(Kertas kerja/cadangan yang dibentangkan
sempena forum ‘P. Ramlee, Aceh…dan Sinema Nusantara’ di Institut Agama Islam
Negeri Ar-Raniry, Banda Aceh dalam bulan Januari, 2013.)
oleh
Mansor Puteh.
1. MUKADIMMAH.:
Saya
sudah lama berminat untuk mencari jalan bagi mewujudkan perhubungan diantara Malaysia dan Indonesia
dengan mengguna sinema, bermula dengan cuba
mengenali Indonesia
dengan lebih dekat.
Saya
pernah menjelajah seluruh Sumatera, Jawa ke Bali, dengan mengikut jalan darat,
disamping membuat lawatan ke beberapa tempat menarik di Sumatera, Jawa dan
Bali, dan mungkin menjadi satu-satunya rakyat dari Malaysia yang pernah
menjelajah ikut jalan darat dari Bandar Aceh ke Bali.
Dan saya
percaya usaha untuk merapatkan perhubungan erat diantara Melayu di Malaysia dan
Indonesia
tidak boleh dilakukan dengan mengagak dan meneka. Usaha yang lebih gigih harus
dlilakukan supaya usaha ini membabitkan seberamai masyarakat kedua buah negara.
Memang
ada ribuan rakyat Malaysia yang pernah belajar di Indonesia dan menetap di
Indonesia, dan rakyat Indonesia yang belajar di Malaysia yang menetap di
Malaysia lama, tetapi apa sumbangan mereka terhadap pemupukan perhubungan
diantara kedua buah negara?
Dalam
masa yang sama, apakah peranan dan sumbangan bekas atau mantan pelajar Malaysia
di Amerika, England dan
negara-negara lain untuk bantu merapatkan perhubungan diantara Malaysia
dan negara berkenaan?
Sehingga
kini masih tidak ada sebuah novel, drama television maupun filem yang telah
diterbitkan untuk mengisahkan pengelaman mereka di negara tersebut.
Jadi
tidak hairan kalau perbalanan diantara puak kecil di Jakarta dengan Malaysia
dan diantara rakyat Indonesia dan Malaysia sendiri, tercetus oleh sebab
kedua-dua buah negara tidak mempunyai kegiatan kebudayaan, kesenian dan sosial
secara seharian.
Bayangkan
Amerika kalau mereka tidak ada Hollywood; sudah
pasti rakyat Amerika akan berbalah dan setiap malam ada ceramah atau rapat
politik atau pseudo-politik yang bermaksud politik-temberang, setiap hari
seperti yang berlaku di Malaysia
sekarang. Dan perbalahan juga akan wujud diantara Amerika dan penjajah dulunya,
England.
Tetapi ini tidak berlaku.
Jadi,
jangan sesiapa terkejut kalau diberitau bahawa kebangkitan dan kerusuhan di
beberapa negara Arab juga tercetus oleh sebab mereka juga tidak ada Sinema
Arab.
Jadi,
jangan sesiapa anggap perkara tentang sinema ini sesuatu yang kecil atau
enteng. Kesan dengan tiadanya, jelas telah terbukti berlaku dengan kekecohan
dalam negara berkenaan, dengan insan yang berjiwa kosong, yang memberontak atas
desakan nafsu dan bukan akal, yang dilakukan bukan berlandaskan ugama, tetapi
dipengaruhi oleh syaitan, dan mungkin juga CIA dan Zionis yang telah meresap ke
dalam masyarakat kita dengan begitu halus sehinggakan kita tidak dapat
merasanya.
Cara CIA
dan Zionis meresap ke dalam masyarakat Melayu dan Islam adalah dengan membuat
orang Melayu dan Islam rasa ghairah dengan kebudayaan dan sinema dan juga
persembahan sokan mereka supaya tokoh-tokoh dalam bidang ini disanjung
sehinggakan ramai anak muda Melayu dan Islam tolak tokoh ugama, sehinggakan di
Malaysia apabila seorang anak muda yang mengidap penyakit tenat, dia cuma
mempunyai satu hasrat sahaja, iaitu untuk dibawa ke Bandaraya Manchester di
England untuk dia tonton perlawanan bola pasukan kegemarannya, iaitu Manchester
United. Budak ini tidak tergerak dalam hati kecilnya untuk pergi ke Mekkah,
sebelum ajal menemuinya.
Malah
acara perkahwinan masyarakat Melayu khususnya dikalangan artis atau karyawan
filem di Malaysia
sekarang, lebih mirip seperti acara perkahwinan Kristen, dengan pasangan
berarak dengan pelbagai cara, menaikki keretapi, jentolak dan juga di bawah
laut!
Malangnya,
setelah begitu lama Era Konfrantasi dulu berakhir diantara Indonesia dan
Malaysia, kini mahu pula dicetuskan Era Konfrantasi, Bahagian Kedua pula, yang
mungkin mahu dicetuskan oleh pihak ketiga, kuasa ghaib yang mahu Melayu di
kedua buah negara berpecah dan bergaduh sesama sendiri seperti apa yang mereka
telah lakukan dengan Orang Arab yang tidak sedar yang mereka semuanya telah
dipermain-mainkan oleh kuasa ghaib Zionis itu yang boleh wujud dalam pelbagai
macam bentuk dan rupa.
Dan
rumusan yang saya dapat ialah selagi kita tidak dapat mewujudkan sebuah sinema
bersama, iaitu Sinema Nusantara atau Sinema Melayu, maka tidak ada usaha macam
manapun yang boleh mendatangkan kesan seperti yang diinginkan.
Pembentukan
Sinema Nusantara ini boleh mencetuskan perkembangan dalam banyak bidang yang
boleh akhirnya membawa suatu suasana dan kewujudan baru untuk Bangsa Melayu di
Malaysia dan Indonesia, khususnya yang boleh menggerakkan pertumbuhan dalam
bidang sosial, kebudayaan, ekonomi dan politik, serta ugama, agar satu hari
nanti tahab Bangsa Melayu dapat dinaikkan untuk menjadi sebuah bangsa dunia
yang berpengaruh.
Ia boleh
mempromosi persefahaman dengan penerbitan karya filem dan rancangan televisyen
untuk ditonton bersama, yang juga boleh dikongsi bersama orang Melayu di
Singapura, Pattani dan kini, Mindanao disamping mereka yang berada luar dari
Nusantara Melayu di ‘perkampungan’ yang kini terdapat dihampir semua bandaraya
utama di dunia.
Dan
bidang penerbitan filem dan rancangan televisyen juga boleh mempromosi barangan
sendiri untuk khalayak sendiri, tanpa berasa bangga dengan barangan yang dibuat
oleh orang lain, supaya sikap ini boleh diguna untuk terus menjana pertumbuhan
ekonomi yang sekaligus menwujudkan peluang pekerjaan.
Bayangkan:
Tikar sembahyang atau sejadah, jubah dan tasbih yang boleh dibeli di Arab
Saudi, dibuat di Vietnam,
Negeri Cina dan Hong Kong atau Taiwan!
Tidakkah perusahaan kecil seperti ini boleh disuruh orang Islam sendiri
membuatnya, seperti yang ada di
Bangladesh, Pakistan
ataupun Aceh supaya ia boleh memberi peluang untuk ramai orang Islam mendapat
pekerjaan.
Dalam
tahun 1974 dulu Malaysia dan
Indonesia
bersepakat dan guna sistem ejaan yang sama. Ini menyebabkan perubahan ketara
dalam cara perkataan-perkataan dalam Bahasa Melayu digunakan di Indonesia dan Malaysia.
Tetapi malangnya, usaha ini tidak dikembangkan untuk terus seragamkan pengunaan, pengajaran dan perkembangan Bahasa Melayu dikedua buah negara supaya ia sama. Sebab persamaan dalam pengunaan Bahasa Melayu boleh membawa kepada persamaan dalam perkembangan sastera, kebudayaan, sejarah dan juga sinema, dan yang lebih penting lagi, juga pemikiran.
Sebab
tidak ada gunanya untuk pemimpin politik awal kewujudan Republik Indonesia dan
Persekutuan Malaysia, mahu guna bahasa seharian yang sama iaitu Bahasa Melayu,
kalau ia tidak disusuli dengan usaha-usaha dan cara lain yang berkesan, seperti
sinema, yang sehingga kini berkembang mengikut kehendak setiap negara, walhal
ia boleh bergerak, berkembang dan maju bersama, seiring dan senada, kalaulah
persefahaman dan persamaan yang wujud dapat dimanfaatkan.
Mereka
tidak sedar pengaruh barat mula masuk ke dalam negara kita dan dalam pemikiran
masyarakat dari filem barat atau Hollywood, yang nyata memupuk nilai
anti-Islam, iaitu apabila sinema atau perusahaan kedua buah negara kita tidak
dimajukan dulu, sehinggakan ramai rakyat di Malaysia dan Indonesia khususnya
orang Melayu yang berugama Islam, tidak kenal dengan diri mereka termasuk ugama
sendiri.
Mereka
lebih kenal dengan pelakon penting di Hollywood
dari tokoh ugama. Mereka lebih selesa mengungkapkan kata-kata dari pelakon
penting di Amerika dari surah dalam Al-Koran.
Malah
ada juga stesen radio di Malaysia
yang gembira memberitau pendengar tarikh lahir pelakon terkenal di Amerika,
tetapi mereka tidak pedulikan dengan tarikh lahir Nabi Muhammad, s.a.w.
Itulah
sebabnya kenapa sehingga kini tercetus perbalahan sia-sia sering berlaku di Malaysia dan Indonesia dan diantara kedua buah
negara.
Ini
sebenarnya sedikit dari rasional yang boleh dijadikan bahan untuk perbincangan
dalam forum ini, yang malangnya, tidak dapat dicetuskan lama dulu apabila
Malaysia dan Indonesia mula menubuhkan perusahaan filem masing-masing, tanpa
melibatkan kerjasama diantara kedua buah pihak, sehingga kini rakyat Malaysia
masih tidak kenal dengan sejarah perusahaan filem Indonesia dan siapa tokohnya
dan sebaliknya. Dan filem-filem yang diarah atau dibintangi oleh Teuku Zakariah
Teuku Nyak Puteh atau lebih dikenali dengan nama P. Ramlee, yang keturunan Aceh
dan filem-filem Melayu dari Malaysia
lain juga tidak pernah ditayang di Indonesia, jauh sekali di barat.
2. PERUSAHAAN FILEM MELAYU DI SINGAPURA.:
Perusahaan
filem Melayu dikatakan di Malaysia
sebagai telah bermula di Jalan Ampas di Singapura dalam tahun 1933 dulu.
Benarkah anggapan ini?
Sebenarnya,
filem Malaysia
hanya dibuat di Singapura, manakala Sinema Melayu atau Sinema Nusantara, belum
pernah wujudpun sehingga kini. Malah inilah kali pertama ia disebut secara
awam, walaupun saya sudah beberapa kali menyebut dan menyaran agar ia dapat
diwujudkan.
Indonesia
turut terbit filem dengan jumlah yang lebih besar dari Singapura yang mempunya
pasaran di Tanah Melayu, tetapi gagal masuk ke pasaran Indonesia, walaupun
pihak studio Malay Films Production atau Shaw Brothers’ Studios di Singapura
telah cuba mengusaha menarik perhatian penonton di Indonesia.
Cara yang mereka telah cuba untuk menggunakan ialah dengan menyuruh watak-watak dalam semua filem Melayu terbitan di Jalan Ampas bercakap dalam Bahasa Melayu baku, atau dengan loghat atau sebutan cara Indonesia atau lebih tepat lagi, dalam Bahasa Melayu gaya Jawa.
Cara yang mereka telah cuba untuk menggunakan ialah dengan menyuruh watak-watak dalam semua filem Melayu terbitan di Jalan Ampas bercakap dalam Bahasa Melayu baku, atau dengan loghat atau sebutan cara Indonesia atau lebih tepat lagi, dalam Bahasa Melayu gaya Jawa.
Tetapi
ini tidak berhasil, dan filem-filem Melayu terbitan di Jalan Ampas di
Singapura, mahu pun oleh sebuah studio lain di negara ini iaitu Cathay-Keris,
turut gagal memasukki pasaran di Indonesia, walaupun secara terhad di beberapa
buah ‘pawagam’. Pawagam atau bioskop seperti yang disebut di Indonesia adalah
singkatan untuk ‘panggung wayang gambar’, yang telah direka oleh P. Ramlee yang
mana telah mendapat tempat dalam Bahasa Melayu di Malaysia.
Jadi sehingga
kini, usaha yang dilakukan oleh rakan-rakan lama di studio filem di Singapura
yang kini mahu dikatakan dikepalai oleh Seniman P. Ramlee, tidak dilaksanakan
dengan sempurna sehinggakan perusahaan filem Melayu di Singapura hanya khusus
untuk penonton di negara ini dan di Tanah Melayu atau Persekutuan Malaysia.
Soalan
yang tidak pernah ditanya oleh sesiapa di Malaysia
dan Indonesia ialah:
Mungkinkah kalau perusahaan filem di Malaysia
dan Indonesia
telah bersatu sejak tahun 1940an dahulu, maka Konfrantasi Pertama tidak akan
berlaku?
Kalau
ketika itu filem-filem di Malaysia dan juga di Indonesia diterima oleh penonton
dikedua buah negara, lebih-lebih lagi jenis yang mempunyai kisah diantara
masyarakat kedua buah negara dan perushaan filem kita juga dapat dikembangkan
serentak untuk menghasilkan karya-karya filem yang boleh diterima di kedua atau
ketiga buah negara, maka perbalahan diperingkat politik yang mencetuskan
Konfrantasi itu tidak mungkin boleh berlaku, walaupun ia diusulkan oleh
pemimpin utama, tetapi ia akan ditentang oleh rakyat kedua buah negara.
Sehingga
kini tidak lagi dikatakan ada apa yang dikatakan Sinema Melayu atau Sinema
Nusantara, sebab pihak pemimpin politik, budaya dan kesarjanaan di Malaysia dan
Indonesia tidak mengerti apa sebenarnya kebaikan dan keuntungan yang boleh
diperolehi dengan adanya sebuah Sinema Nusantara ini.
Jadi
adalah menjadi tanggung jawab kita untuk membangkitkan perkara ini agar usaha
dapat dilakukan bagi mengatasi masalah dulu yang tidak diselesaikan sehingga
sekarang supaya pihak berkenaan di peringkat politik yang dulu suka anggap
kegiatan pembuatan filem hanya untuk mereka yang tidak berkelayakan; mereka
yang hanya pentingkan hidup dalam dunia khayalan dapat ditukar.
Dan
jangan lupa pula filem awal dari Filipina yang dibuat dalam zaman yang sama
filem Melayu lama di Singapura dan Indonesia dibuat dulu, boleh dianggap
sebagai filem Melayu, sebab ketika itu orang Filipina boleh dianggap sebagai
orang Melayu.
Malah
mereka sendiri anggap diri mereka orang Melayu, dengan pemimpin kebebasan
Filipina, iaitu Jose Rizal dianggap sehingga sekarang sebagai ‘wira Melayu’ dan
Filipina sebagai republik Melayu pertama.
Lama-kelamaan
Filipina terkeluar dari gugusan Melayu dan mereka tidak lagi kini dianggap
dianggap dan diterima sebagai Melayu, lebih-lebih lagi bila mereka bertukar
ugama dan tidak lagi rapat dengan negara Melayu lain di Nusantara Melayu.
Dan
rakyat di Filipina kini hanya boleh berkata mereka Bangsa Filipina, seperti
orang Yahudi dulu, yang akhirnya dianggap sebagai orang Arab yang berugama
Kristen, sebab nenek-moyang mereka telah tinggalkan ugama lama dan menganut
ugama Kristen. Dan mereka juga berhenti dari mengguna bahasa Ibrani atau
Hebrew, dan mengguna bahasa Arab, sehinggakan mereka ini dianggap sebagai orang
Arab yang berugama Kristen.
Sebenarnya,
tidak ada orang Arab yang berugama Kristen. Orang Arab yang berugama Kristen
seperti terdapat dengan banyak di
Lubnan, Syria
dan Mesir sebenarnya adalah orang Yahudi, pada asalnya.
Dan
kalau adapun orang yang masih Melayu di Filipina, mereka adalah orang Bangsa
Moro di wilayah Mindanao di Selatan Filipina yang tidak berjaya ditakluk oleh
penjajah Sepanyol yang telah memaksa orang Melayu di utara Filipina masuk ugama
mereka.
Jadi
kalau Bangsa Melayu mahu disatukan, mahu dirapatkan untuk menjadi sebuah bangsa
mulia dan berjaya, maka, usaha politik sahaja tidak mencukupi.
Lihat apa yang sedang berlaku diantara Indonesia dan Malaysia sekarang? Perbalahan terus berlaku. Ini semuanya berpunca dari ketidak sefahaman dan tindakan yang tidak diambil oleh puak politik, yang mempunyai fikiran sempit.
Rakyat
di Amerika bersatu bersama orang Inggeris di benua lain sebab mereka ada Hollywood. Mereka ada
kegiatan kesenian dan kebudayaan yang merapatkan rakyat biasa yang berlangsung
setiap hari.
3. BILA AMERIKA MULA TAWAN PERHATIAN KHALAYAK DI MALAYSIA,
SINGAPURA DAN INDONESIA, DAN MEMPENGARUHI ANAK-ANAK MELAYU SEKARANG?:
Sejarah
pengedaran filem dari Amerika atau Hollywood
sebenarnya panjang. Ia tidak wujud dengan tiba-tiba. Ia dilakukan secara
terancang dan teratur sehinggakan kita tidak sedar kita sudahpun dikuasai oleh
mereka.
Filem-filem
dari Hollywood membawa banyak perkara; dan
yang penting sekali ialah ia adalah propaganda bukan Islam dan anti-Islam dan
Pro-Zionis. Ia diguna untuk tujuan tertentu, dan bukan sekadar hiburan, dan
penonton di Nusantara Melayu khususnya seharusnya tidak dijadikan ruang untuk
mereka terus kembangkan usaha mereka untuk melemahkan perhubungan diantara
Bangsa Melayu.
Ada iktibar yang boleh dipelajari
dari semua yang telah dilakukan oleh mereka dan yang sedang terus dilakukan
sekarang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan