Jumaat, 11 Januari 2013

KENAPA KRISTEN DI MALAYSIA TIDAK DIBENAR GUNA KALIMAH ‘ALLAH’ DALAM KITAB BIBLE MEREKA.


…DAN BAGAIMANA KALIMAH ALLAH DIGUNA DALAM KITAB BIBLE DI INDONESIA.
Oleh Mansor Puteh



Orang Kristen bersembahyang dengan mula mengungkapkan kata-kata ini sambil mencorakkan bentuk salib pada diri mereka dengan berkata, ‘In the name of the Father, the Son and the Holy Ghost. Amen.’ Atau ‘Di atas nama Bapa, Si Anak dan Roh Kudus. Amen’.

Mereka tidak sebut nama tuhan atau membuka tapak tangan seperti orang Islam membaca doa; mereka biarkan tangan mereka jatuh longlai di tepi tubuh mereka.

Orang Kristen tidak bersembahyang kepada tuhan, tetapi menyembah Jesus Christ dan bapanya, yang tidak mempunyai nama; mereka hanya sebut nama tuhan dengan mengguna perkataan ‘Lord’ dan ‘God’ tetapi kalau mengeluh dan terkejut, seperti, ‘Oh, Lord!’ dan ‘Oh, my god!’ dan kadang-kadang mereka kata ‘Jesus Christ!’ .

Mereka ada nama-nama lain selain nama ini seperti ‘El-Shaddai dan ‘Jehovah’, ‘Theos’, ‘Kyrios dan ‘Pateras’ dan ‘Elohim’, tetapi tidak pernah dipanggil Allah.

Sementara kaum Yahudi Orthodok pula mengeja G_d sahaja.

Penganut Kristen juga tidak pernah mengguna kalimah Allah secara seharian dan terbuka, jauh sekali untuk mengungkap kata ‘Allahuakhbar’, ‘Insyallah’ dan apa-apa ungkapan lain yang mengandungi nama Allah.

Jadi amat pelik kalau ada diantara mereka di Malaysia yang mahu mula menggunanya dalam Bible mereka. Untuk apa?

Kalau Allah dibenar untuk mereka pakai, mahukah dimasa akan datang, mereka akan tuntut mengguna nama masjid dan imam untuk menggantikan perkataan ‘church’ atau gereja dan ‘pastor’ atau padri?

Dan harus diambil kira bahawa Kitab Bible yang diguna oleh penganut Kristen bukan Kitab Injil seperti yang telah diperturunkan dulu. Bible jauh berbeza berbandingan dengan Injil.

Bible yang ada sekarang boleh ditukar ikut sesuka penganutnya. Dan Kitab Injil yang asal telah dikatakan hilang.

Dan Kalimah Allah juga tidak boleh diguna dengan sewenang-wenangnya oleh penganut Kristen di Malaysia.

Agak pelik kalau mereka tuntut hak untuk menggunanya. Apa sebabnya mereka mahu guna nama ini?

Dan yang mengejutkan sekali ialah ada orang Melayu yang kata orang Kristen berhak untuk menggunanya.

Cuba bayangkan apa kesan dari tindakan itu, sekiranya Kristen di Malaysia dibenar mengguna Kalimah Allah ini.

Tetapi sebelum itu biar kita tanya Kristen di Eropah, England dan Amerika dimana jumlah penganut Kristen lebih berbanding di Malaysia dan Indonesia tidak pernah tuntut untuk diberi kebenaran guna Kalimah Allah.

Mereka boleh guna kalimah ini kalau mereka mahu. Dan setahu kita, mereka tidak berminat untuk menggunanya. Tidak seorang penganut Kristen di sana telah menggunanya dalam Bible mereka maupun dalam kehidupan seharian mereka dan di dalam gereja.

Malah, ada penganut Kristen di barat yang mahu cemuh nama ‘Allah’.

Mengikut ugama Kristen, pemimpin mereka iaitu Jesus Christ telah dilahirkan oleh seorang wanita yang tidak bersuami yang bernama Mary.

Jadi Jesus Christ yang tidak sama dengan Nabi Isa, a.s. adalah anak kepada Mary yang tidak sama dengan Maryam, a.s.

Dan Jesus Christ ini pula dikatakan ‘anak tuhan’ atau ‘The Son of God’.

Jadi kalau Kristen di Malaysia mahu guna kalimah Allah, maka mereka mahu menjadikan Allah itu sebagai seorang manusia yang beristerikan Mary dan mereka mempunyai anak yang bernama Jesus Christ.

Sedangkan dalam Islam, Allah bukan manusia, jauh sekali mempunyai isteri dan seorang anak lelaki.

Jadi amat janggal dan jahil kalau ada orang Melayu yang mengaku mereka berugama Islam yang sepatutnya sedar dan tahu tentang perkara ini tetapi masih mahu berkata bahawa kalimah Allah itu boleh diguna oleh penganut Kristen.

Tidakkah mereka sedar bahawa tindakan mereka itu hanya membuktikan yang mereka sebenarya jahil dalam ugama Islam?  

Sebenarnya, penyebar ugama Kristen di Indonesia serta di Sabah dan Sarawak telah mengguna kalimah Allah untuk menarik perhatian masyarakat tempatan yang kuatir dengan dakyah mereka.

Oleh sebab itu mereka mengguna kalimah ini untuk memberi keyakinan kepada masyarakat tempatan untuk terima ugama mereka yang mereka sendiri tidak kenal ketika itu.

Tetapi mereka rasa lega apabila bahawa mereka juga akan menyembah Allah, seperti nenek-moyang mereka, jadi ada segelintir mereka yang terpedaya dengan hujah penyebar ugama Kristen itu.

Namun demikian kebanyakan orang Kristen di Indonesia, Sabah dan Sarawak tidak mengguna kalimah ini dalam kehidupan seharian mereka.

Ia juga tidak diguna secara meluas dalam Bible mereka sehinggalah kini bila penyebar dan padri mereka mahu tuntut dibenar untuk menggunanya dalam Bible edisi baru, yang sudah tentu tidak sama dengan Bible seperti yang terdapat di negara-negara di barat termasuk di Vatican.

Malah Pope ugama Katholik atau Paus di Vatican juga tidak pernah menyebut kalimah Allah dalam syarahan terbuka mereka.

Sebab mereka tahu kesan atau implikasinya sekiranya Paus Katholik Rom di Vatican mengguna kalimah Allah, maka dia dengan secara langsungnya menerima hakikat bahawa Jesus Christ tidak wujud, dan emaknya iaitu Mary pula tidak boleh dikatakan telah melahirkan anaknya, tanpa suami. Sebab nyata sekali bahawa Mary mempunyai suami.

Dan Allah yang mereka anggap itu bukan lagi ‘tuhan’ tetapi manusia sahaja, walaupun wajahnya tidak digambarkan seperti gambar Jesus Christ dan Mary yang dipaparkan dalam gereka Katholik Rom atau Roman Catholic dengan penganutnya menyembah dihadapannya.

Jadi kalau ya orang Kristen di Malaysia mahu dibenar mengguna kalimah Allah, maka persoalan yang timbul ialah: Apakah mereka bakal membuat lakaran atau mencipta gambar ‘Allah’ mereka, seperti gambar Jesus Christ dan Mary yang penganut ugama ini telah dulu cipta?

Dan sehingga kini gambar Jesus Christ dan Mary seperti yang dipaparkan itu tidak dibuktikan sebagai tulen atau ia rekaan penganut Kristen awal dulu, yang menjadi ikutan oleh penganut ugama ini sehingga sekarang.

Sama juga dengan gambaran Santa Claus yang telah dicipta yang mana telah menjadi wajah seorang lelaki tua berjambang dan bermisai putih yang kini sudah hampir menjadi seperti dewa untuk penganut ugama Kristen.  

Kalau perbalahan ini tidak tercetus dikalangan penganut Kristen di barat khususnya di Amerika, jadi kenapa mesti ia tercetus di Malaysia pula?

Ini yang peliknya. Ini yang menghairankan samasekali.

Atau apakah padri Kristen di Malaysia sudah tahu bagaimana wajah ‘Allah’ yang mereka mahu anggap sebagai tuhan mereka?

Mengguna kalimah Allah oleh mereka hanya boleh membuat penganut Kristen di Malaysia bertambah keliru, sebab mereka kini diberitau perkara yang bercanggah dengan apa yang terkandung dalam Bible mereka sendiri.

Kalau ada orang Melayu berugama Islam yang kata dia benarkan orang Kristen mengguna kalimah Allah, maka mereka juga mesti menerima hakikat bahawa mereka terpaksa terima ‘Allah’ ini sebagai manusia, dan menerima hakikat bahawa ‘Allah’ ini mempunyai anak bernama Jesus Christ dan seorang isteri bernama Mary.

Dan kalau dimasa depan orang Kristen keluarkan gambar ‘Allah’ orang Melayu-Islam ini mesti turut terimanya sebagai sah.  

Tiada ulasan: