papan-tanda iklan dan perniagaan kini dalam Bahasa Melayu dan tidak lagi Inggeris, kenapa tidak semua iklan di televisyen, radio dan pawagam dibuat dalam Bahasa Melayu, sebab lojiknya sama dengan pengunaan Bahasa Melayu untuk semua .papan-tanda dan iklan luar?
Amat janggal kalau pelancong melihat iklan televisyen, radio dan pawagam dalam bahasa Inggeris, sedangkan bahasa kebangsaan kita adalah Melayu.
Amat janggal juga kalau kita hitungkan bahawa pergunaan Bahasa Melayu kini masih belum meluas sebab kerajaan kita sendiri yang tidak memberi petunjuk maupun gesaan untuk pihak swasta menguna Bahasa Melayu.
Dari kerajaan jika tidak peka dengan isiu bahasa kebangsaan yang, boleh diperluaskan pengunaannya secara berperingkat mengikut peningkatan tahab pemahaman Bahasa Melayu dikalangan bukan Melayu.
Tetapi faktor yang paling penting diambil kira ialah pengunaan bahasa kebangsaan secara meluas boleh memberi gambaran negara majmuk dan kita bersatu dari segi hasrat dan jiwa sebab ‘jiwa itu bangsa’.
Tidak ada gunanya bagi kita melaungkan pergunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan kalau iklan dalam bahasa asing masih meluas.
Pengunaan bahasa Inggeris kini kelihatan sebagai ‘meluas’ oleh sebab ia digunakan dalam iklan televisyen, radio, dan pawagam. Kalau ini dapat diMelayukan, saya percaya alam persekitaran kita akan berubah dun mirip kebangsaan dan ini boleh menjadi pendorong kepada bukan Melayu dan sektor swasta mengguna bahasa kita.
Malah kalau kita kaji, kita akan mendapati bahawa pengunaan Bahasa Melayu kini lebih meluas di tahab awam termasuk sektor swasta, tetapi oleh sebab aspek pengiklanan, radio, televisyen dan media cetak dalam bahasa lnggeris, pengunaan di pusat membeli-belah, kita rasa Bahasa Melayu terketepi.
Akhir sekali saya percaya Bahasa Melayu dan bukan bahasa-bahasa dalam terminologi politiknya seperti Bahasa Malaysia, Bahasa Indonesia, dan Bahasa Bruneinya boleh menjadi bahasa antarabangsa. Cuma kalau kita boleh buktikan yang ianya unik, lengkab dan praktikal serta boleh digunakan secara meluas oleh semua rakyat berbilang kaum di negara sendiri sebagai bukti.
Sebab kalau negara kita sendiri tidak boleh mengunanya, masakan kita boleh memberi keyakinan kepada orang asing untuk menerimanya. Mereka sudah pasti guna bahasa Inggeris, iaitu kalau radio kita, dan televisyen, pusat membeli-belah dan pasaraya, pawagam dan sektor swasta terus mengagungkan bahasa Inggeris.
Faktor penting yang harus diambil kira tentang kurang pengunaan Bahasa Melayu di sektor swasta ialah sektor ini dikuasai oleh mereka yang bukan Melayu. Kurang pengunaan Bahasa Melayu boleh membawa erti bahawa mereka tolak bahasa kebangsaan.
Atau apakah mereka fikir Bahasa dan Bangsa Melayu itu bertaraf rendah? Atau mungkinkah ini menunjukkan mereka tidak mahu menyahut seruan dan aspirasi kebangsaan?
Mungkinkah jiwa mereka amat terpengaruh dengan kuasa penjajah Inggeris yang hampi empat-puluh tahun disingkir oleh kita dulu?
Sektor swasta boleh digalak untuk mengg;una Bahasa Melayu kalau ada arahan dari pihak kerajaan, sebagai syarat mualak. Saya yakin mereka akan patuh arahan ini sama seperti pegawai tinggi atau atas kerajaan yang berpendidikan dalam aliran Inggeris termasuk bukan Melayu yang suka mengguna Inggeris dalam perhubungan. Tetapi oleh sebab arahan dari kerajaan kelaziman ini telah bertukar.
Sekarang ini sector kerajaan mengguna Bahasa Melayu dan cuma swasta sahaja yang mesti diMelayukan. Dan buat permulaan pegawai dan tuan punya syarikat besar dan korporat Melayu mesti menjadi pemimpin dan galak pengunaan Bahasa Melayu.
Dengan cara ini yang diturunkan dari atas, saya percaya semua kakitangan syarikat swasta berkenaan akan mergguna Bahasa Melayu dalam kerja seharian termasuk mengisi pengisian dalam Internet, perhubungan langsung atau secara surat dan forum atau sidang akhbar dan seminar.
Dalam konteks yang sama, kenapa tidak stesen radio kerajaan bahasa asing adakan rancangan khas dalam Bahasa Melayu untuk pendengar bukan Melayu bagi menggalakkan mereka mengguna bahasa kebbangsaan, dan siarkan lagu-lagu Melayu untuk hiburan mereka?
Banyak anak muda bukan Melayu meminati lagu Melayu, tetapi mereka tidak digalak untuk mendengarnya.
Lagipun, banyak ibu bapa bukan Melayu dari golongan lama enggan membenarkan anak-anak mereka dari menonton siaran hiburan maupun drama Melayu, sebab mereka mempunyai fahaman berbeza dengan kerajaan mengenai pengunaan bahasa kebangsaan itu.
Jadi, anak mereka cuma bertutur dalam Bahasa Melayu di sekolah dan tidak dikalangan mereka. Ini yang menyebabkan pertuturan mereka tidak begitu sempurna walaupun mereka dapat markah yang baik dalam matapelajaran Bahasa Melayu.
Golongan lama bukan Melayu agak keberatan untuk mendedakkan anak-anak mereka kepada siaran dan hiburan maupun drama Melayu di televisyen dan radio atau pentas, oleh yang demikian pengibatan anak bukan blelayu dalam dunia perfileman juga terhad.
Kita rasa dengan pengunaan Bahasa Melayu di semua peringkat persekolahan, anak bukan Melayu akan menjadi lebih faseh dalam bahasa ini, tetapi ini tidak jelas.
Media bukan Melayu juga boleh dipersalahkan sebab mereka enggan menyiarkan berita hiburan dan perfileman maupun teater Melayu. Mereka lebih mahu dedahkan pembaca bukan Melayu dengan kebudayaan Hong Kong atau India.
Tentu akhbar bukan Melayu ini mempunyai perancangan atau agenda tersendiri untuk menghalang orang bukan Melayu dari didedahkan kepada filem, teater dan muzik Melayu.     
Malah akhbar Melayu dan Inggeris yang beria-ia memberi publisiti kepada penghibur dari Hong Kong dan India, sedangkan akhbar bukan Melayu termasuk majalah yang, enggan memberi publisiti kepada dunia hiburan Melayu tempatan sendiri. 
Kerajaan boleh memainkan peranan yang lebih proaktif dalam menangani masalah ini. Dan kementerian dalam negeri yang mengeluarkan lesen percetakan boleh mengenakan syarat kepada pemilik akhbar dan media, untuk memuatkan ruang tentang dunia hiburun dan kesenian Melayu tempatan.
Atau kementerian penerangan boleh mengenakan syarat yang sama kepada stesen-stesen madio swasta untuk mengadakan rancangan Melayu khas untuk bukan Melayu. Malah, stesen radio bukan Melayu kerajaan sendiri boleh menjadi petunjuk kepada stesen radio lain. Malangnya ini tidak berlaku.
Pengunaan Bahasa Melayu oleh semua lapisan masyarakat majmuk di Malaysia boleh perlekaskan, kalau kerajaan dan kementerian-kementerian berkenaan tahu siapa.hah yang menghalang pengunaannya dan ambil jalan mengatasinya. Dan sebaliknya pula selidik siapakah yang boleh membantu melekaskan pergunaan bahasa kebangsaan ini dan adakan rancangan tertentu untuk menjayakan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan yang sebenarnya, dan lantas itu menjadi bahasa antarabangsa.
Kalau Steven Spielberg boleh mengiktiraf Bahasa Melayu dan menggunanya dalam treler filem terbarunya, kenapa orang bukan Melayu masih lagi keberatan menggunanya? Atau apakah kita mesti tunggu Spielberg untuk datang ke Kuala Lumpur. 
















Tiada ulasan: