Oleh Mansor Puteh
Sudah tiba masanya untuk ibu negara
kita memikirkan tentang perlunya untuk mewujudkan sebuah kawasan atau
daerah khas untuk teater di Bandaraya Kuala Lumpur,
dimana semua kegiatan teater Bahasa
Melayu iaitu Bahasa Malaysia
khasnya dan bahasa asing diadakan.
Sebab kalau Kuala Lumpur boleh mempunyai daerah perbankan, hotel,
perniagaan, saya pasti daerah teater
juga harus diadakan untuk membuatkan Kuala Lumpur
sebagai sebuah bandaraya dan ibu kota
yang lengkap. Sekarang ini kita rasa seperti Bandaraya Kuala
Lumpur tidak lengkap.
Kekurangan
mempunyai sebuah daerah teater ini telah membuatkan Kuala Lumpur ‘mati’ dan
tapna mempunyai jiwa, sebagai sebuah bandaraya yang paling utama di Malaysia,
sekaligus menjadi ibu kota kita.
Tentu pihak
Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan kerajaan pusat sedar bahawa fakfor
utama yang membuai sesebuah ibu kota
itu terkenal bukan sekadar ia sebuah bandaraya paling utama di sesebuah negara.
Atau, apakah
dengan adanya kegiatan perniagaan dari hotel bermutu tinggi dengan banyaknya
cukup untuk membuat Kuala Lumpur sebuah ibu kota yang menarik?
Jawabnya
tidak.
Saya rasa Kuala Lumpur kurang lengkap kalau sebuah daerah teater
tidak dapat diwujudkan di tengah-tengah pusat bandar sama seperti daerah Water
terkenal di seluruh dunia seperti Broadway dan West
End.
Kalau kita
perhatikan bahawa daerah teater Broadway di New York dan West End di Londonlah yang
membuat kedua buah bandaraya ini terkenal seluruh dunia.
Malah orang
di sana menganggap bahawa kalau seseorang
pelancong itu tidak lagi sempat menonton pesembahan teater di
Broadway, ia dianggapkan sebagai
‘belum lagi tiba di Bandaraya New York City’.
Daerah
teater di Kuala Lumpur boleb nlenjadi pusat penarikan pelancong tempatan maupun
luar negara dari boleh menghidupkan ibu kota kita dengan mengadakan persembahan
teater secara besar-besaran maupun kecil sesuai untuk semua jenis pengiat tidak
kita samada mereka baru ‘merangkak’ dalam bidang teater atau sudah ‘berlari
dengan teater’ dari cekap dalam bidang ini.
Penonton
untuk teater di Broadway dan West End,
misalnya tergolong dalam beberapa jenis. Ia adalah penonton dalam bandaraya
berkenaan ini sendiri; kedua, seluruh negara, ketiga, seluruh benua dan keemat,
seluruh dunia.
Teater di
Kuala Lumpur boleh menarik penonton dalam beberapa kelompok; satu, sekitar
Lembah Kelang kedua, seluruh Malaysia; ketiga, seluruh benua Asean, dan
keempat, seluruh dunia.
Saya
bayangkan kalau sebuah daerah teater dapat dtwujudkan di tengah-tengah pusat Bandaraya
Kuala Lumpur, sebagai satu projek kebangsaan sama taraf dan kesungguhannya
dengan projek nasional yang lebih besar lain seperti kereta nasional, MSC, LIMA,
perlumbaan kereta jenis Formula Satu dan lain-lain,
kita boleh melihat beberapa jenis persembahan dijalankan serentak di beberapa
buah panggung kecil dan besar yang terletak dalam daerah teater ini.
Dan kita bolen wujudkan satu
ndrna untuk daerah teater ini yang mana boleh menjadi terkenal seperti Broadway
atau West End.
Tempat yang paling sesuai pada
pengiraan saya ialah di kawasan sekitar Bangunan Bangkok Bank, berhampiran
dengan Pasar Seni (Central Market). Di sini aliran masyarakat Kuala Lumpur bercantum, lebih-lebih lagi
apabila sistem LRT di Kuala Lumpur akan menumpahkan penumpang ke kawasan ini.
Keadaan seperti ini berlaku di
Broadway dan West End, di mana di bawah tanah terdapat stesen keretapi bawah
tanah ‘subway’ atau ‘tube’ terbesar di New York dan London.
Sebab Broadway dan West End tidak wujud tanpa fasarana pengangkutan seperti
itu. Dan tempat yang begitu sesuai itu yang menjadi faktor utama kepada kedua
daerah teater ini dapat berkembang dan
terkenal sebagai daerah teater ulung di seluruh dunia.
Kawasan di sekitar Pasar Seni dan Bangkok
Bank itu sememang paling sesuai untuk
didirikan sebuah daerah teater di Kuala
Lumpur.
Di situ terletak banyak bangunan
lama yang didirikan sebelum perang (pre-war buildings) yang mana telah usang
dan boleh dihidupkan semula sebagai bangunan-bangunan I1gUIla11 yang
mendapatkan panggung-panggung besar, sedarhana dan kecil dengan kawasan di
hadapan Bangkok Bank ditutup untuk dijadikan satu medan perjalanan.
Seluruh kawasan ini akan
mempunyai gaya
dan kehidupan tersendiri sekitar teater dari kebudayaan dan kesenian. Dan
disaniping panggung-panggung, boleh juga diletakkan kesenian dan kebudayaan
termasuk muzik.
Dalam keadaan seperti kampus ini,
kita akan bertemu dengan penuntut semua bidang kesenian dan kebudayaan di satu
pusat.
Dan kedai-kedai sampingan boleh
menjuai buku, cenderamata dan bahan-bahan kesenian. Kafe dan warung-warung juga
boleh dibuka untuk membuat pengunjung serta penonton teater selesa sementara
menunggu masa mula persembahan pada malam hari.
Bangunan Bangkok Bank itu boleh
diambil-alih sebab ia tidak lagi sesuai terletak dalam kawasan yang dikhtususkan
untuk teater, dari bangunan ini boleh diubah-suai untuk menjadi hotel dan
asrama disamping pejabat untuk senma kelab teater dan studio-studio latihan,
dan sekolah kebudayaan dan kesenian.
Akhirnya, daerah teater ini boleh
menjadi satu pemangkin yang baik untuk menggerakkan kegiatan teater supaya ia
jadi sebuah perusahaan dan tidak lagi kegiatan kesenian dan kebudayaan
sampingan yang digerakkan oleh penggiat kecilan dan sambilan seperti apa yang
berlaku sekarang.
Untuk Panggung Negara pula, ia boleh
ditempatkan persembahan-persembahan berbentuk elitis yang lebih khusus untuk masyarakat ‘atasan’.
Panggung Negara sebenarnya
menggunakankan konsep Sydney Opera House di Sydney, National Teater di London,
Lincoln Center for Performing Arts di
New York City atau Kennedy Center for Performing Arts di Washington DC yang
mana memberi persembahan berbentuk ‘ballet’ dan teater untuk masyarakat atasan
di bandar-bandar tersebut dengan mengenakan kadar tiket yang tinggi.
Biasanya persembahan di pusat-pusat
kebudayaan di sini singkat, berbanding dengan persembahan di Broadway atau West End yang boleh berlangsung sehingga beberapa tahun
berturut-turut.
Panggung Negara pada pengiraan
saya tidak begitu relevan kepada pertumbuhan teater di Kuala
Lumpur atau Malaysia. Sebabnya ialah ia
mengguna konsep elitis dan mungkin akan gagal menarik perhatian penonton teater
dari kalangan masyarakat biasa.
Ia terlalu
besar dan berpristij dari mungkin akan menolak penglibatan kelab teater Bahasa
Melayu yang sedia ada, sebab mereka sering dianggap sebagai tidak mempunyai
pengelaman dan penonjolan yang tinggi dikalangan masyarakat atasan di Kuala
Lumpur, yang lebih gemar mennonton apa-apa persembahan permentasan dan teater
yang berbentuk antarabangsa lebih-lebih lagi kalau ia didatangkan dari Moskow,
London atau Barat.
Daerah Teater
di Kuala Lumpur seperti yang saya cadangkan itu tidak mustahil untuk
diwujudkan, sebabnya kita mempunyai sebuah kawasan di pusat bandar seperti yang
dikatakan tadi, dan kebanyakan bangunan-bangunan kedai lama itu sudah usang dan
boleh diubah-suai untuk dijadikan panggung-panggung dan bangunan berkaitan
dengan kegiatan yang dicadangkan.
Mungkin juga
bangunan-bangunan lama itu boleh disesuaikan sama seperti bangunan-bangunan
lama terletak di Jalan Bandar yang kini dijadikan Plaza Warisan atau Pasaraya
UDA-Ocean di Jalan H S Lee.
Dengan
perancangan yang baik, saya yakin daerah teater yang dicadangkan itu boleh
mewujudkann satu fasarana yang kekal sebagai teras pembanggunan. Panggung
Negara sahaja tidak menjanjikan apa-apa kemajuan dalam bidang teater di Kuala Lumpur, jauh sekali untuk Malaysia.
Manalah tahu,
kalau daerah teater di Kuala Lumpur itu berjaya, semua negeri-negeri di
Malaysia akan tergerak untuk mewujudkann daerah teater masing-masing di pusat
ibu negeri, supaya akhirnya terwujud satu rangkaian panggung-panggung khusus
untuk teater.
Dengan adanya
rangkaian panggung-panggung ini, maka mudahlah persembahan yang
adadakan di Kuala Lumpur atau negeri-negeri lain
berpindah tempat lukasi untuk memudahkan penonton di seluruh negara menikmati
hidangan teater yang sama, tampa perlu untuk
datang ke Kuala Lumpur
untuk ntenikmati persembahan berkenaan.
Adalah salah
kalau pihak berkuasa dan Bandaraya Kuala Lunipur beranggapan dengan adanya
Panggung Negara itu akan pasti membuat kegiatan teater di Kuala Lumpur rancak.
Sekarang
inipun kita kurang tahu siapakah yang akhirnya membuat persembahan di pentas
canggih di situ. Samada mereka akan didatangkan dari luar negeri atau dari
kalangan penggiat teater tempatan.
Mungkin juga
Panggung Negara akan menjadi ‘gajah putih’ dari gagal berfungsi sebagai sebuah
‘panggunjg negara’ yang mementingkan persembahan tempatan, tetapi luar negeri.
Kalau ini berlaku, alangkah sedihnya sebab satu kemudahan seperti itu akhirnya
jatuh ke tangan penggiat teater asing, dan pembudayaan masyarakat tempatan
akhirnya dikuasai oleh orang asing juga.
Pertumbuhan
teater di Kuala Lumpur dan Malaysia, harus berlaku secara
menyeluruh dan tidak secara projek demi projek, yang mana tidak akan
mendatangkan kesan yang menggalakkan.
Pertumbuhan
fasarana harus dilaksanakan. Dan kegigihan memajukan perusahaan teater ini
harus dilihat dari semua segi. Dan kegigihan ini hatus sama seperti kegigihan
untuk mewujudkann industri motokar yang mana telah dilaksanakan dengan cara
menyeluruh.
Bayangkan
kalau kerajaan cuma fikir untuk membuat bahan demi bahau kereta dahulu, sebelum
tahu apakah konsep akhirnya untuk menjayakan perusahaan motokar kita. Sudah
tentu usaha kebangsaan ini akan gagal.
Untuk
memajukan perusahaan teater, kerajaan mesti njetigangkatkau tahabnya ke tahan
rancangan kebangsaan dan mewujdukan fasarana dan membawa masuk tenaga pakar
serta pelabuhan yang sesuai supaya disamping mengubal peraturan-peraturan dan
undang-undang tertentu dari memberi taraf printis serta hebat supaya dapat
menarik pelabur untuk berminat dalam bidang teater.
Kalau ini
tidak dapat dilakukan, saya percaya usaha murni untuk menaikkan bidang teater
di Kuala Lumpur atau Malaysia akan terbengkalai.
Dan orang teater yang ada
sekarang akan terus berselisih faham dan
bercakap tentang teater seperti ia tidak wujud, dan asyik bercakap tentang
perlunya diberi dana atau sokongan kewangan dan barangan.
Sebenarnya sebagai sebuah negara
yang telah lama maju, disokong oleh pembangunan di bidang ekonomi dan politik
seperti yang tercapai sehingga sekarang, negara kita sudah mampu untuk
mempunyai sebuah perusahaan teater yang rancak dan berkesan.
Dan Setiap persembahan itu boleh
berlangsung sehingga satu hingga tiga bulan di daerah teater di Kuala Lumpur, mana satu
hingga dua minggu di setiap negeri.
Tetapi, sayangnya ini tidak
berlaku oleh sebab kerajaan tidak meletakkan tempat teater yang sewajarnya
dalam hati penduduk, sehingga apa yang harus
dijadlkan perusahaan yang bertumbuh dengan pesat setiap tahun, dari segi struktur, fasarana, bakat, tenaga
kepakaran dalam semua bidang, akhirnya tidak menjadi apa-apa.
Dan sehingga sekarang orang cuma
bergiat dalam bidang teater secara suka-suka, tidak lebih dari itu.
Sudah tiba
masanya bagi kerajaan memikirkan masam-masak akan perlunya diwujudkan sebuah
daerah teater di Kuala Lumpur,
di tempat yang saya cadangkan tadi supaya maruah bangsa dapat dinaikkan.
Teater tidak boleh lagi dianggap
sebagai satu perkara enteng lagi. Ia sebuah perusahan yang boleh sebuah perusahaan
yang boleh menggalakkan pertumbuhan
ekonomi dan tahab social, disamping membantu meninggikan tahab budaya dan
penerimaan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Malaysia untuk semua kaum dan bukan
sahaja untuk orang Melayu, khususnya di kalangan anak muda Melayu dan bukan
Melayu sekarang.
Anak bukan Melayu boleh tertarik
dengan bidang teater kalau ia boleh dijadikan kerjaya yang menguntungkan,
seperti bidang penerbitan drama televisyen, yang telah mewujudkann ramai
usahawan yang kaya-raya.
Malaysia tidak boleh dianggap sebagai
sebuah negara bermaruah tinggi dan berbudaya kalau kita tidak mempunyai satu
perusahaan teater yang kuat dan rancak serta ‘self-sustaining’ atau berdikar,
tanpa mengharapkan sebarang dana atau habuan kewangan dari mana-mana pihak. Dan
teater di Malaysia
boleh wujud sebagai sebuah kegiatan kesenian yang menguntungkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan