Oleh Mansor Puteh
Jasadnya telah bersemadi di pusara di
tanah perkuburan Islam Jalan Ampang sejak 29 Mei, 1973 dahulu. Sudah
dua-puluh-satu tahun P Ramlee meninggalkan kita untuk pergi ke alam baka. Kita
kenangnya dan jasanya sebab dia bukan sama seperti banyak manusia yang pernah
berada bersama kita. Dia seorang seniman yang terbilang. Dan saya takut untuk
menyebutnya sebagai ‘seniman agung,’ sebab ini boleh bererti kita keterlaluan
dalam segala puji-pujian kita. Dia cuma seorang seniman terbilang.
‘Terbiiang’
oleh sebab ia pertama dalam bilangan jumlah seniman negara yang pernah berbakti
kepada bidang kesenian filem dan muzik. Dan mungkin ada yang masih giat dan
cemerlang untuk mempromosi bidang yang sama ini. Mereka belum diambil kira akan
sumbangan mereka.
Tetapi ternyata,
tentu ada banyak lagi yang tergolong dengan P Ramlee, yang mungkin seangkatan
dengannya bertungkus-lumus denganya di Singapura dulu. Dan ada juga yang
muda-muda yang baru mula menapak demi memajukan perusahaan filem. Cuma masa yan
bakal menentukan samada mereka juga akan turut ‘dibilang’ dalam senarai nama
seniman setaraf dengan P Ramlee. Atau mungkin lebih hebat darinya.
Tarikh 29 Mei
adalah tarikh bermakna untuk sejarah perusahaan filem kita. Ianya juga
merupakan satu tarikh pemisahan diantara dua era dalam perusahaan, iaitu era
lama dan era baru. Tetapi era baru yang akhirrya berlaku ialah era yang penuh
dengan kekosongan atau ‘vacuum’. Satu dekad terpaksa berlalu sehingga ini.
M Borhan
mulakan kegiatan pembuatan filem dengan mengguna cara bukan seperti cara lama.
Dia menghasilkan filem ‘Keluarga Si Comat’ dalam tata warna dan bidang luas,
dan perusahaan filem kita sekarang bermula dari situ.
Hari ini
tarikh 29 Mei diguna oleh para seniman yang lama, tokoh arkib dan sejarahwan
amator untuk mengenang kehilangan P Ramlee. Mereka akan mengadakan acara
bertafakur, sama seperti tahun-tahun lalu. Dan acara ini akan mendapat liputan
dalam akhbar. P Ramlee dikenang kata mereka; masyarakat kita tidak lupakannya.
Tetapi,
apakah setelah dua-puluh-satu tahun mereka bertafakur, mereka sendiri tidak
terfikir sejenak bahawa cuma dengan bertafakur itu saha ja, jasad P Ramlee
tidak akan lega?
Tentu ada cara
lain yang tidak juga kurang pentingnya dari bertafakur yang boleh dilakukan
oleh mereka itu untuk mengenai jasanya.
Tidakkah
mereka terfikir untuk mengenangnya dengan membuat pengajian mendalam tentang
semua filemnya? Ini yang penting
sebab tanpa sebarang kerja seperti itu, masyarakat akan terkeliru dengan
kegagahannya, dan jasanya sendiri. Mereka akan terus dibuat oleh perasaan
sentimental dan emosi.
Kita perlu
merbuat suatu pengajian mendalam mergenai semua filem P Ramlee dan sejarah
hidupnya secara mengkaji perkembangannya diri aspek perkembangan budaya dan
keseniannya. Sebab orarg semua tahu yang dia berasal dari Pulau Pinang dan
berhijrah ke Singapura untuk menempa nama.
Tetapi,
selain dari itu, masyarahat tertanya-tanya, apakah sebenarnya seniman ini?
Filem-filem yang dilalakon atau diarahnya tidak berjaya menyingkap tentang
ketokohannya. Orang menjadi keliru dengan setiap filem yang diulang-tayang di
peti televisyen. Sehinggakan ada penonton yang menjadi muak denganya. Kata
mereka menonton filem-filem itu sebagai ‘membazir’ oleh sebab ia telah berpuluh
kali ditayang.
Walaupun
filem-filem P Ramlee ditayang seribu kali di televisyen, masyarakat tidak akan
kenal dengan isinya selain dari plotnya sahaja. Dan ada orang yang boleh
membincang dtentang temanya. Selain dari itu filem-filem P Ramlee cuma sesuai
untuk penntonan sahaja. Dan tarikh 29 Mei diguna oleh orang untuk bertafakur
untuk seniman itu sahaja.
Kini sudah
tiba masanya kita membuat sesuatu yang lain bagi mengenang jasa P Ramlee. Kita
perlu membuat pengajian mendalam tentang filem-filemnya dan riwayat hidupnya.
Dan buku-buku harus ditulis bukan sahaja dalam bahasa Melayu tetapi lebih dari
itu dalam bahasa Inggeris supaya ianya dapat diedarkan ke seluruh dunia.
Dan kalau
filem-filemnya ditayang sekali lagi, ianya sudah boleh menekankan aspek-aspek
budaya dan tematik dan bukan sahaja aspek lakonan dan arahannya seperti yang
berlaku sekarang.
Dan banyak
pawagam di Amerika dan Eropah dinamakan dari nama-nama pengarah penting mereka
seperti Charlie Chaplin, Orson Welles. Tidakkah di Malaysia juga kita boleh
mula menamakan pawagam-pawagam kita dengan nama seniman-seniman lama? Kenapa
mesti kita mengguna nama asing seperti ‘Odeon’, ‘Cathay ’,
‘Rex’, ‘Federal’ dan sebagainya?
Penamaan
pawagam dengan nama tokoh filem lama itu boleh membuat nama mereka itu dingati
dan bukan sahaja filem mereka.
Tidakkah
masyarakat tertanya pada diri sendiri, siapakah yang paling untung dengan
penayangan filem-filem P Ramlee di televisyen sekarang? Adakah keluarga P
Ramlee, atau tuan punya filem-filem itu yang mempunyai hak-milik filem
tersebut?
Ternyata
keluarga P Ramlee tidak beruntung dengan setiap penayangan filemnya, dan masih
mendapat keuntungan besar ialah pemilik filem itu iaitu Shaw Brothers di
Singapura. Jadi kalau filem-filemnya terus ditayang, bukan sahaja masyarakat
akan menjadi bertambah keliru dengan aspek sebenar filem tersebut, bahkan
mereka juga akan memberi sokongan kewangan kepada tuan punya filem-filem itu.
Dan kita
tidak pemah mendengar pihak majikan lama P kamlee memberi sumbangan kepada
Memorial P Ramlee untuk mengadaka acara-acara tertentu dan kepada para sarjana
untuk menulis buku tentang filem atau riwayat P Ramlee.
Tetapi, yang
menjadi penentu samada jasa P Ramlee akan terus dikenang atau tidak terletak
kepada kita sendiri. Kita boleh tentukan samada tarikh 29 Mei itu boleh hanya
digunakan untuk acara satu sahaja iaitu bertafakur dan mengadakan sembahyang
khas, atau kita boleh menggunanya untuk tujuan-tujuan yang sama
penting itu mencetuskan idea untuk mengenangnya dengan membuat pengajian
mendalam dari semua aspek.
Kita hairan
kenapa sehingga sekarang tidak terdapat sebuah buku bercorak ilmiah mengenai P
Ramlee yang dikeluarkan oleh ahli sejarah kita maupun pengaji filem.
Kita juga
hairan kenapa sehingga ke hari ini pihak seperti Memorial P Ramlee tidak
mengusulkan agar buku-buku seperti itu ditulis. Mereka cuma asyik mempamirkan
barang-barang peninggalannya untuk pengunjung. Ini bukan sebuah memorial yang
penting, ia lebih bercorak bangunan khazanah P Ramlee sahaja.
Sebab seperti
Memorial John F Kennedy di Dorchester Point, di Massachusetts
yang pemah saya lawati tidak lama dahulu, barang-barang peningalan bekas
presiden Amerika itu sedikit sekali dipamir. Dan memorial itu semata-mat untuk
tujuan penyelidikan oleh para sarjana. Ia memuatkan semua kertas dan tulisan
oleh presiden itu atau orang lain. Ini sebenarnya yang dibuat oleh Memorial P
Ramlee supaya aspek kebudayaan dan keintelektualannya disanjung lebih dari
barang-barang lamanya.
Sebab yang
lebih penting bukan seniman itu sendiri tetapi karyanya dan pemikiran serta
‘mutiara kata’ yang sempat ditinggalkannya. Dan kalau kita cuma kenang orangnya
atau seniman itu sahaja ini sudah bererti kita terpesong dari ajaran ugama yang
tidak mementingkan manusia itu sahaja, tetapi lebih dari itu jasa dan karyarya.
Tarikh 29 Mei
genap dua-puluh-sembilan tahun P Ramlee meninggalkan kita. Dan. buat
kali ke-dua-puluh-sembilan orang akan bertafakur dan mengadakan sembahyang
arwah dan membaca ayat yassin. Saya harap, tahun ini tidak akan menjadi seperti
tahun-tahun lama mereka akan terus bertafakur dan membaca surat yassin sahaja, tetapi sudah coleh
memikirkan untuk membuat sesuatu bagi mengenangkan jasanya supaya boleh
mengkayakan budaya kita dan menguatkan harapan kita.
Sebabnya
ialah P Ramlee hidup untuk memajukan kerjayanya dan perusahaan filem. Dan
adalah lebih baik kalau setiadanya, kenangan ke atasnya dan sagala acara untuk
memperingatinya digunakan bukan untuk meluaskan jarak pemikiran diantara era
filem lama dengan era filem baru dan memisahkan dua golongan pengarah filem
tetapi untuk merapatkannya, supaya yang beruntung nanti ialah perusahaan filem
kita itu sendiri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan