(Kertas kerja/cadangan yang dibentangkan
sempena forum ‘P. Ramlee, Aceh…dan Sinema Nusantara’ di Institut Agama Islam
Negeri Ar-Raniry, Banda Aceh dalam bulan Januari, 2013.)
oleh
Mansor Puteh.
Pada
awalnya, oleh sebab Malaysia
atau Tanah Melayu dijajah oleh Inggeris, maka filem-filem dan muzik dari England yang
telah dibawa masuk khusus untuk pegawai dan rakyat Inggeris. Dan sejumlah
mereka yang faseh berbahasa Inggeris juga tertarik dengan bahan hiburan ini.
Oleh sebab perusahaan filem Melayu ketika itu kuat, maka kebanyakan rakyat dan Orang Melayu teguh menyokong penerbitan filem Melayu keluaran oleh studio-studio di Singapura yang menjadi pusat penerbitan filem Melayu di Tanah Melayu, dengan Indonesia juga turut mempunyai pusat penerbitan filemnya di Jakarta yang menerbit filem bagi menampung kehendak khalayak tempatan.
Tetapi dengan berundurnya Inggeris dari Malaysia pada 31 Ogos, 1957, dan dengan tertutupnya studio filem Melayu di Singapura dalam tahun 1963, dengan Singapura disingkir dari Persekutuan Malaysia atau ‘Federation of Malaysia’, maka towkay filem di Singapura yang terdiri dari orang Cina, rasa ia bukan sesuatu usaha yang mereka mahu terus lakukan, dan mereka berpindah ke Hong Kong untuk memajukan perusahaan filem di sana, dan Singapura bukan lagi sebuah negeri Melayu tetapi akan menjadi dan mahu dijadikan negeri Cina.
Oleh
sebab tidak ada perancangan dikalangan pemikir dan pemimpin politik dan ekonomi
Melayu di Malaysia, maka perusahaan filem di Malaysia menjadi lesu dan mati
tanpa bernesan.
Sebab
mereka itu tidak rasakan filem penting untuk pertumbuhan ekonomi dan kehendak
sosial.
Dalam
keadaan ini pengedar filem dari Amerika menubuh syarikat pengedaran mereka di Malaysia dan juga Singapura yang membawa masuk
filem-filem Hollywood yang lama-kelamaan mendapat sokongan padu dari khalayak
di Malaysia
dan juga Singapura.
Kesan
darinya ialah pihak di Amerika kini tidak perlu lagi menempatkan syarikat
pengedaran mereka, dan usaha untuk mengedar filem-filem Hollywood dilakukan
sendiri oleh orang tempatan, khususnya orang keturunan Cina dan juga Melayu
yang dengan rela hati membuka syarikat pengedaran, stesen televisyen dan juga
radio serta akhbar dan majalah khusus untuk membantu Amerika edar bahan hiburan
mereka seperti filem, rancangan televisyen dan muzik.
Dan terdapat pula beberapa buah pesta filem dan pasaran filem yang telah diwujudkan di Amerika, Eropah dan tempat lain termasuk di Jepun dan Korea Selatan yang khusus berusaha untuk terus memberi anugerah dan penghargaan kepada karya yang mereka rasa baik dan penting.
Tetapi apa yang mereka tidak jelas dan nyatakan di sini ialah filem yang baik dan penting itu semuanya adalah yang jenis menyokong menyebarkan dakyah dan nilai mereka, termasuk nilai sokong Zionis dan nilai bukan Islam dan anti-Islam.
4. JANGAN SALAHKAN MEREKA; SALAHKAN DIRI SENDIRI.
Sebenarnya
tidak perlu menyalahkan mereka atau sesiapa. Yang harus dipersalahkan ialah
kita sendiri, sebabnya ialah kita telah selama ini membenarkan diri kita
dibelai dengan hujah dan gesaan mereka, untuk menerima karya mereka sebagai
yang paling utama dan penting.
Oleh
sebab itu kita hidup dalam dunia penuh khayal, dan terus biarkan Hollywood dan
filem dari negara bukan Islam lain membanjiri pawagam kita sehingga kita
terlupa bahawa kita selama ini mendewa-dewakan tokoh mereka dan turut bantu
sebarkan dakyah mereka.
Bagaimana
Sinema Nusantara boleh diwujudkan? Mudah. Ada
caranya. Bagaimana?
Ini kita
bincang di hari lain; buat setakat ini biar kita renungkan bagaimana Bangsa
Melayu yang berjumlah begitu besar, tetapi masih tidak dikenali sebagai sebuah
bangsa dunia, dengan jumlah penduduk lebih 300 juta.
Berbanding dengan bangsa Yahudi yang hanya berjumlah 12 juta sahaja tetapi mereka dikenali di seluruh dunia.
5. FILEM DARI HONG KONG DAN INDIA – DAN TERCETUSNYA TRAGEDI
PERKAUMAN 13 MEI, 1969 DI MALAYSIS.
.
Dengan
runtuhnya perusahaan filem di Singapura atau Tanah Melayu dalam tahun 1963,
Melayu dan rakyat bukan Melayu di Malaysia mula menerima pengaruh dari Barat
dan buat pertama kali dari Hong Kong dan juga India.
Jadi
tidak hairan atau terkejut, maka perbalahan kaum di Malaysia yang dipanggil
Tragedi 13 Mei, 1969 berlaku dengan pertumpahan darah yang mengakibatkan
kematian ratusan orang. Ini berlaku tidak lebih enam tahun studio-studio filem
di Singapura runtuh.
Dulu
apabila perusahaan filem Melayu di Singapura dan Tanah Melayu rancak,
perhubungan kaum di Malaysia ketika itu rapat, sebab mereka ketika itu menerima
pengaruh budaya dari sumber yang sama, dan pengunaan Bahasa Melayu rancak
dikalangan bukan Melayu dan Melayu.
Tetapi apabila setiap kaum mula menerima pengaruh budaya dari perushaan filem masing-masing, maka pemikiran dan impian mereka turut berubah.
Jadi
bolehkah kita andaikan bahawa kalau perusahaan filem Melayu di Singapura dulu
tidak runtuh, dan Singapura tidak disingkir dari Perseketuan Malaysia tidak
berlaku, maka Tragedi 13 Mei itu tidak akan berlaku? Mungkin.
6. BAGAIMANA AMERIKA, EROPAH DAN BARAT LIHAT
DUNIA
ISLAM.
Ini
pendapat saya tentang filem-filem dari Asia dan juga Arab dan lain-lain yang
digemari oleh pesta filem dan juga khalayak di Amerika dan Barat, yang disiar
oleh Majalah Time, pada 17 Julai, 1997 dulu.
* * * * * * *
ASIAN
FILMS AT CANNES.
Why are the same filmmakers from Asia getting recognition in Cannes? The answer is that they are making the types of films which are liked in Cannes. Basically there only five types of films; those that deal with, 1) poverty or illiteracy, 2) homosexuality or incest, 3) anti-government sentiments, 4) anti-colonialism and 5) historical or costume epics. Asian film-makers must make one of those types in order to win recognition at Cannes. Abbas Kiarostami, Zhang Yimou, Chen Kaige etc., are making only the type of film which deals with homosexual characters or which demeans their religion or society. China and Iran, which are rich in history and tradition, must surely have other interesting stories that could be put on the screen. Cannes has destroyed the very essence of cinema and made the medium one for forcing film makers to scream propaganda for them. MANSOR BIN PUTEH Kuala Lumpur, Malaysia.
(TERJEMAHAN: FILEM ASIA DI CANNES.
Kenapakah pengarah filem yang sama dari Asia yang sering mendapat sanjungan di Cannes? Jawapannya ialah olehsebab mereka sering membuat jenis filem yang digemari oleh Cannes. Pada dasarnya, terdapat lima jenis filem sahaja; jenis filem tentang 1) kemiskinan dan kejahilan, 2) homoseksual dan sumbang mahram, 3) sentiment yang menentang kerajaan, 4) penentangan terhadap penajajah dan 5) filem epik sejarah atau kostium. Pengarah filem dari Asia mesti buat filem dalam salah sebuah jenis ini untuk mereka mendapat sanjungan di Cannes. Abbas Kiarostami, Zhang Yimou, Chen Kaige dan sebagainya, hanya membuat filem-filem tentang watak homoseksual atau yang mempersenda ugama dan masyarakat mereka sendiri. Negara Cina dan Iran, negara yang kaya dengan sejarah dan tradisi, tentu sekali mempunyai kisah menarik yang boleh dibawa ke layar perak. Cannes sudah menghancurkan intipati sinema dan telah membuat bidang perfileman untuk memaksa pengarah filem untuk menyorak propaganda bagi pihak mereka.)
* * *
* * * *
7. RUMUSAN SINGKAS.: PENUBUHAN SINEMA NUSANTARA BOLEH BANTU
STRUKTUR DUNIA MELAYU DAN JUGA DUNIA ISLAM SAMA SEPERTI HOLLYWOOD TELAH
MENSTRUKTUR AMERIKA DAN MENGKUKUHKAN KUASA ZIONIS YANG MENGGUNA AMERIKA SEBAGAI
KUDA TUNGANGAN MEREKA.
Parameswara,
seorang anak raja dari Kerajaan Sivijaya di Palembang, dalam Kurun ke-14 dulu
telah datang ke Melaka untuk membuka negeri. Dia kemudian datang ke Pasai di
Aceh untuk masuk Islam dengan mengambil nama Megat Iskandar Shah dan berkahwin
dengan seorang anak raja Pasai.
Kalau
Parameswara tidak berkunjung di Aceh ketika itu, kemungkinan besar banyak orang
di Melaka dan Malaysia
masih belum menganut ugama Islam sehingga kini.
Jadi,
inilah yang membuat perhubungan diantara Malaysia dan Aceh penting walaupun
pentingnya perhubungan dan sejarah ini tidak pernah diangkat sebagai satu
isyarat atau tanda yang penuh bermakna.
Sekarang
ini dengan meluasnya wilayah Nusantara Melayu dengan pembebasan Mindanao di
Selatan Filipina dengan diambil kira Pattani di Selatan Siam, maka Dunia Melayu
dengan tidak sengaja telah diperluaskan dan dengan ini diharapkan agar pengaruh
Melayu di Rantau Tenggara Asia juga boleh meningkat supaya Bangsa Melayu boleh
dikenali sebagai sebuah bangsa dunia yang ulung, dan orang Melayu di setiap
negara hanya boleh mengaku dia dari Malaysia, Indonesia, Filipina, Pattani,
Aceh dan sebagainya, tetapi sebagai Orang Melayu.
Dan
dengan perubahan yang telah berlaku, maka amatlah perlu untuk Dunia Melayu
distruktur semula untuk menwujudkan jaringan, sistem, institusi dan kegiatan
yang boleh menghasilkan perkembangan dalam Dunia Melayu itu sendiri, dan sekaligus
menjadi teladan kepada Dunia Islam untuk turut distruktur semula, supaya Orang
Melayu dan Umat Islam di dunia boleh lebih berdikari.
Ia
adalah juga bagi menonjolokan aspek kesejagatan dan kesefaham Bangsa Melayu dan
Umat Islam, supaya Dunia Barat tahu bagaimana mereka boleh berganding dengan
kita, sebagai manusia setaraf dan tidak siapa yang rendah dari mereka.
Untuk
ini berlaku, satu perkara harus diwujudkan, iaitu Sinema Nusantara atau Sinema
Melayu, sebab selagi ini tidak dapat dilakukan, selagi itu Bangsa Melayu tidak
akan bersatu, dan Bangsa Melayu tidak akan diiktiraf sebagai sebuah bangsa
utama dan penting di dunia, sebab bidang ini boleh mengubah semua aspek
kehidupan yang tidak terdapat dalam bidang lain, jadi walaupun bidang ekonomi
sesebuah negara itu meningkat, ini tidak memberi jaminan bahawa mutu pemikiran
dan pegangan ugama masyarakatnya turut meningkat. Malah sebaliknya boleh
berlaku.
Kalau
kita ada pakar sejarah yang hebat, sudah pasti dia akan katakan bahawa
perusahaan filemlah yang telah membuat Amerika hebat, dan untuk Bangsa Melayu
turut menjadi hebat, kita perlu mempunyai sebuah sinema sendiri, iaitu Sinema
Nusantara.
Kalau kita ada pakar ekonomi yang hebat, dia juga akan kata kita perlu mempunyai sebuah sinema sendiri, supaya perusahaan filem ini boleh menjadi sebuah perusahaan besar, sama besar seperti perusahaan filem di Amerika yang dikenali sebagai Hollywood yang terletak ditingkat atas dalam ekonomi Amerika.
Kalau kita mempunyai pakar saikologi dan sosioloji, dia juga akan katakan bahawa perusahaan filemlah yang boleh memberi ketenteraman dan kehebatan kepada Bangsa Melayu dengan penerbitan filem-filem dan rancangan televisyen yang memaparkan kehebatan Bangsa Melayu, supaya anak-anak muda tidak mudah terpengaruh dengan budaya asing.
Mana dia
kumpulan pemikir atau ‘think tank’ di Malaysia, Indonesia dan Brunei dalam hal ini?
Bagaimanapun
usaha ini masih boleh dilakukan; ia tidak terlambat. Dan masa untuk
melakukannya ialah sekarang.
Dan
selagi tidak ada Sinema Islam, selagi itu juga tidak akan ada perpaduan Umat
Islam, dan semua masalah yang membelenggu orang Arab dan Umat Islam lain
termasuk kemerosotan dalam bidang sosial, kebudayaan, intelektual dan ekonomi,
tidak akan selesai.
Ini
disebabkan kegiatan penerbitan filem melibatkan banyak aspek; ugama, bahasa,
budaya, sejarah, saikologi, falsafah, ekonomi dan sebagainya.
Jadi, kalau sinema serumpun tidak dapat diwujud dan dikembangkan bersama, perhubungan diantara Bangsa Melayu tidak boleh wujud, seperti yang berlaku sekarang, dan Bangsa Melayu itu juga tidak akan dikenali di dunia, dengan orang Melayu di Malaysia, Indonesia dan Brunei dikenali sebagai rakyat negara masing-masing.
Sama
juga tanpa Hollywood,
Amerika tidak akan wujud di seluruh dunia. Amerika hanya wujud di seluruh dunia
dengan adanya Hollywood,
rancangan televisyen muzik, makanan segera mereka.
Tidakkah
bagus kalau filem-filem Melayu terbitan bersama Malaysia
dan Indonesia
dapat dipasar di kedua buah negara dan ke negara-negara dimana ada Orang Melayu
lain?
Dan semua stesen televisyen di Malaysia dan Indonesia juga boleh siar rancangan yang kita sendiri terbit untuk hentikan samasekali rancangan dari Amerika dan Barat?
Ia boleh
mewujudkan sebuah perusahaan filem yang boleh menampung keperluan kita dengan
kesan sampingan iaitu mewujudkan peluang pekerjaan baru dan banyak kepada
pengkarya seni kita sendiri, disamping mengangkatkan tokoh sejarah dan kini
untuk dijadikan bahan filem dan rancangan televisyen.
Tidakkah
ini bagus, kalau karya bersama kita boleh dikongsi bersama Umat Islam seluruh
dunia dan kita tentukan nilai filem yang baik dan murni yang tidak mengangkat
nilai songsang dan pemikiran sesat dan bukan-Islam dan anti-Islam?
Dan
lanjutan dari penubuhan Sinema Nusantara, boleh diperluas dan diperkembangkan
untuk menubuhkan pula Sinema Islam. Inilah caranya untuk Bangsa Melayu dan Umat
Islam mengusai dunia.
Bagaimanapun,
di sini kita tidak mahu berbincang tentang cara dan bagaimana hasrat ini iaitu
penubuhan Sinema Nusantara dan juga Sinema Islam boleh dihasilkan, sebab ia
perlu sesi lain untuk diperjelaskan.
Akhir
sekali, sebagai penutup bicara, saya harus dedahkan di sini bahawa semasa Zaman
Filem Bisu di Amerika dulu, watak jaguh atau wira yang terkenal ketika itu
adalah peranan yang dimainkan oleh pelakon keturunan Itali-Amerika bernama
Rudolf Valentino. Watak apa yang dia terkenal? Dia memain watak seorang sheikh
Arab, dalam filem seperti, ‘The Sheik’ dan ‘The Son of Sheik’. Jadi apabila dia
meninggal dunia dalam usia muda, ramai wanita Amerika rasa pilu dan menanggis.
Tetapi
selepas itu, apabila Hollywood dikuasai oleh
Zionis, watak-watak Arab sebagai wira, ditukar.
Perkara
ini dan Pelakon Rudolf Valentino memain watak seorang Arab, tidak pernah
menjadi bahan perbincangan dan penyelidikan oleh sesiapa di Amerika. Tentu ada
sebabnya kenapa ini berlaku.
* * * * * * *
LATARBELAKANG RINGKAS MANSOR BIN
PUTEH:
Mansor
mendapat pendidikan dari Darjah Satu hingga Tingkatan Lima di St. Francis’
Institution di Melaka. Beliau kemudian belajar untuk Tingktan Enam di Malaysian
Tutorial College di Petaling Jaya sebelum belajar di Kajian Sebaran Am,
Institut Teknologi Mara (ITM), yang kini dikenali dengan nama Universiti
Teknologi Mara (UiTM) di Shahalam dengan memperolehi ijazah sebaran am, dengan
pengkhususan bidang pengiklanan.
Beliau mendapat tempat melanjutkan pelajaran di peringkat
Masters of Fine Art dalam bidang Pengarahan Filem di Universiti Columbia di
Bandaraya New York, yang merupakan sebuah universiti terulung di Amerika dan
dunia, tetapi Mara tolak permohanan beliau untuk biasiswa atau pinjaman
pelajaran.
Oleh sebab itu beliau terpaksa bekerja
sebagai wartawan di Utusan Melayu sebelum Mara beri pinjaman pelajaran.
Mansor kini berhasrat untuk menerbit
sebuah filem berjudul, ‘Malaysian Snow’ yang juga merupakan tesis untuk ijazah
MFA di Columbia; dan kalau berhasil beliau bakal mencipta sejarah akademik
paling unik di Amerika dengan menghantar filem Melayu sebagai tesis dan lebih
30 tahun sejak mula belajar di universiti itu.
Dalam masa yang sama Mansor juga bakal mencipta rekod
dunia dengan menjadi penulis yang menerbit jumlah buku paling banyak serentak,
iaitu 60 judul, dalam Bahasa Melayu dan Inggeris. Buku beliau adalah dalam
pelbagai genre dengan kebanyakannya novel yang bertempat di 35 buah
negara-negara yang beliau telah lawati. Lima
buah novel bertempat di Indonesia.
Sekian:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan